עידן הרשתות החברתיות הפך את הצבאות לגופים הרבה יותר נגישים ושקופים שמוצגים לא רק דרך עיניים של דוברים, כתבים או צלמי עיתונאות, אלא גם דרך עיניהם של אלפי חיילים ברחבי העולם. הפילטרים, בדרך כלל, הם רק הפילטרים של האינסטגרם. השבוע חיל האוויר הישראלי רשם הישג משמעותי ברשת עם תמונת הסלפי של הטייס שזכתה ללמעלה מעשר אלף לייקים, מעל ל-200 שיתופים, פרסום ב"LiveLeak" וסיקור באמצעי תקשורת גדולים. רב הפרסומים והשיתופים, אגב, לא היו בסטייל "צה"ל חזק", אלא יותר בכיוון של דיון - האם התמונות האלו לגיטימיות ולמה לעזאזל טייס צריך להתעסק עם צילום סלפי בזמן טיסה מעל לכיכר רבין. אחרי שנוצרה הסערה, בחיל האוויר הבהירו כי מי שמצולם הוא אכן טייס, אבל לא זה שהטיס את המטוס.
בעקבות הסיפור של הטייס הוויראלי, חזרנו כמה שנים אחורה כדי לבדוק מה היו תמונות החיילים הישראלים שעוררו הכי הרבה באז ברשת.
החיילות המתפשטות
התמונות האלה הוכיחו לנו שוב שהדרך הכי קצרה לפרסום (וגם הכי זולה) היא בחשיפת כמה חלקי עור לציבור, רצוי כאלו שעוד לא ראו פרסום. למי שפספס או במקרה לא זוכר, מדובר בסאגה מתמשכת שבה הרשת הופצה בתמונותיהן של לוחמות בצה"ל כשהן חושפות ישבנים ופלג גוף עליון לעדשת מצלמת הסלולר, כמובן כשהן אוחזות בנשק.
מצד אחד, עורכי חדשות בעולם כולו שמחו על ההזדמנות שנפלה בחלקם לעשות שימוש לגיטימי בתמונות של נשים ישראליות חשופות גוף כשהתירוץ הוא סיקור עיתונאי. הכותרת "Gaza Strip" הייתה אחת ההברקות וכנראה שתיזכר בתור נקודת ציון בסיקור העיתונאי האוהד כלפי ישראל בתקשורת העולמית.
כאן בישראל היו לא מעט גרסאות באשר לאותן תמונות פרובוקטיביות. היה מי שטען שמדובר בתמונות שהחיילות צילמו כמזכרת מהשירות הצבאי ושהופצו לאחר שהטלפון של אחת מהן נגנב. מנגד, היו כאלו שטענו שהתמונות הופצו על ידי החיילות עצמן ובעצם ביזו את המדים שהן לובשות (או שבעצם לא לובשות). היו לא מעט חיילות שהתוודו שיש להן תמונות כאלו, אבל שהן, לעומת החיילות המדוברות, שומרות עליהן באלבומים הפרטיים ולא ימהרו לחשוף אותן.
בכל אופן, אף אחד לא הצליח להחליט אם מדובר בתופעה שלילית או לא, כי הרי החיילות לא עשו שום דבר שאסור להן לעשות.
צועדים אל עבר הקשת
תמונה נוספת שעוררה דיון סוער בארץ ובעולם פורסמה דווקא על ידי חטיבת דובר צה"ל ובה נראים שני חיילים, כביכול הומואים, אוחזים ידיים וצועדים ברחובות תל אביבית. התמונה הופצה לרגל שבוע הגאווה והפכה מהר מאוד לוויראלית, אבל יחד איתה גם התגובות שחושפות האמת שדובר צה"ל לא טרח לספר: התמונה מבוימת, רק חייל אחד הומו, השני בכלל סטרייט. לא שהיה קשה לנחש את זה, התמונה מצולמת במרכז תל אביב, לא במוצב או בסיס אימונים.
אין ספק שהייתה כאן כוונה טובה ובואו נודה בזה, זו תמונה מהסוג שאנשים ממהרים לשתף, אבל היא יצרה את האפקט ההפוך. הגולשים בארץ טענו לשימוש ציני בקהילה הגאה בארץ כדי להעלות את קרנו של צה"ל והעלו תהיות סביב הקושי של דובר צה"ל למצוא שני חיילים הומואים, אמיתיים, שיהיו מוכנים להצטלם כשהם הולכים יד ביד, בלי צורך להסתתר.
רוק בקסבה
זה אמנם סיפור יחסית ישן, מלפני חצי עשור, אבל הוא מהדהד עד היום כשמדובר באחד מהסרטונים הצה"ליים הכי נצפים בכל הזמנים. מדובר בסרטון פלאש מוב שצולם על ידי חיילים מחטיבת הנח"ל ששירתו בעיר חברון. במהלך הסרטון החיילים נראים כשהם כביכול מפטרלים בקסבה של העיר חברון, עד שאת הסיור קוטע השיר "טיק טוק" שהיה להיט באותם הזמנים (שיר המקפלות, זוכרים?) ואז החיילים פורצים בריקוד כשהם עושים שימוש בנשקים שלהם כאביזר ריקוד. בצה"ל איך נגיד, לא ממש אהבו את היוזמה היצירתית של החיילים, בעולם – ההיפך.
