בדיעבד ברור למה תשע ההמצאות הבאות הפכו לאייקוניות ורובן גם שוות הרבה מאוד כסף. אבל לא בטוח שהייתם משקיעים בהן אפילו שקל אחד, אם היו מציגים לכם אותן היום לראשונה - ההמצאות המפתיעות שהפכו ללהיט.

1. או או: צליל ההודעה של האייסיקיו

עד היום לא ממש ברור מה המקור לצליל הודעת האייסיקיו האייקוני שכולנו מכירים, אבל עם העובדות אי אפשר להתווכח. הקול המצפצף "או או", מקפיץ אצל כל אחת ואחד מאיתנו את ההתרגשות לקראת כניסתה של הודעה חדשה. הספקולציות השונות מספרות שמדובר בקולה של בת זוגתו של אחד המייסדים או לחלופין בקטע מתוך שיר של להקה אהובה, אבל זה לא ממש חשוב בסופו של דבר. עוד שאלה שנשארת בגדר תעלומה סביב הצליל המדובר היא כמה כסף הוא שווה. בגרסה החדשה של ICQ אגב, הצליל הואט והוארך ועורר לא מעט תגובות נרגזות של מעריצי תוכנת המסרים המידיים הראשונה.

תזכורת: הצליל הישן של האייסיקיו:

2. פרצוף הסמיילי הצהוב

הסיפור הבא אולי יעלה חיוך טיפשי על שפתותיכם, אבל מסתבר שמאחורי שלל מוצרי הסמיילי הצהוב המוכר לכולנו עומד אחד הפספוסים הגדולים ביותר של המאה האחרונה.

את סמליל הסמיילי הצהוב והמחייך המציא לראשונה בשנת 1963 הארווי בל, איש יחסי ציבור, שצייר אותו עבור חברה שייצג ורכשה ממנו את הציור ב-45 דולר בלבד.

המהפך הגדול הגיע כמה שנים מאוחר יותר כשזוג אחים, ברנרג ומורי ספיין, ראו את הסמל, זיהו את הפוטנציאל הטמון בו ורכשו מהחברה שהשתמשה בו את הזכויות עליו בתוספת המשפט "Have a nice day".

סמיילי (צילום: Wikimedia Commons)
"יום טוב שיהיה". הסמיילי הראשון|צילום: Wikimedia Commons

עוד ב-NEXTER:

השניים החלו לייצר שלל מרצ'נדייס (מוצרים נלווים) פשוטים וזולים עם הסמל הצהבהב והאופטימי ובתוך פחות מעשור הסמל ומוצריו כבר היו שווים יותר מ-50 מיליון דולר. בסופו של דבר, בשנת 2000 מכרו האחים את רשת החנויות שלהם ב-500 מיליון דולר. אנחנו מנחשים שהארווי בל, שהמציא את הסמל לראשונה, לא הצליח לשמור על פרצוף מחייך.

3. iFart: אפליקציית פלוצים

בהצלחה הזו אפשר להאשים רק את חוש ההומור הנוראי שלנו, אחרת אין שום הסבר הגיוני איך אפליקציה בשם iFart (אני מפליץ), שכשמה כן היא מפיקה קולות של פלוצים, הצליחה להכניס לממציא שלה, ג'ואל קום, חצי מיליון דולר.

קום, מפתח אפליקציות בן 50 מארה"ב, המציא את האפליקציה בשנת 2008 והעלה אותה לאפסטור רק שנה אחרי. הרעיון של האפליקציה פשוט עד כדי מבוכה: במרכז המסך נמצא כפתור אדום ובתחתיתו רשימה של 26 סגנונות מהם ניתן לבחור. בחירה של סגנון ולחיצה על הכפתור האדום יגרמו לאייפון שלכם להשמיע את צליל הנפיחה החביב עליכם.

לא ברור אם קום גאון או סתם משוגע, אבל הוא הניח שאנשים יהיו מוכנים לשלם עבור האפליקציה הזו והעלה אותה לחנות בעלות של 0.99 דולר. והוא צדק. האפליקציה יצרה באז היסטרי והורדה 113,885 פעמים רק בשבועיים הראשונים וההערכה היא שהיא הכניסה לקום עד היום יותר מ-400,000 דולר.

