התרסקות מטוס התובלה באפגניסטן הפכה מאוד מהר לסרט ויראלי בו צפינו בתיעוד נדיר לדקות האחרונות לחייהם של שמונה אנשי צוות אוויר. חקירה ראשונית של האירוע מלמדת שהמטען במטוס לא נקשר כראוי, מה שגרם לאיבוד שיווי המשקל בזמן ההמראה. זה אולי נדיר לראות התרסקות מטוס מתועדת בצורה מצמררת כל כך, אולם צבאות העולם, בהם גם חיל האוויר הישראלי, ידעו במהלך השנים לא מעט תאונות טיסה קטלניות שגבו קורבנות רבים. הסקירה הבאה של תאונות העבר מלמדת אותנו על סכנות המקצוע הרבות הכרוכות בחלקן בטעויות אנוש, ובתקלות טכניות בחלקן האחר.
טעות קטלנית של בקר במגדל פיקוח
ב-23 למרץ 1967 התרחש במהלך מלחמת ווייטנאם אחד מאסונות המטוסים הקשים ביותר. בקר פיקוח בבסיס דה נאנג אישר למטוס קרב מסוג A-6 להמריא ובמקביל אישר למטוס תובלה גדול מסוג C-141 לחצות את המסלול. צוות ה-A-6 הבחין במטוס התובלה ברגע האחרון, נטה לצד המסלול כדי לנסות למנוע את ההתנגשות, אולם כנף ה-A-6 פגעה באף של C-141 שמיד עלה באש. השריפה גרמה לפיצוץ אדיר של המטוס והיחיד מאנשי הצוות שניצל היה פקח העמסה של מטוס התובלה שהצליח לברוח דרך הפתח האחורי. ה-A-6 התהפך על גבו, אך אנשי הצוות, סרן פרדריק רוט וסרן דאג וילסון, שרדו וזחלו אל מחוץ למטוס דרך החופה המנופצת. הם ברחו בזמן משום שלאחר מכן התפוצצו הפצצות וערכות הרקטות שהיו על מטוס הקרב.
ההתרסקות הטראגית בזמן "מבצע התינוקות"
אחד מהאסונות הצבאיים הכי קשים שקרה בזמן מלחמת וייטנאם התרחש ב-1975 - תאונה מפורסמת במהלכה התרסק מטוס מסוג גלקסי C-5. "מבצע תינוקות" נולד בשלהי המלחמה, אז הבינו האמריקאים שצריך לפנות את כל מי שנמצא בסיכון. הכוונה לכאלה שיוצאו להורג בגלל שיתוף פעולה עם האמריקאים. בין הנמצאים בסיכון היו מאות תינוקות שנולדו לאבות חיילים אמריקאים ובנות מקומיות. מרבית הילדים נחשבו ליתומים בגלל שהאבות נטשו לרוב עם סיום השרות ולא היה מי שידאג להם. מטוסי הגלקסי השתתפו באותו מבצע בחילוץ וב-4 באפריל 1975 המריא אחד מהם כשעל סיפונו 300 נוסעים ואנשי צוות. בשל תקלה טכנית, המטוס מתרסק זמן קצר לאחר ההמראה והתוצאה קשה. 144 נהרגו, 76 מהם תינוקות. לאחר ההתרסקות, התנהל מבצע חילוץ מורכב והניצולים הועלו על מטוס אחר והוטסו לארה"ב.