עיתון הטלגרף הבריטי הידוע בביקורת שלו כלפי ישראל, דווקא פרגן לאותם החיילים כשכתב עליהם, "baddest dudes and grooviest chicks". האינדפנדט האירי תיאר את הסרטון הזה במילה, "מצויין!". הדיילי מייל הבריטי צחקו כשכתבו שהמערכת מצפה לסרטון ההמשך – רוק בכלא. היו גם כלי תקשורת עולמיים וארציים שקראו לענישת החיילים, אבל הדעה הרווחת בעולם היתה שהסרטון הוא פשוט טוב. גם כשהיה מי שניסה לטעון שהחיילים צילמו את הסרטון בשעה מוקדמת והפריעו למנוחת הפלסטינים, הטענה הופכה כי הסרטון צולם ברובע היהודי בעיר, אחרי השעה שבע בבוקר.
במפקדת קצין חינוך ראשי החליטו שהעונש של החיילים יהיה להפיק סרטון שמסביר על הנזק שזה גורם לתדמית של ישראל בעולם. הסרטון המדובר לא הופק מעולם, כנראה כי בצה"ל היו כל כך נבוכים עד שהעדיפו לשכוח מהעסק ולהדחיק אותו (צה"ל חזק, מישהו?).
למי שלא ראה, פספס או שכח, דאגנו לכם לשידור נוסף.
אתם אחד מהחיילים שמופיעים בכתבה? נשמח מאוד אם תפנו אלינו
סוגיות של מוסריות
כשעדן אברג'יל פרסמה בפייסבוק שלה תמונת סלפי עם עצורים פלסטינאים, היא לא ממש הבינה מה היא עושה. את התמונות היא צילמה במהלך השירות, אבל הם פורסמו לאחר השחרור כשהיא מסכמת במשפט – "הצבא – התקופה היפה בחיי". מעבר לזה שאפשר לתהות למה אותה בחורה רואה את ימיה על מדים בשטחי יהודה ושומרון עם עצורים פלסטינים בתור תקופת הזוהר שלה, אפשר גם לדון בשאלה האם התמונות האלו לגיטימיות. סביב התמונות של אותה חיילת קטנה, בורג קטן במערכת, דנו מערכות תקשורת גדולות ומוכרות כמו SKY NEWS, CNN והגארדיאן הבריטי. אברג'יל, אגב, לא הבינה מה הביג דיל.
מצד אחד, התמונה הזו הופצה כנראה כי היה מי שחשב שחשוב שהאמת תצא לאור, גם אם היא לא יפה כל כך, גם אם היא פוגעת לנו בהסברה. כנראה שחוסר המודעות של אברג'יל הביא למודעות יתירה של לא מעט מפקדים לגבי ההתנהגות של החיילים שלהם בסביבת אוכלוסיית פלסטינים. מצד שני, אותה החיילת עשתה מוניטין רע לכל כך הרבה חיילים שעושים עבודה טובה על אמת, בלי לפגוע באף עציר פלסטיני.
שיר של אחרי מלחמה
מלחמת לבנון השנייה היא הצלקת הכי כואבת שמדינת ישראל עברה בשנים האחרונות. היא הפתיעה את כולם בזמן לא צפוי, היא גבתה הרבה חיי אדם והיא הזכירה לכולנו ששום דבר אינו מובן מאליו. כשהמלחמה הסתיימה, הורגשה בכל הארץ אנחת רווחה וכנראה שהבשורה שהביאה את אנחת הרווחה הזו הועברה בדרך הכי טובה שאפשר – תמונת החיילים חוזרים הביתה אחרי הקרב.
בתמונה מצולמים חיילי גדוד חרב אשר המשרתים בו הם בני העדה הדרוזית כשהם נושאים את דגל ישראל וחוצים את הגבול מארץ הארזים אל הגליל שלנו, לחוף המבטחים. באותם הימים, הפייסבוק לא היה נפוץ כאן בארץ והתמונה הזו שצולמה על ידי צלם של יחידת ההסרטה של דובר צה"ל, שטפה את העמודים הראשיים של כל העיתונים כאן בארץ וגם בעולם. כשאנחנו בפז"ם היינו צריכים לבחור תמונת קאבר ראשונה לעמוד הפייסבוק שלנו, היה לנו ברור שזו תהיה התמונה של החיילים האלו.
איך היא יצרה באז? כנראה שמה שגרם לזה, זה התזמון, המאורע ההיסטורי שהיא סימלה והאמירה – עת למלחמה ועת לשלום.
אומרים על כל ספר, סרט, שיר או אפילו מנה במסעדה שמצד אחד כולם יכולים להיות תמימי דעים לגביהם – טוב או רע, אבל כשיש סביבם חילוקי דעות, כנראה שבאמת יש כאן משהו, שזה לא סתם. כנראה שאותם החיילים הישראלים שמוכרים בעולם כולו הפכו למפורסמים לא כי הם יפים, או כי הם העבירו מסר שכולם הזדהו אותו. להיפך, כנראה שהם סחפו סערה עולמית כי בתמונה או סרטון אחד, הם עוררו דיון.