מי זה בכלל המאסק הזה?
אילון מאסק הוא יזם סדרתי ואיש חזון את הונו העיקרי עשה בכך שהיה בין מקימי פייפאל, ומכר אותה ל-eBay במאות מיליונים. את הכסף שהרוויח מהעסקה השקיע בשורה של מיזמים, כל אחד מהם בשעתו נראה יותר הזוי מהשני: טסלה – מכונית חשמלית עם טווח נסיעה גדול, אנרגיה נקיה ו-SpaceX, אולי חברת החלל המסחרית המצליחה ביותר בעולם כיום, אם כי אתם עדיין לא יכולים לטייל דרכה לירח. הונו האישי מהצלחת חברותיו השונות, שהוא מנהל במקביל, מוערך במיליארדים.
הבטריה הגדולה באוסטרליה
באדיבותו של מאסק, מדינת דרום אוסטרליה כיום נהנית מהסוללה הגדולה בעולם, המוזנת באמצעות טורבינות רוח. הסוללה מתפרשת על שטח שגודלו קרוב לאלפיים מטרים רבועים (כגודלו של מגרש פוטבול), ומסוגלת לספק חשמל ל-30,000 בתים. ורק עדות לאופיו של מאסק, כשאחד מעמיתיו העז לקרוא תיגר על הפרויקט בטוויטר, מאסק השיב לו שטסלה תשלים את הסוללה העצומה, בעלות של 50 מיליון דולר, תוך מאה ימים – ואם לא, היא תימסר בחינם. הסוללה הוקמה תוך 63 ימים בלבד.
Neoen Hornsdale Battery from Floodlight Media on Vimeo.
המכונה שמנצחת ב-DotA 2
מאסק הוא גם אחד המשקיעים ביוזמה שנקראת OpenAI, שהמטרה שלה היא לשכלל ולשפר את היכולות של בינה מלאכותיות, ולפתח מחקרית בינה מלאכותית שמסוגלת ללמד את עצמה טוב יותר. תאמינו או לא, אבל הבינה המלאכותית של OpenAI, לומדת לשחק דרך... משחקי מחשב, באופן ספציפי – Defense of the Ancients 2, וכמו אחותה בחברת Deepmind שמאסק הוא גם אחד המשקיעים שלה, הצליחה להביס מתחרה אנושי במשחק שהוא יותר מורכב משחמט או מאג'ונג'. ההשקעה שלו בחברות האלה היא לא מקרית – מאסק מפחד מתרחישים כמו אלה של "שליחות קטלנית" שבהם בינה מלאכותית מפתחת תודעה ויוצאת להשמיד אותנו, והוא אחד המטיפים הגדולים לפיתוח של בינה מלאכותית בטוחה.
הייפרלופ למציאות
ניצחון עקיף למאסק, הוא התקדמות משמעותית בפרויקט הייפרלופ. מאסק גם רואה חשיבות בפיתרון בעיות התחבורה העולמיות והיסעי ההמונים, ואחד הפתרונות שהוא מקדם, הוא ההייפרלופ. הייפרלופ היא דרך להסיע אנשים בתוך צינורות של כמעט-וואקום, שבהם יטוסו תאי נוסעים במהירות שיותר גבוהה מזו של מטוס סילון.
הניסויים באמצעי התחבורה המהפכני הזה מתקדמים בקצב, וחברת הייפרלופ 1 כבר ניסתה בהצלחה נסיעה של תא אבטיפוס ראשון בצינור הניסוי שבערבות קליפורניה. לפני שבוע נשבר שיא נוסף של מהירות - כ-380 קמ"ש (240 מייל לשעה) זאת ועוד: לפני כמה חודשים צייץ מאסק על אישור עקרוני שקיבל מהממשל להקמת צינור הייפרלופ שמחבר בין ניו יורק לוושינגטון הבירה, כך שנסיעה בין שתי הערים הגדולות תיקח רק חצי שעה.
