התרסקות מטוס קרב מתקדם סוחוי 35-SU של חיל האוויר הרוסי ממשיכה לעורר עניין. על פי הדיווחים הראשוניים בשבת ה-31 ביולי נטש הטייס את המטוס 4 דקות לאחר ההמראה וברוסיה טענו כי תקלה במנוע המטוס הביאה לאיבוד שליטה, שאילצה את הטייס לבצע נטישת חירום מעל לים.

מעט אחר כך החל להסתובב ברשת סרטון עליו מדווחים בימים האחרונים גם אתרים ביטחוניים זרים, שטוענים כי מה שרואים בו הוא את שרידי המטוס שהתרסק באזור סחלין ברוסיה.

הטענות החדשות הן כי למעשה לא היתה תקלה במטוס, אלא מערך הבקרה האווירי או במגדל הפיקוד הבחינו במשהו, שגרם להם לחשוב שבמטוס יש תקלה. הם אלו שפקדו על הטייס לנטוש כדי להציל את חייו, הטייס שעל פי הדיווחים לא הבחין בשום תקלה או דבר חריג במטוס, נטש בהתאם לפקודה שקיבל.

נציין כי בניגוד לחילות אוויר במערב, תורת הלחימה הרוסית קובעת שלטייס כמעט ואין שיקול דעת. גורמי הבקרה והפיקוד הם אלה שמנהלים את הגיחות והמשימות. לכן, הגם שלא הבחין בתקלה, הוא נטש, בהתאם לפקודה שקיבל ממערך הבקרה, לכאורה.

ברוסיה טוענים כי מכיוון שלא הייתה תקלה במטוס הקרב, הוא המשיך לטוס כרגיל אחרי הנטישה בלי הטייס וכך, הגיע למרחק של 400 ק"מ ממקום התאונה. מומחים ניתחו את הסרטון שהופץ וההסבר שלהם הוא שהמטוס פגע כביכול בגבעה לפני שהתרסק לבסוף, ללא הטייס.

 

אם המטוס אכן המשיך לטוס ללא הטייס אחרי שננטש, אין זו הפעם הראשונה שזה קורה בחיל האוויר הרוסי. בשנת 1989 מטוס מיג 23 של חיל האוויר הרוסי המריא לאימון בפולין וסבל מתקלה שגרמה לטייס לנטוש.

אחרי שהאחרון נטש המשיך המטוס לטוס עוד לא פחות מ-900 ק"מ, עד שהתרסק על חווה בבלגיה והרג אזרח. מטוסי 15-F אמורים היו להפיל את המטוס, ההחלטה שהתקבלה היתה להפיל אותו כשיגיע מעל לים אך הדלק נגמר עוד קודם והוא התרסק על הבית.

אירוע של מטוס שהמשיך לטוס ללא הטייס התרחש גם בחיל האוויר הישראלי. בנובמבר 1963 המריא מי שהיה אז סרן, (לימים תא"ל) רן פקר ז"ל לטיסת מבחן על מיראז' צילום.

במהלך הטיסה קרתה תקלה במנוע שהביאה לכיבוי מלא. פקר נטש את המטוס שלו, אולם זה לא התרסק כי אם גלש עד שנחת בשדה סמוך למושב בני ראם. למטוס נגרם נזק, אולם כזה שאפשר את החזרתו לשרות כשנתיים לאחר מכן.

מטוסי הקרב שהוצעו (צילום: RIA Novosti via Getty Images)
מטוסי הסוחוי של הרוסים. תאונה מסתורית|צילום: RIA Novosti via Getty Images