חיל האוויר האמריקאי הצליח להדגים בפעם הראשונה תקשורת והעברות נתונים בין מטוסי קרב חמקנים מסוגים שונים למטוס חמקן ללא טייס (מל"ט).
בניסוי הייחודי השתתפו מטוסי F-22 ,F-35 ומל"ט חמקני מסוג XQ-58A "ולקירי" שאיפשר לשני מטוסי הקרב לתקשר ביניהם ולהעביר מידע מבלי לפגוע ב"חמקנות" שלהם.
כיום מטוסי החמקן מסוגים אלו לא יכולים "לדבר" ביניהם ישירות ולהעביר מידע באופן חשאי שלא יפגע בחמקנות שלהם. זאת משום שלכל אחד מהם יש מערכות תוכנה לתקשורת והעברת נתונים שונות, סוג של wIfi אווירי.
כרגע הם יכולים לדבר באופן חשאי רק עם מטוסים מהסוג שלהם והדרך היחידה לתקשר ביניהם או עם כלי טיס אחרים במרחב נעשית דרך תחנה קרקעית או במערכת פחות חשאית, שעלולה לחשוף את מיקום החמקנים.
מל"ט ה-ולקירי עבר התאמה שתאפשר לו להיות סוג של שער בין התוכנות של החמקנים וכך לאפשר להם להחליף מידע כשכולם נמצאים באוויר מבלי לפגוע בחשאיות של המשימה.
העברת המידע בין כלי הטיס השונים מאפשרת לטייסים לקבל תמונת מצב רחבה יותר בזירה בה הם פועלים ולקבל מידע מסנסורים אחרים, למשל של ה-F-22 שנותן לטייס F-35 מידע שלא נקלט במערכות שלו בגלל מיקום וסיבות אחרות. ככל שתמונת המצב רחבה יותר כך היכולת שלו לבצע את המשימה ולהתגבר על האויב טובה יותר.
השימוש במל"ט חמקני זו דרך חדשנית להקים את השער הזה בין החמקנים השונים מבלי שהם צריכים לחשוף את עצמם או לשאת "פוד תקשורת" שיכול גם כן לפגוע בחמקנות שלהם ובחשאיות המשימה. על פניו זה נשמע כמו מהלך פשוט, תוכנה חדשה ופשוטה, מעשית נראה שמדובר בסיפור מורכב למדי הדורש חשיבה רבה.
בחיל האוויר האמריקאי הדגישו שהצליחו לבצע העברת תקשורת ונתונים במהלך טיסת הניסוי, אולם מחצית ממשימות הניסוי לא הצליחו באופן חלקי או מלא. סביר להניח שבסופו של דבר יתגברו על הבעיות וכשזה יקרה הדבר ישדרג עוד יותר את מטוסי הדור החמישי.