בואו נתחיל מהסוף: כל מה שאתם יודעים על משחקי מחשב עומד להשתנות לחלוטין. הנונצ'אק של Wii או הג'ויסטיק של פלייסטיישן? בדיחה של ילדים. משחקי העתיד עומדים לקחת אתכם למסע בעולם חדשני ומתוחכם, שבו בכלל לא תזדקקו לשלטים או לג'ויסטיקים. פה הרגשות שלכם הם שם המשחק. תוכלו להרגיש את הפעולות שאתם מבצעים במשחק ולשלוט בו באמצעות העיניים והידיים ולא פחות ממדהים – באמצעות המחשבה בלבד.
אם עד היום יריתם בדמויות, ניגנתם בגיטר-הירו או השתתפתם בקרבות ממקומכם הפסיבי על הספה, או מקסימום בתנועות ידיים מוגבלות – עכשיו תוכלו להרגיש כל תנועה. יריתם ביריב? תרגישו תחושת הדף אמיתית בכף היד. מנגנים בגיטרה? תרגישו את הוויברציות שלה בכל הגוף. בעצם, למה לעייף את הידיים או את העיניים? משחקים חדשים, המפותחים כיום, יודעים להגיב למצבי הרוח שלכם ולהתאים להם עולמות וירטואליים שלמים. קריפי? לא נכחיש זאת.
תרבות המשחקים המערבית עברה דרך ארוכה ב-60 השנים האחרונות. זה התחיל מחמש אבנים וגוגואים בחצר בית הספר, עבר דרך פקמן, טטריס, סוניק וסופר מריו, והגיע עד לממלכה האינטראקטיבית של Wii ופלייסטיישן, שבקרוב מאוד תהפוך למיושנת כמו קלאס. אפשר רק לנחש איפה נהיה בעוד 60 שנה, ונדמה שהתמונה המצטיירת היא מסקרנת ומצמררת באותה מידה.
עולם מושלם
הגיימרים שביניכם נתקלו במונח "מציאות מדומה" כבר בשנות התשעים, בעידן טרום האינטרנט. לא פלא שאז הטכנולוגיה הזו לא הצליחה להמריא. היום היא בשלה מתמיד לפרוץ, וכשחומרה המתוחכמת פוגשת עלויות סבירות ויולדת מוצר שנגיש לכל כיס – רבים טוענים שהיא תהיה השלב הבא בעולם המשחקים.
מי שכבר קבעה את הרף בתחום היא משקפת האוקולוס, או בשמה הרשמי Oculus Rift. מדובר במערכת מציאות מדומה בצורה המשלבת בין משקפת לקסדה, שמשנה לחלוטין את החוקים. עזבו אתכם מגוגל גלאס – המשקפת-קסדה הזו מכניסה אתכם לתוך עולם אחר, שלם ומלא, וגורמת לכם לשכוח שאתם מביטים במסך. הטריק הוא טווח ראיה של 110 מעלות – הזהה לטווח הראייה האנושי. רק לשם השוואה, משחקי המחשב מציעים כיום טווח מבט של בין 30 ל-40 מעלות. לעומתם, המשקפת מעניקה תמונה מלאה, וכדי להשלים את האפקט, מאפשרת גם תנועת ראש ימינה או שמאלה, שתגלה לכם את הסביבה שמקיפה אתכם – אופטימלי למשחקי מלחמה, למשל.
"לא היה שום דבר שנתן לי את החוויה שרציתי במשחק מחשב", מסביר פאלמר לאקי, היזם הצעיר שעומד מאחורי הפרויקט, "ישבתי בגראז׳ של ההורים שלי והייתי בטוח שאיפשהו שם יש מוצר שיכול לספק לי חוויה של מטריקס, של כניסה טוטאלית לתוך העולם של המשחק. אבל לא היה שום דבר כזה, וזה מה אני רוצה לשנות". לאקי צד את עינו של ג'ון קארמק, מנכ"ל ומייסד חברת ID ויוצר מותג המשחקים Doom שהחליט לסייע לו להפוך את החזון שלו למציאות פחות מדומה. יחד הם פתחו פרויקט בקיקסטארטר לפיתוח המשקפת, ותוך חודש הצליחו לגייס לא פחות מ-2.5 מיליון דולר. הצפי המקורי היה לפחות מעשירית הסכום.
