אחרי דנה כהן הלוי, מתקשרת ויועצת רוחנית שהפציעה על מסכינו בסבב האחרון בעונה השמינית של תוכנית הקאלט "בואו לאכול איתי", זה רק עשוי להיראות שהדמויות לא יכולות להיות יותר גדולות מהחיים בתוכנית הריאליטי הקולינרית של כאן 11. אבל אז יוסל'ה זיו, הספר והקומיקאי הידוע בכינויו "מלכת הדראג של ירושלים", הולך להתארח בסבב ירושלים שיעלה למסכים ביום ראשון הקרוב, והולך לגרום לנו לאכול את הכובע, בנוסף לעוד כמה מטעמים שיגיש למתחריו בתוכנית.
"בכל פעם שהמצלמה הייתה דלוקה שאלתי את עצמי איך אני מקרקס את האנשים בבית וגורם להם לצחוק ולשכוח מהצרות רק לרגע", מספר יוסל'ה, בראיון ל-mako, רגע לפני שידורי הסבב. "הכל צולם בשיא המלחמה וכולנו היינו בשיא הדיכאון, אבל זה לקח אותנו למקום אחר. דיברנו על זה גם בצילומים, אבל בעיקר רציתי להצחיק את האנשים בבית למרות המצב. אתם הולכים לראות את הצחוקים והקלילות, אבל מצד שני גם עומק ושנינות בנושאים מעניינים".
יוסל'ה נזכר ומספר כי מבחינתו, היה מדובר בשבוע מהמם. "כולם היו מצחיקים ומדהימים, ובכל אחד מהם היה משהו מדהים. דיברנו, אכלנו, השחרנו - זה היה פנטסטי", הוא מספר על הצילומים שהתקיימו בחודש דצמבר האחרון. "ביקשתי מההפקה לא לשים אותי עם אנשי כת השטן, אלא לשים אותי עם אנשים נורמטיביים שאפשר לנהל איתם שיחה - כל התפילות שלי נענו, חכו ותצפו".
יוסל'ה גם ציין כי מצא בצילומים "אהבה אפלטונית" בדמות אישה, שאת זהותה הוא סירב לחשוף, אך היה מוכן לספר שנוצר חיבור עמוק בינו לבין אחת המשתתפות. "לא חשבתי שאתאהב באישה, אבל אחת קנתה את ליבי". ליוסל'ה היה גם חשוב לציין את אחת הדמויות הבולטות בסס שלו, קרי בר כהן, שהתפרסמה ברשתות החברתיות בתור "האישה החרדית שרוקדת עם חלות". "היו איתה המון קרקסים, על אף קשיי השפה", הוא סיפר.
"אני מצעד גאווה מהלך בפני עצמי"
מאז שהתחיל לעסוק בדראג לפני כשמונה שנים, יוסל'ה כבר הספיק להיות מוכר בציבור בתור "מלכת הדראג של ירושלים", ולכבוש במות בלל ערים בישראל, ביניהן תל אביב, חיפה וכמובן ירושלים רבתי. מאז 2018 הוא מסתובב ברחבי ישראל עם עם ליין הדראג "צחוקים רצח", שהפך להיות אחד הסמלים הגאים הירושלמים המובהקים.
עיסוקו של יוסל'ה כמלכת דראג הוא לא דבר שאפשר להתעלם ממנו, וגם ב"בואו לאכול איתי" הנושא צף. כבר בסרטוני הפרומו שהופצו ברשתות ניתן לראות חלק מהמשתתפות בסבב חבושות בפאות ענק שיצאו מהמלתחה של יוסל'ה. "עשינו איזה טעימה לעניין והיה שם קרקס כזה", הוא מתלוצץ. "איך היו התגובות? האם השמרנות ניצחה? האם הדודה השמרנית התפוצצה? חכו ותראו".
אך למרבה הפתעתו, המלהקים לא הגיעו ליוסל'ה דרך הופעות הדראג שלו, אלא דווקא מתוכן שגרתי שהעלה לעמוד שלו. "המלהקים כתבו לי להגיע בעקבות סרטון שפרסמתי, וגם כשהגעתי לאודישן ההתייחסות הראשונית הייתה יותר אליי ולא לדראג. אהבתי את זה מאוד". מבחינתו, החיבור לתוכנית היה מובן מאליו, והוא אף ציין שהתמיין לתוכנית לפני מספר שנים, אך לא צלח את האודישנים. "'בואו לאכול איתי' היא תוכנית חמודה וחביבה לעומת הפקות אחרות, רעות וקשות, מחרחרות ריב ומדון", הוא הסביר. "אני אוהב את הרעיון שלה אז חיפשתי הזדמנות לנצנץ".