התרסקויות בחיל האוויר הישראלי
בנובמבר 1975 יצאו שני מטוסי הרקולס של טייסת הציפור הצהובה לאימון מעל לחצי האי סיני. הם השתתפו בתרגיל משותף לכוחות היבשה ולאחר המשיכו לכיוון בסיס חיל האוויר בחצרים. במהלך הטיסה, נכנסו שני המטוסים לתוך ענן, דבר שפגע קשות ביכולת הניווט שלהם. באותם הימים, הסתמכו הצוותים על מכ"ם דופלר, שניחן בבעיות אמינות. בשלב מסוים, הודיע הבקר שהם נמצאים במסלול כ-15 ק"מ מהמסלול המתוכנן. הטייס המוביל הספיק להודיע בקשר שהוא משנה כיוון ומנמיך גובה כשלפתע הוא התרסק ופגע בהר. המטוס השני ניצל רק אחרי שטייס מסוקים, נחמיה דגן, הבחין בפיצוץ וצעק לו למשוך לגובה. פעולה זאת הצילה את המטוס השני. על סיפונו של המטוס שתהרסק נספו 11 אנשי צוות.
שנה לאחר מכן ספג צה"ל אסון קטלני נוסף, אחרי ש-54 לוחמי צנחנים נהרגו בהתרסקות מסוק יסעור - תאונה שמוכרת לנו היום כאסון הנ"ד. היה זה האסון האווירי ההמוני ביותר בישראל עד שב-1997 התנגשו שני מסוקי יסעור באוויר ו-73 חיילים אבדו את חייהם במה שכונה לימים, כאסון המסוקים.
אסון בחילוץ בני הערובה
ב-24 באפריל 1980 יצאו האמריקאים למבצע חילוץ מורכב, ציפורן הנשר, בו ניסו לשחרר את בני הערובה באיראן. הכוחות היו אמורים להגיע למדבר נטוש באיראן באמצעות מסוקים ומטוסי תובלה כבדים, להקים שם בסיס פעולה ולצאת למבצע חילוץ. חלק מהכלים הספיקו לנחות שם מבלי שהתגלו, אולם במהלך היום פרצה במקום סופת חול עזה שפגעה ביכולת הטיסה. הוחלט להפסיק את המבצע, אך לפני שכולם הספיקו לסגת, התנגשו באוויר והתרסקו על מטוס הרקולס שחנה על הקרקע. כתוצאה מההתרסקות נהרגו שמונה אנשי צוות וכמה נוספים נפצעו.
התרסקות יסעור השלום
כחלק מהסכמי השלום עם מצרים, נסוגה מדינת ישראל משטחי סיני ובשטח החלו לסמן את הגבול החדש. מי שהיה אחראי על סימון הגבול באזורים הקשים היה חיל האוויר שהניח את אבני הגבול באמצעות מסוקי יסעור. כאשר הגיע אחד המסוקים להניח את אבן מספר 51, החלו רעידות במסוק והטייס צבר מהירות בכדי לשכך אותן. לאחר מכן חזר שוב להניח את האבן ושוב חזרו הרעידות. הפעם, כתוצאה מכך, זנב המסוק נשבר והוא החל לאבד שליטה. קברניט המסוק, סרן מרדכי שרון, צעק לטייס המשנה לנתק את המנוע, אך זה לא הצליח בגלל סחרור המסוק והם נפלו לקרקע. הקברניט נהרג, טייס המשנה נפצע קשה ושני המכונאים נפצעו קל, התאונה תועדה כולה באמצעות מצלמת וידאו.
שתי תאונות קטלניות בחמישה ימים
בדצמבר 1998 התרסק מטוס תובלה מדגם AN-124 באזור מיושב באירקוטסק שבסיביר. המטוס צלל ישר לתוך בניין מגורים ולאחר מכן התפוצץ בגלל כמות הדלק שהייתה במכלים. 68 אנשי צוות ואזרחים שהיו על הקרקע נהרגו בתאונה. מחקירת האירוע עולה שמסיבה לא ברורה, מחשב המטוס סגר בבת אחת את כל המנועים מיד לאחר ההמראה. חמישה ימים לאחר מכן, התנגשו מטוס AN-12 צבאי ומסוק אזרחי מדגם מי-8 כאשר נחתו ביחד בשדה-התעופה נארינמאר שברוסיה. גם הפעם לא שרדו אנשי הצוות את התאונה והתברר שהיא נגרמה בגלל חוסר תיאום בין בקרת התנועה האווירית הצבאית והאזרחית.
