הקרולס J
ארוך יותר, נפח תא מטען גדול יותר, מנוע ומדחפים משופרים. הרקולס J

ה-35-F תופס כותרות רבות, אבל המטוס החדש היחיד שחיל האוויר עתיד לקלוט בשנים הקרובות הוא דווקא מטוס תובלה חדש. בשנת 2013, צפוי לנחות בארץ ההרקולס החדש, שזכה לשם העברי "שמשון", ולהצעיד את מערך התובלה האווירי אל העתיד, אחרי שעד כה הסתמך על מטוסי ההרקולס שהושקו לראשונה אי שם בשנות ה-70.

בתחילת החודש, נשלחו נציגים של מערך ה"קרנף" - טכנאים, פקחי העמסה וצוותי אוויר - לראמסטן שבגרמניה, לבסיס האמריקאי הגדול ביותר מחוץ לגבולות ארה"ב, על מנת להכיר מקרוב את ההרקולס החדש ולהמשיך את ההיערכות לקראת הגעתו לארץ. צוותי הקרנף אף הצטרפו לטיסה קצרה, במהלכה הודגמו להם יכולותיו של המטוס. הצוותים התרשמו מגודלו המשופר של ההרקולס, מיתרונות הטיסה שלו ומהטכנולוגיות הרבות ששולבו בו. "זה מדהים", מתאר סא"ל ערן, מפקד יחידת ההעמסה שהצטרף למשלחת. "ממטוס שנוצר בשנות ה-70, אנחנו מתקדמים ישירות לשנות האלפיים".

הרקולס J (צילום: לוקהיד מרטין)
מערך התובלה האווירית הישראלי ידרש לעבור את אותו השינוי שעברו האמריקאים|צילום: לוקהיד מרטין

ארוך יותר, גדול יותר, חזק יותר

המטוס החדש הוא מטוס מתקדם ובעל ביצוע טוב יותר משל הדגמים הישנים. הוא ארוך יותר, נפח תא המטען שלו גדול יותר והוא מצויד במנוע ובמדחפים משופרים. בחיל האוויר מתכננים לבסס את מערך התובלה על המטוס הזה לכשלושים שנה לפחות ועל כן, ההשקעה בהתאם.

הטייסת האמריקאית בה ביקרו חברי המשלחת מחיל האוויר הישראלי הייתה בעברה טייסת הרקולס מסוג H, ועברה הסבה להרקולס מסוג J - בדיוק אותו תהליך שחיל-האוויר יצטרך לעבור כשתגיע העת. "המטרה הייתה להכיר טוב יותר את השמשון שיגיע אלינו", מסביר סא"ל ערן. "רצינו להבין את תהליכי ההסבות שעשו האמריקאים, גם לטייסים, גם לפקחים וגם לנווטים".

מטוס ההרקולס  ועליו הפצועים נוחת בארץ (צילום: חדשות 2)
נפרדים מהרקולס הישן|צילום: חדשות 2

>> נושמים צבא? לסיפורים הכי מעניינים, הצטרפו לפייסבוק של פז"ם

החיסרון: קוקפיט קטן יותר

כמו תמיד, הקדמה הטכנולוגית - למרות יתרונותיה - מלווה בקשיים. כשמטוס ההרקולס J ינחת בישראל, חיל-האוויר יידרש לעבור לקוקפיט של שניים בלבד, כיוון שבניגוד למטוסי הקרנף בשמשון אין מכונן. בצבא האמריקאי, למשל, פתרו את הבעיה בכך שקבעו כי פקח ההעמסה יבצע במקביל גם את תפקידו של המכונן. בחיל-האוויר טרם הוחלט על מהלך שכזה, ומסתמן דווקא שהנווט הישראלי הוא שיגשר על החיסרון במכונן.

גם בשביל הטייסים, יחולל השמשון שינוי משמעותי. כמו בחיל-האוויר האמריקאי, בחיל האוויר הישראלי ברור שטייס ההרקולס יהיה נאמן לסוג אחד בלבד של מטוס, ולא יוכל לתמרן בין ההרקולס החדש והישן.



אם שואלים את סא"ל ערן, המלאכה של פקחי ההעמסה דווקא לא תשתנה מאוד, ופקח שטס בבוקר על הרקולס J יוכל להצטרף באותו ערב לטיסת הרקולס H - דבר שלא נהוג בצבא האמריקאי. "עבור הפקחים, מטוס ה-J הוא זהה לקרנף, רק עם גאדג'טים", פוסק סא"ל ערן. "המטוס החדש יוכל להכיל יותר ציוד או אנשים, מבנהו ארוך יותר והמערכות שלו חדישות יותר, אך פקח שיידע את הפרטים האלה יוכל לתפקד בדיוק כמו על הקרנף".

לאתר חיל האוויר
>> חשיפה ראשונה: סימולטור הכטב"מ של חיל האוויר