אלה שעוקבים אחרי התוכנית באדיקות יודעים כי לרוב קיים מתח כלשהו בין המתמודדים, אבל יוסל'ה מתאר את הדינמיקה עם שאר חבריו בסבב כחברותית ביותר. "ידעתי שיקבלו אותי יפה מאוד כי אני בא בסבר פנים יפות", הוא מסביר. לא מדובר במזל, אלא ביכולת שלי להתחבר עם אנשים, להסתדר איתם". את היכולת הזו הוא רכש לדבריו מקריירת הדראג שלו. "בשיא הערסיאדה של חמישי בירושלים אנשים מוחאים לי כפיים ואומרים לי 'אף אחד לא יגע בך' כשאני בלבוש דראג וצועקים לי שהם מתים עלי", הוא מספר בהומור על יחס האוכלוסייה המגוונת בירושלים.
"אני עושה הכל בחיוך, בשמחה וביופי, ואני רואה ברכה במעשיי", הוא מסביר על חשיבות הנוכחות שלו דווקא בבירת ישראל, הנחשבת לעיר שמרנית. "מהות חיי היא לעשות גוד טיים, אבל אני מבינה שמעצם הטייטל שלי, 'מלכת הדראג של ירושלים', הפוליטיקה והחתרנות מגיעה בפני עצמה. זה שאני הולכת ברחובות ירושלים זה מצעד גאווה מהלך, וגם אני מצעד גאווה מהלך בפני עצמי".
"אני הסצנה של הדראג בירושלים"
חייה של מלכת הדראג הירושלמית עשויים להצטייר כסיפור מהאגדות, אבל זה רק כי יוסל'ה מעדיף להסתכל על חצי הכוס המלאה. גם הוא מודה ומציין כי הוא חווה אלימות בעודו לבוש בדראג. "בפורים שדדו אותי וגררו אותי עם רכב", הוא נזכר אך מקפיד להשאיר ראש מורם. "זה לא מה שיוריד לי את הראש".
יוסל'ה מזכיר גם את מסיבת הגאווה של ליין "טיפולי הרמה" שהתקיימה במגדל דוד, אך הייתה בסכנת ביטול בעקבות לחוץ מגורמים שמרניים. "התראיינתי לפודקאסט של עיריית ירושלים ואמרתי שם שלהט"ב ירושלמים לא צריכים משהו להט"בי ספציפי בעיר ולא צריכים מעברי חצייה בצבעי הקשת, אבל כן צריך תרבות חילונית בעיר", הוא מסביר. "העיר צמאה לבר הופעות גדול יותר, אבל אף יזם לא ישקיע בזה. אפילו הגיי בר היחיד העיר 'הווידאו', מתקשה להשיג אנשים. צריך צעירים שיחזיקו את המקומות ושיותר יעלו ויופיעו. צריך גם מלכות דראג שיבואו וירצו להופיע במקומות כאלו, כי גם בן אדם בגבעת שאול יכול לראות מודעה למופע דראג ויגיד 'אני אלך לראות מה זה'. יכול להיות שהוא יאהב, יכול להיות שזאת לא תהיה כוס התה שלו, אבל הוא נחשף לזה וזה יותר חשוב מהכל".
יוסל'ה ממשיך ומספר כמה היה חשוב לו שמישהו ירש וימשיך את הליין הקודם שלו, "על הנש", שהתקיים בבר הגאה הירושלמי. "אני אומר לעצמי - בעיר של מיליון תושבים, אין מי שימשיך את הליין הזה?, הוא שואל בקול רם. "אפשר לדבר על זה עד מחר ולמחות וגם לעתור לבג"צ, אבל בסוף צריך את האנשים שיעשו את הדברים האלה בשטח".
יוסל'ה לא יודע להצביע על גורם ספציפי שבגללו לא היה מי שירש את הליין, אך הוא כן בוחר לציין כי בשנים האחרונות "אנשים חושבים שהם יכולים לדלג על שלב הבוסר, ההופעות הראשונות עם הגרביונים המסריחים והריפוד". לשאלה "אם סצנת הדראג הירושלמית נמצאת בדעיכה?" הוא לא עונה בחיוב, ומכריז: "אני הסצנה של הדראג בירושלים". "פה ושם אולי יש אירוע, אבל אין דברים שקורים קבוע".
אבל למרות המכשולים בדרך, יוסל'ה לא מתכוון לעצור וכבר עכשיו הוא עובד על מופע חדש. בנוסף, הוא משיק קריירה מפתיעה - תיווך נדל"ן. "קצת נמאס לי מהמספרה ואני רוצה להיכנס לעולם של תיווך הנדל"ן", הוא מספר. "התכנון הוא שתהיה לי עבודה ללילה כמלכת דראג ועבודה ליום של תיווך ועיצוב דירות. אני פריק של זה. גם הדירה שלי היא דירה היסטורית עם עיצוב של לפני מאה שנה, ומסקרן אותי להיכנס לבית שבפנים הוא נראה כל כך שונה ממה שהוא בחוץ".