כיום המשקפת נמצאת בפיתוח, והאבטיפוס שלה כבר נחשף בפני התקשורת וזכה לתשבוחות מהכתבים שניסו אותו. "כולם מחכים למוצר הזה", אומר טל סלע, אחד ממנהלי אתר חדשות הגיימרים PCgalaxy. "כל חברות המשחקים יתאימו את המשחקים שלהן אליו. אנחנו רק מקווים שהוא לא יהיה יקר מדי. לא ברור עדיין אם נראה את הגרסה המסחרית של המשקפת בשוק כבר ב-2014, אבל אין ספק שההתרגשות לקראתה גדולה ולפי הפרסומים היא תעלה כ-300 דולר. לי ברור שזה ישנה את הכל ויציב סטנדרט חדש".
מוצר נוסף שמציע כניסה לעולם הווירטואלי הוא אומני (omni), שכנראה יהפוך לחברה הטוב ביותר של משקפת האוקולוס. ולראיה, לאקי, מפתח המשקפת, כבר התנסה גם באומני. אם האוקולוס מאפשרת לראות את כל מה שקורה בעולם הווירטואלי, האומני משלים את החוויה בכך שהוא מאפשר לנוע בתוכו. "היום יש מסכים מתוחכמים ואפילו מכשירים עוקבי תנועה הפכו משהו שאפשר לקנות – אבל בכל הנוגע לעולם של המציאות הווירטואלית, עדיין לא ברור איך אתה זז בתוכו", מסביר יאן גוטגלוק, מייסד חברת Virtuix שהמציאה ופיתחה את האומני בסרטון הקיקסטארטר שלו. "לא רציתי לשבת על כסא וללחוץ על כפתורים בזמן שאני בעולם הזה. אני רוצה לזוז בצורה חופשית וטבעית בתוך המציאות הזו, ועד עכשיו לא היה משהו שאפשר את זה". החזון של גוטגלוק הופך למציאות בזכות משטח מיוחד שעליו אפשר ללכת, לקפוץ ולרוץ – כדי שהאוואטר שלכם יבצע את כל הפעולות האלה בזמן אמת במציאות הווירטואלית.
למרות המאמץ הפיזי המסויים, אתם למעשה רצים במקום, על משטח מיוחד, ובתוך נעליים שמותאמות לו, כך שתוכלו לצלול למציאות המדומה גם בדירת השותפים הקטנטנה שלכם. החדשות הטובות הן שהמשטח לא כולל מנוע, מה שמוזיל את עלותו, כך שהמחיר הסופי עומד על 499 דולר ליחידה, והוא אפילו מתקפל, כדי שתוכלו לאחסן אותו בנוחות. אגב, אומני יכול להתאים לכל משחק מחשב שבו משתמשים בכפתורים, ולהחליף את המקשים, כך שאפשר לחוות את אותם משחקים בצורה שונה לחלוטין – ממש בקרוב.
הרצון לשלב בין משקפת האוקולוס לטכנולוגיות שקולטות תנועה עומד גם בלב פרויקט הולודק. אם באומני הסתפקו בקפיצה, ריצה והליכה, כאן תוכלו גם לזחול, להסתובב ולבצע פעולות מסובכות במרחב הפיזי, בצורה שתתורגם למרחב המדומה. הטכנולוגיה הזו לא מתלבשת על משחקים קיימים, והמפתחים כותבים עבורה משחק זוגי מיוחד בשם wild skies. היא גם לא תיכנס אל הסלון הביתי, אלא אל חלל מאובזר שיכול לקרוא כל תנועה ולתרגם אותה למציאות המדומה.
