חודש אחרי שהודיע כי קרקע לצמיתות את מטוסי המיג 21 הוותיקים שלו, משרד הרומני עושה סיבוב פרסה ומודיע כי יחזרו לשירות לעוד שנה אחת. לרומניה יש כיום 27 מטוסים מסוג זה, אשר בעבר הושבחו על ידי התעשייה האווירית לישראל.

באפריל האחרון, משרד ההגנה הרומני הודיע כי צי מטוסי המיג 21 ה"מזדקן" שלהם קורקע לצמיתות. מהלך שבוצע על רקע מודרניזציה של חיל האוויר הרומני ומעבר למטוסי F-16. סיבה נוספת לקרקוע הייתה סדרה של תאונות, האחרונה שבהן במרץ האחרון, אז אחד המטוסים התרסק באזור הים השחור והטייס שלו נהרג, כשגם מסוק שהוזנק לחיפוש אחרי הטייס התרסק.

כדי להחליף את המיגים, רומניה רכשה בעבר 17 מטוסי F-16 מפורטוגל ובנוסף לאלו שכבר נמסרו, אמורה לקבל 32 מטוסי F-16 מנורבגיה. אספקה זו התעכבה בשל בעיות בירוקרטיה ולכן, הוחלט שמטוסי המיג יחזרו לשירות עד מאי 2023 - אז יגיעו מטוסי הקרב שהוזמנו מנורבגיה.

המטוסים שיחזרו לשירות, יבצעו משימות אוויר-אוויר ויתפסו כוננות יירוט. משימה משמעותית עוד יותר על רקע המלחמה באוקראינה והחשש של הרומנים מתגובה רוסית, לאור העובדה שבשטחה מתאמנים חיילים אוקראינים ובנוסף נשלחו משם אמצעי לחימה לאוקראינה.

מטוס הקרב (צילום: DANIEL MIHAILESCU/AFP/GettyImages)
מטוסי המיג 21 של רומניה. יחזרו לאוויר|צילום: DANIEL MIHAILESCU/AFP/GettyImages

עבר מפואר, הווה יקר

תחזוקת צי מטוסי המיג 21 של רומניה יקרה ומורכבת לאור הוותק שלהם, אולם בשל המצב הביטחוני באזור, אין להם אפשרות לוותר עליהם. מדובר במטוסי קרב מדור שני שטסו לראשונה באמצע שנות ה-50. עיקר העדנה שלהם הייתה בשנות ה-60 וה-70 כשנמכרו לעשרות חילות אוויר בעולם, בהם של מדינות ערב.

במסגרת השדרוג הישראלי של מטוסי המיג 21 של רומניה, הושבחו דגמי לנסר A לתקיפת מטרות קרקעיות, כולל יכולת לשאת ולהכווין חימוש חכם בשילוב עם טילי אוויר-אוויר בהם טילי "פיתון" ישראלים, דגם לנסר B לאימון ולנסר C ל"עליונות אווירית".

בנוסף הוחלפו מערכות תא הטייס לדיגיטליות ברובן, כולל מסכי LCD גדולים באיכות גבוהה. רומניה שודרגה למחשב משימה וקסדה חכמה, הכוללת תצוגת עילית עם נתוני טיסה והכוונת חימוש. בנוסף מכ"ם של "אלתא" היודע לאתר ולהכווין חימוש למטרות אוויריות וקרקעיות, בטווחים העולים על 220 ק"מ.