מתי בפעם האחרונה יצא לכם לצפות במחזמר ישראלי גאה, שהופק לחלוטין על ידי להט"ב? עכשיו יש לכם הזדמנות לעשות זאת, כי סוף סוף חיי הרווקות הגאים והחיפוש אחר בן הזוג האידיאלי עומדים במרכזו של "האחד", מחזמר הומואי חדש שעולה בימים אלו בתיאטרון הגאה "המשולש", שהוקם בשיתוף פעולה של המרכז הגאה ו"צוותא".
את המחזמר ביסס הבמאי והמחזאי רום רזניק (28) על החוויות האישיות שלו, והוא עוקב אחרי אסף, הומו תל אביבי שבטוח שהחיים שלו הולכים להיות מושלמים. יש לו משרה טובה בהייטק, דירה מהממת ובן זוג שאיתו הוא מתכנן להביא ילדים בפונדקאות. אבל אז בן הזוג עוזב אותו במפתיע ואסף נזרק באכזריות לעולם הרווקות ומוצא עצמו פעם נוספת מחפש אחרי הגבר האידיאלי.
הרעיון למחזמר נשתל בראשו של רזניק לפני כשנה, אחרי שהתחיל לגבש רפרטואר עבור התיאטרון הגאה החדש. בתחילה הוא חשב להרים ערב מיוזיקל'ס פרודי לגייז, אבל מפגש עם המוזיקאי כנען לבקוביץ הוביל להבנה שאין מנוס מכתיבת מחזה מקורי העוסק בחיי הרווקות הגאים.
את תיאטרון "המשולש" הקים רזניק יחד עם היוצרים נמרוד דנישמן ויובל קורן לפני כשנה, והוא מספר שאחת הסיבות להקמתו הייתה כדי לשים בקדמת הבמה סיפורים הנוגעים לחיי הקהילה הגאה. "כשהתחלנו לעבוד על התיאטרון היו בערך שלוש הצגות בתיאטרון הרפרטוארי שעסקו בקהילה הגאה. זה הרגיש לנו לא מספיק, כי בתור קהילה המהווה עשירית מהאוכלוסייה, ראוי שיהיה לנו יותר ייצוג בתיאטרון - גם על הבמה וגם מאחורי הקלעים".
זה לא אומר שאין הצגות להט"ביות בכלל.
"אבל כמה? כמה מתוכן עוסקות בלסביות? ומה בנוגע לקהילה הטרנסית? מעולם לא ראיתי את הסיפורים האלה בתיאטרון, וזה מבלי לציין ביסקסואלים או א-בינאריים שבכלל לא באי לידי ביטוי. יותר מזה, כשיוצרים הטרוסקסואלים עוסקים בנושאים להט"בים זה פשוט לא אותו דבר, כי נקודת המבט שלהם תמיד תהיה שטחית ושיפוטית. אז החלטנו לקחת את הנושא לידיים לשנו. בתור חברי וחברות הקהילה הגאה ואנשי תיאטרון, הרגשנו שראוי שיהיה לנו ייצוג הולם. הדרך הייתה פשוט לקום ולעשות, ועם הזמן גילינו שיש צמא גדול מאוד תכנים גאים. הקהל שמגיע למלא את האולמות מדבר בעד עצמו".
אחד הדברים שחשובים לכם הוא ליהוק שחקנים ושחקניות להט"בים.
"לצד כל הישגי הקהילה בשנים האחרונות, אנחנו עדיין חשים בהעדר משמעותי של ליהוק שחקנים להט"בים לדמויות גאות, בוודאי בתיאטרון הרפרטוארי. הדגש המרכזי שמוביל אותנו בהפקות הוא שכל מי שלוקחים חלק בהפקה יהיו חלק מהקהילה הגאה או בני ברית שלה. לשחקנים יש מגוון נטיות מיניות וזהויות, זה מוסיף רובד מרתק בזמן החזרות והעבודה על ההצגה. יש כוח גדול לעובדה שהשחקנים מגלמים תפקידים אליהם הם מחוברים בצורה אותנטית".
רום בטוח כי התיאטרון הגאה יצליח לעורר שינוי חיובי, והוא מאמין כי בקרוב נראה שיתופי פעולה עם תיאטראות אחרים. הוא רואה בתרבות הגאה ערך של שוויון וקבלה, שיכול לקדם שיח מכבד ופתוח לקהל הטרוסקסואלי ולקהל להט"בקי כאחד. "אני רוצה להאמין שזה משהו שכל אדם יכול להתחבר אליו, גם אם הוא לא מהקהילה".
כדי שהחזון יתגשם, רום קורא גם לקהל סטרייטי להגיע וליהנות מההצגה. "חברי הקהילה יזדהו מאוד עם התוכן, ההומור והסלנג המוכר", הוא אומר. "זה יהיה מרגש אם ההצגה תצליח לגעת גם בקהל אחר, כמו שאני מצליח להזדהות ולהתרגש מסרטים, הצגות וסיפורים הטרוסקסואלים. הזדהות עם הסיפור יכולה ליצור את החיבור בין בני אדם, בלי שום קשר לזהות המגדרית או המינית שלך".
בדיוק כמו הדמות הראשית במחזה "האחד", גם רזניק לא הבין במשך זמן רב למה הוא מתקשה כל כך למצוא את "האחד". בעוד שעבור רבים, היציאה מהארון נחשבת להקלה משמעותית וקטיעת השקר המתמשך מול החברים ובני המשפחה, עבור רזניק היציאה הייתה ההתחלה של בעיות רבות אחרות. "זו הייתה הנקודה שבה התחלתי את הכל מההתחלה", הוא מספר בשיחה עם mako. "זה היה רגע שהביא איתו שאלות אחרות לגמרי, כמו מה אני אוהב, איך אני מגדיר את עצמי ומה עושה לי טוב. אלו שאלות שאסף מתמודד איתן במחזמר".
כשהזוגיות הראשונה שלו הסתיימה אחרי שש שנים, רזניק הבין שהוא לא נמצא במקום הנכון ומשהו בחייו חייב להשתנות. "היום אני מבין שמעבר לאהבה הגדולה, הרצון להישאר בזוגיות הזאת נבע גם מהצורך להתרחק כמה שרק אפשר מכל סטיגמה אפשרית על הומואים", הוא מסביר. "רציתי להיות נורמלי, לעבור לכולם חלק בגרון - זוגיות ארוכה, חתונה והקמת משפחה היו חלק מהאמצעים להשיג את המטרה הזאת. תכננתי תוכניות שלא תאמו את מה שבאמת רציתי. היום אני לא שם ולא מרגיש צורך לנהל את החיים שלי כמו שהסביבה מצפה. אני אמנם רוצה זוגיות ומשפחה, אבל חשוב לי קודם כל לעשות טוב לעצמי. חזון למועד".
הצגות הבכורה של "האחד" יתקיימו ב-6-8.1.2022 בצוותא, תל אביב
פרטים נוספים באתר התיאטרון