עוד פרויקט מדהים שסיים את שלב הגיוס בקיקסטארטר וישנה את האופן בו אנחנו משחקים הוא קאסטאר (CastAR), שעושה שימוש בטכנולוגית תלת מימד והולוגרמות באופן חדשני. בזמן שכניסה למציאות הווירטואלית מבודדת אתכם מהעולם החיצוני, ובעיקר מהחברים שלצדכם, המשקפיים של קאסטאר מיועדות למשחקים חברתיים, כשכל המשתתפים מרכיבים אותן ורואים את המשחק לובש צורה מוחשית מול עיניהם: משחקי קלפים, משחקי לוח, מבנים ודמויות – כולם מופיעים מול עיניכם, בסביבה הטבעית שלכם ומאפשרים לכם לשחק עם חברים ולהנות מהחוויה המשותפת. למעשה, המשקפיים מאפשרים לשחק עם אנשים מעבר לים, כשכולכם רואים את אותו הלוח וחווים את אותה החוויה. אתם חסידי "מבוכים ודרקונים"? תוכלו לפרוש מפה על השולחן, לבנות את המבוך ולראות את הדמויות שלכם מבצעות את המהלכים בשידור חי, מול עיניכם.
לשחק בכדור באמצעות המוח
הטכנולוגיות שמעורבות ביצירת העולמות החדשים הללו הם לא פחות ממסעירות. אחת מהן, הפעילה כבר כיום, היא המציאות המורחבת – טכנולוגיה שהופכת את הסביבה הביתית שלכם למשחק מחשב, כשהיא משתמשת במצלמה של הטאבלט או הסמארטפון ומציגה עליה שכבה נוספת, הכוללת בתוכה משחק. כך, למשל, האפליקציה DroidShooting היא למעשה משחק יריות שמאפשר לכם לנהל קרב חייזרים אצלכם בסלון. הפרויקט של מיקרוסופט, ״אילומירום״, למשל, מקרין את מה שאתם רואים בטלוויזיה על שטח גדול יותר, ומכניס אתכם לתוך חוויית הצפייה כשהוא מוציא טקסט ויזואלי מתוך המסך אל הסלון שלכם.
אבל הקפיצה הגדולה באמת מתרחשת בטכנולוגיות של מציאות מדומה שמאפשרות לחוש את המרחב הווירטואלי בצורה ממשית. תכירו את ה"פידבק התגובתי", טכנולוגיה שאב הטיפוס שלה הוא מכשיר בשם "גריפ רייזר" – ידית שמדמה חרב או אקדח ומשדרת אל היד תחושה אמיתית של הדף כשאתם יורים או תחושה של התנגדות כשהחרב דוקרת דמות אחרת במשחק. המטרה: לגרום לכם לחוש באופן פיזי, על בשרכם, את כל הפעולות הקרביות שאתם מבצעים במשחקי מלחמה, ולא רק.
הגוף לא רק יחוש את הפעולות שתבצעו במשחק, הוא גם ישתמש באיברים אחרים כדי להפעיל את המשחק ובכך למעשה ישתחרר מהתלות בשלטים ובג'ויסטיקים. כך למשל, Leap Motion Controlle – טכנולוגיה שכבר קיימת ואפשר להניח שתיקלט בעולם המשחקים בהתלהבות. היא מאפשרת שליטה במשחק באמצעות תנועות ידיים, ומייתרת את השימוש בג'ויסטיק או במקלדת. הטכנולוגיה פועלת באמצעות לוחית המונחת מתחת לכף היד, והיא קולטת בדיוק מקסימלי את תנועת האצבעות ומתרגמת את המידע לתנועה על המסך. אתם רק צריכים להזיז את היד ימינה או שמאלה. תנועות ה"פינץ'" וה"סלייד" שאתם מכירים מהסמארטפונים גם מתאפשרות כאן, ויש עוד שימוש מגניב – היד שלכם יכולה להפוך לאקדח, כשהאצבע שלכם נמצאת בסנכרון עם האקדח על המסך.