שימו ווליום, הזהירו את האנשים שסביבכם וצפו:

4. חתולים ואינטרנט: השילוב המנצח

"חתולים זה אינטרנט ואינטרנט זה חתולים". בדיוק על הקביעה הזו רכבו זוג צעירים אמריקאים, אריק נקגואה וקארי אונבסמי וחתול שמן אחד. השניים הקימו אתר בשם Icanhascheezburger.com שבו מופיעות תמונות של חתולים (וחיות אחרות) עם כיתובים מצחיקים ובשפה מיוחדת המזוהה עם האתר ועם חתולים. הרעיון המקורי לאתר אגב היה בסך הכל לשתף תמונה של אותו חתול שמן אחד.

I Can Has Cheezburger? (צילום: I Can Has Cheezburger?)
חתולים ואינטרנט. צריך להוסיף?|צילום: I Can Has Cheezburger?

השניים רכשו את הדומיין עם השם המגוחך שבאופן לא מפתיע גם היה פנוי והחלו להעלות אליו עוד ועוד תמונות מצחיקות של בעלי חיים עם כיתובים מטופשים. הרעיון תפס ומהר מאוד הגולשים החלו להעלות תמונות משלהם עם כיתובים טיפשיים לא פחות. משם Icanhascheezburger הפך לתופעה חובקת עולם שזוכה כיום ליותר מ-35 מיליון כינסות בחודש ולמעלה מ-8,000 תמונות מועלות אליו כל יום על ידי הגולשים.

עוד סיפורים, תמונות וסרטונים בפייסבוק של NEXTER

ומה לגבי הממציאים? בשנת 2007 הם מכרו את הדומיין בשני מיליון דולר בעסקה שהוגדרה על ידי הניו יורק טיימס כעסקת האינטרנט הטובה ביותר לאותה שנה.

5. קפיץ הסלינקי

לפעמים המצאות גדולות מתגלות ממש במקרה. קפיץ הסלינקי הוא דוגמה לכך. הסלינקי הומצא כמעט בטעות על ידי ריצ'ארד ג'יימס בשנות ה-40.

זה קרה כשג'יימס הפיל קפיץ כלשהו בזמן עבודתו והרעיון המבריק פשוט קפץ לו לראש. למעשה, ג'יימס כל כך התלהב מהרעיון שהוא עזב את עבודתו, הקים חברת צעצועים בפילדלפיה וייצר 400 יחידות ראשונות מהמוצר. לפי האגדה האורבנית, ביום המכירה הראשון, היה ג'יימס לחוץ במיוחד וחשש כי לא יצליח למכור את כל האספקה. החשש שלו התגלה מהר מאוד כמיותר כשכל 400 היחידות נמכרו בתוך 90 דקות בלבד במחיר של דולר ליחידה.

סלינקי (צילום: Colin Walton, Thinkstock)
בעל הבית השתגע (והצטרף לכת). סלינקי|צילום: Colin Walton, Thinkstock

אך לסיפור גם צדדים קופצניים פחות. באמצע שנות ה-70 ג'יימס נכנס למשבר גיל ה-40, עזב את אשתו ואת החברה והצטרף לכת. אשתו הצילה את החברה כשהשתלטה עליה ומכרה אותה ב-1998. מאז ועד היום הספיקו להימכר מסביב לעולם למעלה מרבע מיליארד יחידות של הקפיץ והכניסו לג'יימס ואשתו למעלה מ-250 מיליון דולר.

6. פתקית הפוסט איט

אולי הסיפור המפורסם ביותר מכל הסיפורים - הפתקיות הדביקות והכה שימושיות הן אחת מההמצאות האגביות, המקריות שכולנו חולמים עליהן.

פוסט איט (צילום: Ingram Publishing, Thinkstock)
על זה באמת נאמר: "פשוט וגאוני". פוסט איט|צילום: Ingram Publishing, Thinkstock

 

הפתקיות הומצאו על ידי ד"ר ספנסר סילבר שניסה לפתח דבק מיוחד שאפשר לעשות בו שימוש חוזר. הוא לא ממש הצליח עד שבשנת 1974 קולגה של סילבר אמר לו "היי! אולי בעצם נשתמש בדבק הזה כסימניות לספרים?" והשאר היסטוריה. המוצר החל להיות משווק בשנת 1977 ולא ממש הצליח, רק מיתוג מחדש תחת השם "Post It" בתחילת שנות ה-80 הביא לזינוק וכיום החברה היא אחת מהגדולות והמתרחבות ביותר בעולם. שוויה מוערך בכמיליארד דולר, היא מרוויחה מיליונים בכל שנה ופיתחה למעלה מ-4,000 מוצרים שונים, כולם מבוססים על אותה פתקית דביקה – לא רע בשביל ניסוי שכשל.