החברה הלא משעממת בכלל
עוד במסגרת המלחמה שאילון מאסק הכריז על הפקקים, הוא הקים חברה שנקראת The Boring Company, שזה משחק מילים על "חברת החפירה" ו-"החברה המשעממת" (ביחס לשאר החברות הנוצצות ומסעירות הדמיון שלו).
וחברת החפירה עושה בדיוק מה שמעיד שמה: היא חופרת מנהרות מתחת ללוס אנג'לס, במטרה ליצור עורק תחבורה תת קרקעי שיקל על הפקקים: מכוניות יתיישבו בתוך קרוניות, שיטיסו אותן במנהרה במהירות של כ-200 קילומטר בשעה. למאסק יש אנטגוניזם לא קטן כלפי התחבורה הציבורית כמו שהיא נראית היום, ואף כינה מומחה להיסעי המונים שביקר אותו בכינוי המחמיא "אידיוט". אולי כדאי לשלוח את מאסק לדבר עם ישראל כץ, אם כבר חופרים מתחת לאדמה לטובת רכבת קלה?
יושבים על מאדים
ואם חשבתם שחיסול הפקקים ותחבורה יעילה ומהירה הם שיא השאיפות של מאסק – תחשבו שוב. מאסק הציג לאחרונה בכנס של תעשיית החלל תוכנית מפורטת ליישוב מאדים תוך שבע שנים. הרעיון על רגל אחת די דומה לרעיונות התחבורתיים שלו: פשוט לנסוע מהר יותר למאדים כדי לקצר משמעותית את זמן הטיסה לשם.
מאסק מדבר על בנייה של רקטת חלל עצומה, מה שהוא מכנה BFR (ראשי תיבות לטיל מזוין גדול), ורב פעמית שתוכל לקצר את המסע למאדים לחודשים ספורים, במקום שנים. ומאסק הציב לעצמו גם לוח זמנים קשוח: הוא מדבר על משימה מאוישת להקמת מושבה על מאדים תוך שבע שנים (ב-2024, רשמו ביומנים ותתחילו לארוז. תצטרכו סוודר - 125 מעלות צלסיוס מתחת ל-0 בחורף).
מסביב לעולם בחצי שעה
ואה, לטיל ה-BFR המיועד לטיסה למאדים יש עוד שימוש משני, אבל כזה שעלול לגרום למרבית תעשיית התעופה בעולם לפשוט רגל: מאסק מתכנן להשתמש בטיל כדי להציע טיסה מחוץ לאטמוספירה, וכזו שתאפשר להגיע מכל נקודה בעולם לכל נקודה בעולם תוך פחות משעה, ויותר לכיוון החצי שעה עד 40 דקות - ובעלות של כרטיס טיסה רגיל. אמרנו כבר שמדובר באיש חזון?
מאפס למאה בשתי שניות
אילון מאסק הוא איש שאוהב לנסוע מהר. אבל ממש מהר. ולכן, במקביל להכרזה של טסלה על פיתוח של משאית חשמלית חדשה לפני כחודש, הכריז מאסק באירוע הנוצץ של חברת המכוניות החשמליות הנקראת על שמו של הממציא האמריקאי-סרבי ניקולא טסלה על דור חדש למכוניות הספורט של החברה, הרודסטר, ומה שכנראה עומדת להיות המכונית המהירה ביותר בייצור סדרתי אי פעם: היא מתוכננת להגיע למהירות מקסימלית של למעלה מ-400 קמ"ש ולהאיץ מאפס למאה תוך פחות משתי שניות. אגב, מאסק רוצה לשלוח את הרודסטר הפרטית שלו למאדים בקרוב, אז כנראה שיסדרו לו אחת מהדגם החדש. בכל זאת, יש לו קשרים בחברה.