אבל למה לטרוח ולהזיז את הידיים, כשאפשר לשלוט במה שקורה על המסך באמצעות העיניים בלבד? ה-Eye Tribe הוא מכשיר שעוקב אחרי תנועת הרשתית ומתרגם אותה לגלילת המסך למטה או למעלה, ואפילו לירקות הקצוצים של ה"פרוט נינג'ה". כל זה נעשה על ידי קורא רשתית, המולבש על המכשירים הקיימים שלכם. הטכנולוגיה פעילה באופן ראשוני כבר בימים אלו, ומכשיר ה- Eye Tribeמתלבש על טאבלטים שמצוידים בווינדואוז 8 ומאפשר להם להפוך למכשירי "לראותם בלבד". המינוס היחיד הוא שהפעלתו דורשת סינכרון ואימון ראשוניים, שיאפשרו לקורא הדיגיטלי לזהות את האישון שלכם ואת תנועתו, אבל אחרי אימון קל – הידיים שלכם יהיו חופשיות.
אבל עם כל הכבוד למצמוצי עיניים ותנועות ידיים, מסתמן שהדבר האמיתי יהיה משחקים המבוססים על הטכנולוגיה של קריאת מחשבות. הטכנולוגיה הזו כבר חיה וקיימת, כמה מפתיע, לפחות ברמה הפשוטה שלה. חברת הצעצועים "מטאל" פיתחה משחק כדור בשם "מיינדפלקס", שנשלט בכוח המחשבה: המשתתף חובש מכשיר שמודד את רמת הריכוז שלו, ומאפשר לו להעיף כדור באוויר ולנווט אותו במסלול מכשולים, דרך לולאות, מעקות וקומות. ככל שתתרכזו יותר – כך תבצעו את המשימות בקלות רבה יותר. הגרסאות הבאות של המשחק אמורות להגיב גם לפחד, לחרדה, לשמחה או לתסכול. אגב, הגרסה המוקדמת יותר של המשחק הייתה בכלל מעין קרב הורדות ידיים – אבל באמצעות כוח המוח. בפועל, שני המשתתפים היו מצוידים בקורא האותות המוחיים, וכל אחד מהם ניסה למשוך את הכדור לצד שלו, באמצעות כוח המחשבה בלבד.
חברת emotive פיתחה את הגרסה המתוחכמת והמסקרנת בתחום, והיא משלבת בין קריאת גלי מוח לבין עולם וירטואלי. במשחקי החברה תוכלו להזיז חפצים ואפילו להטיל כישופים באמצעות כוח המחשבה בלבד, ואם זה לא מספיק מרשים, המכשיר קולט את הבעות הפנים של השחקן ומשדר אותן לאוואטר שלו, כך שהדמויות במשחק יכולות להגיב למה שהשחקן משדר בזמן אמת ולהגיב לרגשות של המשתמש. כל זה קורה בעזרת מכשיר מיוחד שפיתחה החברה, שמתלבש על הראש ומכיל 14 סנסורים שונים. הסנסורים הללו מזהים את האותות החשמליים שמפיקים המוח ושאר איברי הגוף בזמן שאתם מייצרים מחשבות ורגשות שונים, ומתרגמים אותם לפעולות.
זה לא כל כך פשוט כמו שזה נשמע: מסתבר שבעוד שבני אדם משתמשים באותם אזורים במוח לפעולות מסוימות, התשדורת של אותן פעולות משתנה מאדם לאדם. לפיכך, כדי שהמערכת תקלוט את המחשבות והרגשות שלכם, היא לומדת אתכם. במילים אחרות, המערכת ואתם מתאמנים ביחד, חושבים על הרמת חפץ, למשל – עד שהיא יודעת לזהות את תבנית המחשבה שלכם ולבצע אותה בזמן משחק.
הפיתוח הזה מאפשר אופציות חדשות ומרחיקות לכת, שלא היו קיימות עד היום. למשל, הוא מאפשר גם לאנשים משותקים לשחק – מבלי להזיז את הידיים, מן הסתם. "אמוטיב משווקת מוצרים מהסוג הזה כבר למעלה משנתיים, והמחקר בתחום כל הזמן מתפתח", מספר ד"ר אהרון האופטמן מהיחידה לחיזוי טכנולוגי וחברתי באוניברסיטת תל-אביב, "ממשק מוח-מחשב הוא משהו שמתחילים לראות יישומים שלו בתחום המסחרי – גם במשחקים וגם בסיוע לבעלי מוגבלויות".
