די לזלזול. די להתנשאות. בסדר, הבנו שאת מחזיקה מעצמך החברה הכי חדשנית בעולם והכי מגניבה בעולם, בו זמנית. הבנו שיש לך כל כך הרבה בטחון עצמי לעשות עם הלקוחות מה שבא לך. שאת יודעת שככל שתחליטי בשבילם ותנהלי עבורם את החיים, כך הם ירוצו אחרייך כסומים באפלה, כמוכי תסמונת שטוקהולם.
אולי הסיפור האחרון עם הסוללות והמכשירים הגמורים לימד אותך משהו. אחרי שלקחת החלטה אחת יותר מדי עבור הלקוחות שלך, והכחשת אותה עד שנתפסת בפינה, אולי תביני שאי אפשר לקחת את עדת הלקוחות הזו כמובנת מאליה לנצח. אי אפשר לומר להם שהם מתוחכמים וטרנדיים, אבל להתייחס אליהם כעדר של טיפשים.
למי שלא זוכר, אפל תכנתה מכשירי אייפון 6 ו-7 עם סוללות ישנות לעבוד לאט יותר. לדבריה, זה לא במטרה לשכנע אותם לשדרג את המכשיר, אלא כדי להגן עליהם מתקלות טכניות כמו קריסות מפתיעות של המכשיר. חוקר גילה את זה, הלקוחות זעמו, ואפל מספקת את הפיצוי שהבטיחה: החלפת סוללה בהנחה גדולה, ובקרוב תיתן למשתמשים גם שליטה בניהול הסוללה.
גם אייפון X, שמכירותיו לא עומדות בציפיות, אמור לעזור לה להבין את המסר – נאמנות איננה טפשות, ואיננה זכות לקחת מישהו מובן מאליו. זה נכון ביחסים בין אנשים, וגם מול חברות. אפל עומדת להשלים את הטיפול בצרכנים, אבל תביעות ייצוגיות ענקיות – כולל כאן בישראל – עוד יעשו לה חיים קשים.
מי פה החברתי
האתרים הגדולים בישראל יוצאים למלחמה בגוגל ובפייסבוק. מהזווית שלהם זו מלחמה מסחרית בעיקרה – תקציבי הפרסום הולכים לשתי הענקיות האלה, ויש כאן מלחמה על ההכנסה הזאת. זה הכל כסף? לא בטוח. כשהמדינה היא זו שמפרסמת בשתי החברות האלה, יש עוד אינטרסים. אם גוגל ופייסבוק לא משלמות שום מסים בישראל, בניגוד למאקו, וואלה ו-YNET שדווקא כן משלמים, האם זה לא חלק מהאינטרס של המדינה?
ויותר חשוב – פייסבוק וגוגל לא מייצרים שום תוכן. חוץ מכלי הפצה ומוניטיזציה, בלי לזלזל, אין להם חלק בתעשיית התוכן הישראלית. זאת – לעומת האתרים הישראלים הגדולים, שמעסיקים אלפי ישראלים ותורמים לתעשייה המקומית.
כן, יש שוק חופשי וזה טוב, אבל כשהמדינה מבזבזת בגוגל ובפייסבוק את רוב כספי המסים שלנו שמוקדשים לפרסום ברשת, זו כבר לא רק המלחמה שלנו, זה גם האינטרס שלכם. כסף שנכנס לפייסבוק וגוגל נעלם במעמקי החשבון שלהם באירלנד. כסף שהולך לאתרי תוכן ישראלים – ולא אכפת לי איזה – משולם כמשכורות לישראלים שמייצרים תוכן ישראלי ומשלמים פה מס ישראלי.
הרעם המתקרב
הנה לכם ניסוי קטן ומגניב? חפשו "אמזון" בגוגל ניוז. התוצאות שאני קיבלתי? "איך אמזון תעקוב אחר עובדיה?", "אמזון – עכשיו גם בנק", "בלי תורים ובלי קופות – חנות Amazon Go נפתחת לקהל הרחב", "הצצה ראשונה למציאון של אמזון - הכל ב-10 דולר", "אמזון תשלח פריטי מזון בתוך שעתיים". כל אלה כותרות מהשבועיים האחרונים.
הנה עוד אחת: "הכניסה האגרסיבית ש לאמזון שינתה את הכללים, תתחילו להתרגל". הכניסה של אמזון לישראל עשויה, או עלולה, להיות רעידת אדמה כלכלית וצרכנית שלא ידענו כמוה. אם עד היום הישראלים התייחסו לאמזון בקצת ריחוק וחוסר עניין, בערך כמו שאמזון התייחסה לישראלים – הגיע הזמן לשנות. להבין את הארגון הענק והמדהים הזה, שקשה לאמוד את פעילותו העצומה ואת כוחו בעין בלתי מזוינת.
אנחנו בנקסט עומדים להשיק כבר ביום ראשון הקרוב (ערוץ 12, 23:45) סדרה שלמה שתעסוק באמזון, ותעזור לכולנו להבין את הארגון הזה, שעומד להסתער עלינו, קצת יותר טוב. אה, ומצאתי אתמול גם את הכותרת הזו: "למה המנייה של אמזון עלתה ב-24% בינואר". נו באמת. התשובה נמצאת בפסקה הקודמת.