לגברים הומואים יש יותר סיכוי לסיים לימודים אקדמיים מאשר להטרוסקסואלים, כך מגלה מחקר חדש שערך ג'ואל מיטלמן מאוניברסיטת נוטרדאם באינדיאנה. מיטלמן החליט לחקור את הפערים הקשורים בנטייה מינית, אחרי שכבר היה ידוע כי קיימים פערים משמעותיים במגדר באוניברסיטאות - 60 אחוז מבעלי התואר הן נשים, לעומת 40 אחוז גברים.
מגמת פערי המגדר באוניברסיטאות החלה כבר בשנות הש-60, עם התקדמות זכויות הנשים. נשים צעירות חוו את היתרונות והמוטיבציה שברכישת השכלה, ומאז גברים מפגינים לעיתים קרובים ביצועים נמוכים בלימודים לעומת הנשים. עכשיו המגמה הזו נצפית אצל הומואים, לעומת מקביליהם ההטרוסקסואלים.
המחקר של מיטלמן גילה כי 52 אחוז מהגברים ההומואים בארצות הברית הם בעלי תואר ראשון, נתון הגבוה ב-16 אחוז מהממוצע הארצי. בנוסף, הוא העלה כי שישה אחוזים מההומואים המשיכו לתואר שני או דוקטורט, בניגוד לשלושה אחוזים מהממוצע הארצי. בנוסף, המחקר העלה כי הומואים נהנים מסבירות גבוהה יותר לסיים לימודים אקדמיים מאשר נשים לסביות וביסקסואליות.
"התוצאות חושפות שתי עובדות דמוגרפיות מרכזיות", אמר מיטלמן, "ראשית, 'עליית אחוזי הנשים', צריכה להיות ממוקדת בנשים הטרוסקסואליות. שנית, 'הבעיה עם הגברים', מטשטשת קבוצה אחת עם רמות יוצאות דופן למדי של הצלחה אקדמית – גברים הומוסקסואלים".
מיטלמן המשיך ובדק את הסיבות העומדות לנתונים האלה ומצא כי נערים צעירים בדרך כלל לא מצליחים בלימודים בבתי הספר משום שעל פי תפיסתם שקדנות, חריצות ולמידה קשה נתפסות כ"גיי". נוסף על כך, מיטלמן גילה כי נערים נוטים לבטל בראשם כל מאמץ שקשור ללימודים ומזלזלים בו, כחלק ממרד נעורים.
בניגוד אליהם, נערים הומואים רבים אינם מרגישים בטוחים בבית הספר, והגבריות והמעמד שלהם נתונים לרוב תחת איום על ידי מספר גורמים, כולל הוריהם ושאר בני גילם. עובדה זו גורמת להיות להיות פגיעים יותר, מבולבלים וחסרי תקווה, אך מובילה אותם להישגיות יוצאת דופן בלימודים. "כאשר הדרכים 'להפוך להיות גבר' אינן ברורות, רדיפה אחרי קריירה יוקרתית באמצעות הישגים גבוהים, מציעה דרך לתחזק את מעמדם כגברים", הסביר מיטלמן.
במילים אחרות, גברים הומואים נוטים להוכיח את ערכם דרך הישגיות. עובדה זו מתכתבת עם ציוץ שהפך ויראלי בשנה שעברה, בו נערים גאים שיתפו בדברים שעשו כדי להימנע מהפסקות בית הספר, ורבים מהם העידו כי העדיפו לבלות באזורים בטוחים יותר כמו ספריות וחדרי מוזיקה, או בחברתם של מורים במקום להסתכן בהתמודדות עם בריונים.