אסון במפגן האווירי
לא מעט מפגנים אוויריים הפכו ממופעי ראווה לאסון מצמרר. אחד כזה התקיים בשנת 2002 במערב אוקראינה כשמטוס קרב מסוג סוחוי 27 ביצע מספר תמרונים מורכבים לעיני הקהל. במהלך הטיסה, הטייסים איבדו שליטה על המטוס שצלל לכיוון הקרקע היישר לכיוון הקהל. הטייסים עצמם הצליחו לנטוש את המטוס, אולם בהתרסקות שתועדה מול המצלמות נהרגו למעלה מ-70 בני אדם ויותר ממאה נפצעו. על פי עדויות הצופים, הטייסים איבדו את השליטה על המטוס לאחר שהמנועים שלו כבו, ככול הנראה בשל כשל טכני.
התרסקות מטוס הנשיא
באפריל 2010 טס נשיא פולין להשתתף בטקס לזכר קציני צבא פולין שנטבחו במהלך מלחמת העולם השנייה על ידי סטאלין ביער קאטין. באופן מסורתי וכמו בשאר מדינות העולם, מי שהטיס את הנשיא היה מטוס של חיל האוויר הפולני. כאשר המטוס היה בגישה לנחיתה, הוא התרסק ויחד אתו רבים מבכירי השלטון האזרחי והצבאי, כולל הנשיא עצמו. בסך הכל נספו 96 אנשים. לאחר התאונה, התברר שהטייסים לא היו מוסמכים לפעול במזג אוויר גרוע כמו שהיה בזמן הנחיתה. עוד התברר שהלחץ שהופעל על הטייסים לנחות, בגלל הטקס והנשיא, גרם להם לקבל את ההחלטות הלא נכונות.
38 הרוגים של צוות 6 האגדי
באוגוסט 2011 התרחש באפגניסטן האסון האווירי הקשה ביותר מזה עשר שנים. במהלך פעילות של הכוחות המיוחדים נגד אנשי הטליבן, התרסק מסוק תובלה מסוג צ'ינוק כשעל סיפונו היו 30 לוחמים של צוות 6. הצוות תקף זמן קצר קודם לכן בית של בכיר בארגון וההתרסקות התרחשה כשהכוחות היו בדרך חזרה. מלבד אנשי צוות 6 נהגו בהתרסקות עוד שבעה חיילים אפגנים. בטליבן ניסו לקחת אחריות על הפלת המסוק, אבל תחקיר העלה שהוא נפל ככל הנראה בגלל תקלה טכנית. אסון אווירי נוסף התרחש באפגניסטן בדיוק באותו היום שבו התרסק בישראל קוברה של חיל האוויר, אז נהרגו שני טייסים של חיל האוויר. האמריקאים איבדו באותו היום חמישה חיילים כשמסוק הבלק הוק שלהם התרסק ככול הנראה גם כן בשל תקלה טכנית.
התרסקות המטוסים של תימן
לפני כחודשיים צלל מטוס מיג של חיל האוויר התימני אל תוך שכונת מגורים כשהוא גורם לנזק כבד לסביבה. מלבד הטייס נהרגו בהתרסקות לפחות עשרה אזרחים. באופן פרדוקסלי המטוס התרסק בסמוך לכיכר השינוי, שם החלו ההפגנות נגד השלטון במסגרת מה שמוכר כאביב הערבי, ולכן חשבו בהתחלה שההתרסקות מכוונת. בהמשך התברר שמדובר בתקלה, דבר לא מפתיע לאור מצבו העגום של חיל האוויר התימני. מדובר בהתרסקות שנייה של מטוסי חיל האוויר התימני לאזור מגורים. זאת לאחר שמטוס תובלה התרסק בחודש נובמבר האחרון לתוך השוק העירוני שרק במזל היה ריק באותה שעה. באותה התרסקות נהרגו עשרה אנשי צבא.