7.Doggles: משקפיים לכלבים

והנה לכם עוד המצאה שנראית לכאורה מטופשת, אבל מסתבר שהיא שווה מיליונים רבים – משקפי שמש לכלבים – הדוגלס.
רוני די. לולו בסך הכל חיפשה דרך לסייע לכלב שלה, מידנייט, להתגבר על רגישות העיניים שלו לשמש. היא השתמשה במשקפי שמש רגילים והרכיבה להם תמיכה כדי שלא יפלו מראשו. מסתבר שהמשקפיים הפכו להרבה יותר מסתם אביזר אופנתי לאנשים שאוהבים את הכלבים שלהם קצת יותר מדי. הם מגנים על העיניים שלהם מפני אבק, לכלוך, חיידקים, קרני שמש ורוח וטובים במיוחד לכלבים עם פציעות בעין או כאלה שיש להם בעיות שמונעות מהם להפיק דמעות.

Doggles (צילום: Wikimedia Commons)
ההמצאה המיותרת? אולי הגאונית בעולם. משקפי שמש לכלבים|צילום: Wikimedia Commons

למרות שהדיילי מייל הגדיר את הדוגלס כהמצאה המיותרת ביותר בעולם, עד לשנת 2004 הם נמכרו כבר ביותר מ-4,500 חנויות ב-16 מדינות שונות מסביב לעולם ובמחיר ממוצע של כ-20 דולר ליחידה. באותה שנה, אימץ את הרעיון גם הצבא האמריקאי שמשתמש בדוגלס מאז ועד היום כדי לשמור על העיניים של הכלבים הלוחמים שנשלחים לעיראק.

8. תמונת הדסקטופ של חלונות XP

סביר להניח כשהצלם צ'ארלס (צ'אק) אוריר שעצר וצילם את התמונה הזו, לא דמיין לעצמו שבתוך פחות מעשור, יראו אותה יותר ממיליארד אנשים והיא תהפוך לתמונה היקרה והנצפית ביותר בעולם. את התמונה שכולנו מכירים כרקע ברירת המחדל של ווינדוס XP צילם אוריר בעמק הנאפה שבקליפורניה, בצהרי יום שישי קריר אחד של ינואר, בזמן שהיה בדרך לבקר את חברתו שמתגוררת בסמוך לסן פרנסיסקו. הצלם, שידע שתקופה זו של השנה נוטה להיות תקופה מצוינת לצילומים, הכין מראש ברכבו מצלמה וחצובה וברגע שפגש בגבעה המושלמת, זו עם הדשא הירוק ביותר, עצר בצד הדרך וצילם. אוריר עצמו העיד, אגב, שחשב שמדובר בתמונה נחמדה, אבל לא יותר מזה.

הגבעה המפורסמת אז והיום: 

ווינדוס XP (צילום: Microsoft)
התמונה הנצפית בהיסטוריה. ווינדוס XP|צילום: Microsoft
ווינדוס XP (צילום: Microsoft)
וכך זה נראה היום|צילום: Microsoft


אבל אז הגיע המהפך: בשנת 2001 החליטו מהנדסי מיקרוסופט לרכוש מאוריר את הזכויות לתמונה בעסקה שהסכום שלה נשמר בסוד (אבל כנראה לא היה גבוה מדי) והפכו את אותה נסיעה אגבית של שישי אחר הצהריים להיסטוריה שכמעט כל אדם בעולם מכיר. את התמונה, אגב, הוא צילם במצלמת פילם פשוטה – בלי פוטושופ, בלי עיבודי מחשב.

9. הדיסק-און-קי

היזם הישראלי דב מורן בסך הכל רצה להעביר מצגת מול העובדים שלו וגילה שהמחשב שלו פשוט לא נדלק. הדבר גרם לו להבין מה היה חסר לעולם עד עכשיו: דרך כלשהי לסחוב מצגות פאוור-פוינט בכיס בלי להדפיס אותן, ואז הוא המציא את הדיסק און-קי. החברה שאז עמד בראשה, M-systems, פיתחה את המוצר בשנות ה-90 וב-1999 המכשירים כבר החלו להימכר בנפחים של 8, 16 או 32 מגהבייט. החברה של מורן נמכרה לסנדיסק בשנת 2006 ב-1.55 מיליארד דולר כששוויה היה ביום המכירה הוערך בכ-9.2 מיליארד דולר. ב-2012 זכה מורן בפרס בשווי 20 אלף יורו על ההמצאה, כי באמת היה חסר לו.

USB (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
ותודה למוח היהודי. דיסק און קי|צילום: אימג'בנק / Thinkstock