מה הצעד הבא עבור הטכנולוגיה הזו?
"כבר היום יש אפשרות מסוימת לראות חלומות של אנשים או להקליט את החלומות שלהם. זה מתבצע על ידי סריקה של המוח, שמציגה את זרימת הדם בזמן אמת. בפיענוח מחוכם של הפעילות הזו אפשר לדעת על מה האדם חושב או חולם ואם זה ימשיך להתפתח בשנים הבאות, נגיע לשיקוף של חלומות ברזולוציה גבוהה מאוד".
כשזומבים רודפים אחריך במציאות
השגשוג העצום של ענף המשחקים בעשורים האחרונים הוא לא רק מכרה זהב עבור חברות המשחקים, אלא גם בעל השפעות תרבותיות וחברתיות עמוקות יותר, המחלחלות לתוך תודעתם של המשחקים. יותר ויותר משחקים מציעים חווייה של התנתקות מהמציאות, בריחה לתוך עולם מדומה, התרחקות מהיום יום לטובת עולם אלטרנטיבי.
והביקוש רק גובר: לפי דו"ח שפרסמה שהוציאה סוכנות הפרסום והשיווק הבינלאומית JWT, הצופה את הטרנדים לשנת 2014, חוויות בידוריות יצטרכו לספק תחושה של היטמעות בתוכן, בניסיון לתפוס את תשומת הלב ואת הדמיון שלנו.
מדובר בהשפעה הדדית: כפי שהמשחקים מתנתקים מן העולם ושוקעים בעולם הווירטואלי, כך הם מבקשים לפעמים גם לקחת אלמנטים מעולם המשחק אל העולם האמיתי. זהו טרנד משחקי החווייה, ובסוכנות הפרסום צופים התחזקות שלו בשנת 2014. אחד המשחקים הבולטים בתחום הוא "אאוטברייק מנילה", המתבסס על משחקי זומבים ומתרחש, כפי שניתן היה לנחש משמו, במנילה שבפיליפינים.
זה התחיל דווקא במרילנד שבארצות הברית, שם השתתפו 12,000 אנשים באירוע שכולו משחק תפקידים. המשתתפים חולקו לשניים – זומבים ואנשים רגילים – והאירוע היה למעשה מרוץ מכשולים בשם ״run for your lives״, כשהאנשים הרגילים נרדפו במשך חמישה קילומטרים על ידי זומבים צמאי דם. תודו שזה היה יכול לעורר מוטיבציה בריצות הערב שלכם.
לאור ההצלחה של המרוץ שחזרו אותו במקומות שונים בעולם – ביניהם גם במרוץ שכלל 7,000 משתתפים במנילה. אבל החווייה לא סיפקה את המשתתפים במנילה, והם החליטו לקחת את העלילה לשלב הבא. במקום להסתפק במרוץ פשוט הם כתבו משחק שלם ומרשים, בו חווים המשתתפים את העולם האפוקליפטי של הזומבים. למשתתפים יש משימה שעליהם להשלים וההחלטות שהם לוקחים במשחק משפיעות על העלילה ומשנות אותה. את מספר החיים שיש להם פה מסמלים דגלים לבנים שהם נושאים, כשמפגש לא מוצלח עם זומבי יכול להוריד להם דגל ואובדן של שלושת הדגלים מוציא אותם מהמשחק, עד שירוויחו חיים חדשים.
מדובר במשחק חברתי, שבמסגרתו מתנהלים המשתתפים בחבורות של עשרה משתתפים ונדרשים למצוא ניצולים, להשלים משימות שונות, למצוא רמזים ולפצח תעלומות. בדרך הם פוגשים בדמויות שונות, שמסייעות או מעכבות אותם בדרך למטרה. המרוץ הקרוב יתקיים ב-5 לאפריל השנה. זו תהיה הפעם השלישית לקיומו, והשתתפות עולה 1,000 פסו (כ-80 שקל). עם התפתחותם של המשחקים, יש סיכוי שנראה עוד ועוד אירועים כאלה ברחבי העולם. אז אם אתם בעניין, עדיין לא מאוחר לעבור אודישן לתפקיד הזומבים.