הגג הסולארי
עוד חלק מהתוכניות השאפתניות שיש למאסק, הן לגבי ייצור של אנרגיה נקיה, וגם כאן נכנסת טסלה לתמונה: החברה הכריזה בשנה שעברה על פיתוח של גגות סולאריים, שיזינו סוללה ביתית גדולה, ובגדול, יספקו עצמאית את כל צורכי החשמל של בית ממוצע. ועד עובדי חברת החשמל יכול לשבות כמה שהוא רוצה – בחזון של מאסק אנחנו פשוט לא נצטרך אותם: הרעפים הסולאריים של טסלה (שאגב נהנים מאחריות לכל החיים. שלכם, לא של הרעפים – טסלה טוענים שהם פשוט בלתי שבירים), יהיו יותר זולים מרעפים רגילים ובאמצעות אחסון אנרגיה מתחדשת מהשמש בסוללה ביתי לשעות החשיכה, בתים יוכלו לספק לעצמם משק חשמל, בלי צורך להתחבר לרשת החשמל המסורתית. הרעפים כבר אמורים להיות מותקנים בהתקנות ראשוניות ברחבי ארצות הברית בימים אלה, ובהמשך להתרחב בהפצה לכל העולם.
פלקון 9 לנצח
עוד ניצחון נרשם לזכותו של מאסק ממש לפני שבועיים ושניה לפני שנגמרת השנה המוצלחת הזו מבחינתו: חברת SpaceX הגיעה לנקודת ציון משמעותית בכך ששיגרה מחדש טיל רב פעמי. אם עד היום כלי שיגור מחוץ לאטמוספירה היו כלים חד פעמיים ששוגרו לחלל ולא חזרו הביתה מה שאומר מיליונים זרוקים – SpaceX של מאסק פיתחה טיל רב פעמי, הפלקון 9, שיודע גם לנחות בחזרה על כן נחיתה בכדור הארץ, וכאמור, לפני כשבועיים החברה עשתה שימוש מחודש בטיל שכבר טס לחלל – וחזר.
וגם קצת כשלונות
התלהבנו, אבל צריך להזכיר גם כשלונות. ראשית, התפוצצויות של טילים הם עסק יומיומי בעסקי החלל, וכל אחד מהם עולה מיליונים. הפלקון 9 אמנם מלהיב, אך נזכיר כי בספטמבר שנה שעבר הוא התפוצץ, כשעל גבו היה לווין עמוס 6 הישראלי. SpaceX כמעט ופשטה רגל, אחרי שלושה שיגורים כושלים, ורק השיגור הרביעי הצליח. מאסק סיפר שבדיוק לפני תשע שנים, בחג המולד 2008, הוא חווה התמוטטות עצבים לאחר ששתי החברות שבהן השקיע את כל הונו, טסלה ו-SpaceX, שרפו כסף בקצב מוגבר מבלי רווחים שנראו באופק, וכמעט הביאו אותו להתמוטטות כלכלית.
במהירות הקול אל 2018
האם 2018 עומדת להיות שנה מוצלחת עבור מאסק כמו השנה החולפת? כלל לא בטוח. על אף ההצלחות בתחום טיסות החלל המסחריות, טסלה נמצאת בצרות. כמו בימיה הראשונים, טסלה שורפת מזומנים בקצב של כמיליארד דולר ברבעון, בגלל קצב ייצור ומכאן גם קצב מסירה איטי מדי של דגם 3 של החברה, שהוא רכב "הלחם והחמאה" שלה וההזמנות אליו הצטברו.
מאסק הודה בשיחה הרבעונית הקודמת למשקיעים כי החברה נמצאת ב-"גיהנום של ייצור", ומכאן שעתידה לא מובטח. במקביל, חברות הרכב המסורתיות התעוררו מהבעיטה שבעט מאסק בישבנן המנומנם וכעת הן עובדות במרץ על מכוניות חשמליות משלהן, מה שלא יעשה את החיים של טסלה יותר קלים בשוק המכוניות. מאסק כאמור, ידוע כמי שאוהב לנהוג מהר. רק שלא יתרסק.