סוסיתא קוביה (צילום: נעם וינד)
היה שלום, רדיו|צילום: נעם וינד
קצת יותר מ-80 שנה לאחר שמקלט הרדיו הגיע לעולם הרכב והפך את השהייה במכונית לנעימה הרבה יותר, מומחים שונים בענף הרכב טוענים שהוא נמצא בישורת האחרונה של חייו ועד סוף העשור הוא יסיים את תפקידו ויעלם אט אט ממפרט האבזור הסטנדרטי של כלי הרכב החדשים. 

אמנם מאז שנות ה-30 של המאה העשרים העולם סביב והמכוניות שאנו נוסעים בהם השתנו בצורה דרמטית, אך מעמדו וחשיבותו של מקלט הרדיו ברכב נותרה בעינה ומה שהתחיל כאבזר מותרות ברכבי יוקרה הפך בתוך שנים ספורות ועד היום לסטנדרט – סוג של פריט חובה בכל רכב על פני הגלובוס. 

אמנם במהלך השנים את שידורי ה-AM הצורמניים במונו החליפו צלילי סטריאו איכותיים ב-FM  אבל המתכונת הבסיסית נשארה זהה ושמרה על מעמדה המרכזי בחוויית הנסיעה של כולנו. 

עם זאת, תילו קוזלובסקי, סגן נשיא חברה למחקר טכנולוגי, טוען כי "עד סוף העשור הרדיו שאנו מכירים יעלם מכלי הרכב ויוחלף במערכות מולטימדיה שיאפשרו לנוסעים לצרוך את המוזיקה שלהם מהטלפון הסלולרי, דיסק נייד, שירותי מוזיקה און ליין, כונן אחסון אישי בענן או תחנות רדיו אינטרנטיות". 

לטענתו, הדור הבא של מערכות הבידור ברכב יהנה מחיבור איכותי קבוע לרשת האינטרנט במהירות 4G ולמעשה ייתר לחלוטין את הצורך במקלט רדיו וכך, ממש כמו שבימים אלה מערכות המולטימדיה בחלק מדגמי הרכב המיועדים לקהל צעיר כבר לא מצוידות בנגן תקליטורים (דיסקים) כי פשוט כבר אין צורך בו, כך אל מול שלל מידע ואלפי אפשרויות לבידור תוך כדי תנועה אף אחד כבר לא יראה צורך במלאי המוגבל שיש לתחנות מעל גלי האתר להציע.

מערכות מולטימדיה ברכב
תתכוננו להפרד מהרדיו
 

קוזלובסקי מוסיף שנהגים עדיין עשויים להאזין לתחנות רדיו במכוניות שלהם, אבל הם יקבלו אותן בדרכים שונות דרך התחברות לאינטרנט או באמצעות הטלפונים החכמים שלהם. הוא מפרש ומסביר כי הימים של הרדיו הופכים לספורים בעיקר משום שהקיום שלו מחוץ לגבולות הרכב כמעט ונעלם ובימים בהם האנשים עוברים תהליך של התכנסות דיגיטלית של אורח החיים ברגע שבכלי רכב יהיה להם חיבור און ליין איכותי לתכנים שהם כבר רגילים כל כך לצרוך בעזרת הטלפונים החכמים והטאבלטים שלהם, המהפכה למעשה תושלם. 

כבר היום יצרניות רכב כמו פורד, רנו, פיג'ו וג'נרל מוטורס ואחרות משלבות בחלק מהדגמים שלהן מערכות מולטימדיה עם חיבור לרשת דרך אפליקציות מסוימות ואין ספק שבעתיד הקרוב, עם מעבר נרחב לתקשורת סלולרית מהדור הרביעי, נחזה בהתעצמות של תופעה זו.

אמנם כאשר מביטים בשינוי הקיצוני בדרך בה אנו צורכים מידע מאז שהטלפונים החכמים השתלטו על חיינו בהחלט ניתן למצוא לא מעט הגיון בדברי ההספד המפתיעים הללו של קוזלובסקי למכשיר רדיו, אך מן העבר השני יש מי שטוענים שהרדיו לא מתכוון ללכת בקרוב לשום מקום. 

>> מוזיקה מזרחית מסוכנת לנהיגה

על פי מחקר שערכה חברת Arbitron בארצות הברית לאחרונה מתברר כי גם היום 90 אחוזים מהמבוגרים בגילים 25 עד 54 עדיין נוהגים להאזין לרדיו ברכב לפחות פעם בשבוע ובעבור רובם, למרות מגוון האופציות סביב, עדיין מדובר בבחירה הראשונה לבידור ברכב. 

"היתרון הגדול הוא שבניגוד לאמצעי בידור אחרים שמצריכים תשומת וגורמים להסחת דעת, ברדיו קל לזפזפ בין מספר תחנות מוכרות מבלי שיהיה צורך להסיר את הידיים מההגה", מסביר ג'ון קנאלי, אנליסט בכיר שבחן את הנושא בעבור מספר יצרניות רכב. 

קנאלי מציין שבתור התחלה, בשלב זה לפחות חיבור מהיר לרשת אינו קיים באיכות טובה בכל מקום ומצריך פריסה רחבה מאוד של אנטנות גם באזורים נידחים בעוד שאותות AM ו-FM הם אמינים, נקלטים למרחקים עצומים ושימוש בהם לא עולה כסף לצרכנים, בעוד שגלישה ברשת מחייבת רכישת חבילת גלישה ולעיתים גם תכנים בתשלום. 

קנאלי מוסיף ומציין שאמנם אי אפשר להתעלם מהמגוון האדיר שהחיבור המהיר לרשת מציע, אבל המציאות הוכיחה עד היום שלמרות שהספידו את הרדיו כבר כמה פעמים - עוד מאז ימי מכשירי ה-8 tracks, דרך ימי הקסטות, הדיסקים, הוידאו, מחליפי הדיסקים, נגני המוזיקה הניידים ועד היום - עדיין הרדיו חי ובועט ויש לו מה להציע.

>> מרעננים את ההדשבורד: אייפד במקום רדיו