לא, באמת. גוגל, איבדתם את זה. תרמוסטט? מכשיר קטן וטיפשי שקובע טמפרטורה, שבכל בית יש המון ממנו: במקרר, במזגן, בטוסטר, בדוד-מים. מה פה שווה שגוגל תשלם תמורתו 3.2 מיליארד דולר, קאש-מאני?

כל האינטרנט השתגע מהשאלה הזו, מאז שגוגל הודיעה השבוע על הרכישה המפתיעה של חברת
נסט לאבס (Nest Labs).אבל במקום לקשקש הרבה, צריך להסתכל בסרטון של Nest. מדקה וחצי חביבות אפשר לקבל לא מעט כיוונים טובים לתשובות.


התרמוסטט הושק לפני שנתיים ונחשב ללהיט עולמי. אפשר לשלוט בו מרחוק באמצעות אפליקציה, והוא אפילו חוסך בחשבון החשמל. הוא לומד כל הזמן את ההעדפות שלנו ויודע באיזו טמפרטורה אנחנו מעדיפים את הבית - בכל עונה בשנה ובכל שעה ביום.

ללמוד אותנו

זה מה שהכי מעניין את גוגל בעולם. עוד מראשית ימי החיפוש, היא מנסה להבין את ההעדפות של המשתמשים שלה. ואם יש חברה אחרת שמצליחה להציץ לנבכי נשמתם של בני האדם, גוגל רוצה לדעת איך היא עושה את זה. זה עניין של רזולוציה: עד כמה עמוקה ואינטימית החדירה הזו להעדפות שלנו. כדי להעלות מעלה אחת במזגן, כנראה שלא נטרח לקום מהספה ולגשת לשלט – אבל עדיין נרצה שמישהו יעשה את זה. למידע הזה לכשעצמו – העובדה שבא לנו להעלות מעלה במזגן אבל לא מספיק כדי לקום – יש ערך כלכלי.

לגוגל יש גישה להמון מידע על ההתנהגות שלנו מחוץ לבית, בזכות Waze הישראלית שרכשה. היא יודעת לאיפה אנחנו נוסעים, מתי, איפה אנחנו עוצרים, איך אנחנו נוהגים (ובאיזו מהירות) ועוד ועוד. התרמוסטט של Nest יודע אם אנחנו נמצאים בבית ואיפה, בזכות גלאי מיקום ותנועה. עכשיו תחשבו.

למה גוגל רכשה את Nest? (צילום: איור: Lance Ulanoff, דרך מאשבל)
רוצה ללמוד אותנו|צילום: איור: Lance Ulanoff, דרך מאשבל
למה גוגל רכשה את Nest? (צילום: איור: Lance Ulanoff, דרך מאשבל)
צילום: איור: Lance Ulanoff, דרך מאשבל

לשלוט בבית

אחרי שכבש כל מכשיר שיש לו מסך, האינטרנט מתפשט עכשיו אל הגוף שלנו, ואל הבתים שלנו. דוד החשמל, המזגן, התנור, המקרר ושואב האבק יהיו מחוברים בסוף לאינטרנט כסטנדרט. השאלה – הסטנדרט של מי. LG, סמסונג וחברות רבות נוספות במשחק הזה. כשגוגל רואה חברה שיודעת לעשות דברים כאלה, היא רוצה את הידע הזה. מי שיבין איך לחבר את כל הרכיבים אלה, ואיך אנשים ירצו להשתמש בהם – ישלוט בבית שלנו, וזה חלק גדול מהאמביציה של גוגל.

אחרי שהתבכיינו על זה שעולם הטכנולוגיה עוד לא מצא כיוון ברור לדהור אליו, צריך להודות ש"האינטרנט של הדברים" (Internet of Things) הוא אחד הכיוונים הכי מרתקים. או במילים של מגזין הוויירד: "לקחת את הסמארט מתוך הסמארטפון ולהכניס אותו למכשירים אחרים".

ממשקים כיפיים, עיצוב מגניב

"תרמוסטט" זה פשוט שם לא מספיק לוהט בשביל מוצר כל כך יפה. העיצוב שלו מהמם, והממשק שלו עושה חשק, בעיקר יחסית לכפתורים הלבנים המאורכים האלה ביחידות השליטה במזגן אצלכם בעבודה. עכשיו תחשבו שכל המוצרים המעפנים שהתרגלנו אליהם (מישהו אמר טיימר של דוד החשמל?) הופכים להיות יפים וחכמים.

טאלנטים מבוקשים

רק גאונים אמיתיים יכולים להגיע לפשטות יפה כזו, וב-Nest עובדים לא מעטים כאלה. כמה עשרות מעובדי החברה עבדו בעבר באפל, ואחד מהם – טוני פדל, מייסד החברה – היה זה שעיצב את האייפוד.

אז לאיפה גוגל הולכת?

לא יודע. אבל בואו נסתכל על הרכישות האחרונות שלה: היא קנתה את חברת הרובוטים המפחידים בוסטון דיינמיקס, שמייצרת רובוטים צבאיים שזזים כמו ג'מוס על ספידים. היא מפתחת מכונית אוטומטית, שתנהג במקומנו (תודה ל-Waze) כשאנחנו בתוכה – מוקפים בעולם שגוגל שולטת בו.

השירותים שאנחנו עומדים לקבל ממנה – וגם מהמתחרות שלה – עומדים להיות מתוחכמים פי כמה, ולהתבסס על מידע אישי ואינטימי שנחלוק אם נרצה ואם לא. הפרסומות שנקבל יהיו מדויקות עד כאב. כל פעולה שנעשה בבית ובחוץ תתועד. רגע, ויש את הפרויקט שלה להארכת תוחלת החיים, זוכרים? בשביל מה זה טוב? גוגל פשוט תרוויח מכל יום נוסף שבו נחיה. חכו, בסוף זו עוד תהיה הסיבה המרכזית להחזיק אותנו בחיים בכלל. 

>> לכל כתבות המגזין