הורים טריים ותינוק חולה זהו לא שילוב מרנין במיוחד; רק לא מזמן עוד נלחצתם מהאמבטיות הראשונות ולמדתם לחתל את היצור הקטנטן, והנה הוא במצב צבירה שמצריך בעיקר ניסיון ורוגע.
מחקר חדש שבדק את התקשורת בין הורים טריים לרופאי ילדים ומתפרסם החודש במגזין הרפואי Perinatology, מצא שלא רק שרוב ההורים לא מבינים את דברי הרופאים, אלא ששני הצדדים אפילו לא מודעים לליקויי התקשורת ביניהם.
ההורים מנסים לשמור על אופטימיות?
המחקר נערך בבית החולים לילדים "הופקינס" בבולטימור שבארה"ב, ותשאל 100 זוגות הורים לתינוקות מאושפזים. התוצאות מדהימות: התברר ש- 63 אחוז מההורים לא היו מודעים כלל למצב הבריאותי של ילדיהם, כאשר במקרים היותר קיצוניים, הרופאים הגדירו את מצב הילד כ"סכנת חיים" בעוד שההורים הגדירו אותו כ"סובל מבעיה קלה" או "לא חולה כלל".
מה שמדהים עוד יותר, ש- 89 אחוז מהרופאים כינו את הדיאלוג עם הרופאים "פורה"; ו- 92 אחוז מההורים סברו שהתקשורת עם הרופא הינה לא פחות ממצוינת. אלא שכאמור, חוסר המודעות הזה הוא השולית שבבעיות. נשאלת השאלה איך ייתכן שהורים לא מבינים את דברי הרופאים עד כדי כך?
מניתוח השאלונים עלה כי כמעט כל ההורים יכלו למנות לפחות בעיה רפואית אחת ממנה סבל התינוק, אולם מחצית מהם טענו שלא קיבלו מהרופא הסבר מספק או לא הסכימו עם אבחנתו באשר לחומרת הבעיה.
"אנחנו סבורים שמדובר בעיקר במנגנון הדחקה ובחוסר יכולת של הורים טריים להתמודד עם מצבו האמיתי של התינוק", מנסה להסביר ד"ר רנה בוס, רופא ילדים בכיר בבית החולים שבו נערך המחקר. "הצוות הרפואי תמיד מסביר להורים את המצב הרפואי בלי להסתיר דבר, אבל אנחנו מבינים את הצורך של ההורים לשמור על אופטימיות. כמובן שהמחקר מחדד את האחריות המוטלת עלינו לספק להורים תשובות ולוודא שהם מקבלים את כל המידע הדרוש להם, ומבינים אותו. נבדוק כיצד אפשר לייעל את התקשורת בינינו".
ד"ר סטפני דה-ויט, רופאת ילדים שהשתתפה במחקר, מוטרדת קצת יותר: "המסקנה היא שהורים ורופאים מדברים בשפה שונה לגמרי", היא אומרת. "זה מטריד במיוחד משום שהבנה לקויה לגבי מצבו של התינוק עלולה להזיק לו; אם הורים לא מבינים את הבעיה ואת דרכי הטיפול, הם למעשה לא יכולים לשתף פעולה ולעזור לרופאים בהבראתו. בהמשך הם יביעו חוסר שביעות רצון מטיפול הצוות הרפואי, ואולי גם לא יקבלו את דרכי הטיפול המוצעות להם.
"חוסר האחידות הזה פוגע באחד העקרונות הבסיסיים ביותר של טיפול איכותי בתינוק מאושפז – שיתוף פעולה מלא בין ההורים לצוות".
איך תשתפר התקשורת בין ההורים לרופאים?
כדי לשפר את התקשורת בין הרופאים להורים, גיבש צוות המחקר שורה של המלצות. למשל: רופאי הילדים מתבקשים להקפיד על עדכון תדיר של ההורים במצבו של התינוק, גם בלי להמתין לשאלותיהם; חובה על הצוות הרפואי לפרוס בפני ההורים את דרכי הטיפול האפשריות ודרכי יישומן בפועל; על הרופאים להימנע משימוש במונחים רפואיים. עליהם להשתמש במילים הפשוטות ביותר, ולפשט את ההסברים ככל הניתן – גם ובעיקר כאשר הצוות הרפואי מתרשם שמדובר בהורים אינטליגנטים שמסוגלים לקבל הסברים מסובכים; על הרופאים לגלות אמפתיה וסבלנות, ולוודא בסיומה של כל שיחה עם ההורים כי המסר הובן בצורה מלאה, בין אם בבקשה מההורים לחזור על הנאמר ובין אם בשאילת שאלות מנחות.
ומה לגבי עצות להורים? "בסופו של דבר, חשוב שההורים יזכרו שהרופא הוא בן אדם, שמגיב כמו בן אדם", אומר ד"ר חנן נטר, מומחה לרפואת ילדים , שמנדב כמה עצות מניסיונו:
1. אל תתפסו את הרופא על הדרך, כשהוא טרוד או ממהר. זו רפואת מסדרון, ושני הצדדים יוצאים נפגעים ממנה. אם יש לכם שאלות דחופות שלא יכולות להמתין לביקור הרופאים הבא, שאלו את הרופא מתי תוכלו להחליף איתו כמה מילים בנחת.
2. במידה והרופא לא פנוי, אפשר לנסות לקבל מענה אצל האחיות, או לבקש מהן לשאול אותו כדי לא ליצור חיכוך מיותר.
3. לפני הביקור, כדאי להכין רשימת שאלות מסודרת.
4. היו ענייניים; תשאלו כדי לדעת, לא כדי לפצוח בשיחת חולין.
5. מותר לכם לשאול כדי לדעת, אבל אל תתחילו לשוחח
6. לא כדאי להיעזר באינטרנט כדי לאבחן ולבדוק את הטיפול שמוצע לתינוק. רפואה זה מקצוע רחב, ואף פעם לא מסתמכים על סימפטום בודד. כמו כן, שאלות לרופא אלמוני באינטרנט, שלא מכיר את הילד ואת הסיטואציה, רק עלולות להלחיץ יותר.