ייתכן שבעתיד הקרוב חברת ביטוח הבריאות שלכם תפנה אליכם עם הצעה חדשה: עינדו באופן קבוע שעון חכם או צמיד כושר, המנטרים את הפעילות היומיומית שלכם, כמו צעדים ושריפת קלוריות; אם יתברר שצעדתם מספיק בכל יום, יצאתם לריצות, ביליתם בחדר כושר ובסך הכל אתם מנהלים אורח חיים בריא - פוליסת הבריאות שלכם תוזל משמעותית ואולי תקבלו הטבות אחרות. האם תסכימו לכך?
כמה חברות ביטוחי חיים ובריאות בחו"ל כבר מתנסות ברעיון הזה תקופה די ארוכה. בספטמבר האחרון, הכריזה ענקית ביטוח החיים האמריקאית, ג'ון הנקוק, כי הרחיבה לכלל לקוחותיה את תוכנית ביטוח החיים האינטרקאטיבית שהושקה ב-2015: לקוחות שירצו בכך, יוכלו לשתף עם החברה מידע שנאסף מהסמארטפון או ממכשירים לבישים, ובתמורה לקבל הטבות והנחות מגוונות - בהתאם לעמידה ביעדי פעילות מסוימים. במלים אחרות, ככל שיהיו פעילים יותר - יקבלו יותר הטבות.
גם חברת הביטוח יונייטד הלת'קייר מציעה ללקוחות לקבל אפל ווטש חינם אם יעמדו במכסה מסוימת של פעילות גופנית בכל יום (למשל, השלמת 10,000 צעדים בכל יום למשך תקופה מסוימת).
בשנה הקרובה ייתכן שנראה הצעות דומות גם בישראל. שתי חברות טכנולוגיה, גרמין האמריקאית ו-Wellmo (וולמו) מפינלנד, החלו לפעול בחודשים האחרונים בישראל ולהציע פלטפורמות בריאות דיגיטלית - המאפשרות לחברות הביטוח, בין השאר, לנטר מרחוק את פעילות המבוטחים ולהציע הנחות והוזלות לאלה שמנהלים אורח חיים בריא. גם חברת הביטוח AIG צפויה להיכנס לתחום בקרוב, ולהציע לישראלים מוצרים ביטוחיים חדשים ומותאמים אישית.
הטרנד הזה מבוסס על הפופולריות הגואה של מכשירים לבישים חכמים, כמו שעונים חכמים, צמידי פעילות וכושר ואוזניות, המצוידים בחיישנים מתקדמים שמסוגלים לנטר את מצבנו הפיזי: צעדים, דופק, שריפת קלוריות, שחייה ורכיבה על אופניים, איכות שינה ואפילו לחץ דם או רווי חמצן בדם. לפי תחזית של חברת CCS Insight, מכירות של מכשירים לבישים חכמים כאלה יגיעו ל-233 מיליון ב-2022, לעומת 117 מיליון בשנה שעברה. למעשה, לא צריך בהכרח גאדג'טים לבישים: גם הסמארטפונים יכולים לשמש מנטרי פעילות מתוחכמים.
פוליסות חכמות ותמחור גמיש
חברות הביטוח רוצות לנצל את היכולות של המכשירים הללו כדי לקבל מידע בריאותי על המבוטחים שלהם (בהסכמתם, כמובן). מבחינת חברת הביטוח התועלת ברורה: כשמבוטח בריא יותר וחי לאורך זמן רב יותר, הוא ממשיך לשלם את דמי הביטוח באופן קבוע, והסבירות שינצל את ביטוח הבריאות שלו נמוכה. כשהחברה יכולה לנטר אחר מצבו, ולדעת שהוא מנהל אורח חיים בריא - היא יכולה לתמחר בצורה יעילה יותר את הסיכונים ולהוזיל לו את הביטוח. זהו מודל של ביטוח חכם, גמיש, מותאם אישית, המבוסס על ניתוח נתונים - לעומת הפוליסות הקיימות כיום שהן אחידות ומבוססות על פרמטרים קבועים כמו גיל, מין, עישון והיחס בין משקל לגובה (BMI).
בשנה שעברה הכריזה AIG כי היא מפתחת "פוליסות חכמות" כאלו, עם טכנולוגיה שתאפשר בין השאר להעניק הנחה כספית למבוטח שניהל אורח חיים בריא יותר. בקרוב תשיק החברה את המוצר, שאמור להיות ראשון מסוגו בישראל, ותחשוף עליו פרטים נוספים.
"כיום מוצרי הביטוח הם סטאטיים, כך שבן 50 עם אורח חיים בריא משלם יותר מחבר שלו בן ה-40 שאוכל ג'אנק פוד", אומר גיל שגיב, סמנכ"ל שיווק ודיגיטל ב-AIG. "הרעיון של המוצר החדש שנשיק הוא לא רק לחסוך כסף ללקוח, אלא לתת לו ערך ולאפשר לו חיים בריאים יותר". AIG כבר ביצעה מהלך דומה בביטוח רכב: הלקוחות מתקינים רכיב טכנולוגי המנטר את הנהיגה - ונהגים זהירים מקבלים הנחה בעת חידוש הפוליסה.
בנוסף, בימים אלה מתחילה לפעול בישראל חברת וולמו שהוקמה בפינלנד על ידי יוצאי נוקיה ופעלה עד כה בעיקר באירופה. החברה פיתחה פלטפורמת בריאות דיגיטלית שפונה בעיקר לחברות ביטוח, ונכנסת כעת לעבודה מול חברות ביטוח בישראל, באמצעות שיתוף פעולה עם חברת ה-IT הישראלית קבוצת אמן.
עוד ב-TheMarker
מהפך היסטורי בארה"ב: הוצאות פרסום דיגיטלי צפויות לעלות על כל השאר ביחד
בריטניה לארה"ב: אנחנו לא מפחדים מוואווי - ותפסיקו להתערב לנו ברשתות
חברות הביטוח יוכלו להשתמש בטכנולוגיה של וולמו כדי להציע ללקוחות אפליקציה ממותגת משלהן הממוקדת בבריאות. באמצעות האפליקציה, חברות הביטוח יוכלו לנטר את נתוני הפעילות של הלקוח שירצה בכך, לאסוף מידע אישי על ההתנהגות שלו, וכך להציע להם הנחות בביטוח וגם שירותים והמלצות בנושא תזונה, ספורט ורפואה. המערכת יכולה להתחבר לכ-100 מכשירים שונים שקיימים בשוק (כמו שעונים, צמידים, משקלים חכמים) וכן לשירותים ואפליקציות חיצוניות בתחום הבריאות, הכושר והלייפסטייל. "כך חברת הביטוח יכולה להציע הנחות בביטוח הבריאות והחיים, או תמריצים אחרים לאנשים שיציגו ניקוד גבוה במדדי הפעילות", אומר פרי פוירשטיין, סמנכ"ל פיתוח עסקי בקבוצת אמן.
לדבריו, החברה כבר נפגשה עם כמה בכירים בחברות ביטוח ישראליות, ובשתיים מהן כבר החל תכנון לקראת פיילוט ראשוני.
זאת ועוד, בנובמבר האחרון הכריזה גרמין האמריקאית על השקה בישראל של Garmin Health, מיזם הבריאות הדיגיטלית של החברה. גרמין, שהיתה ידועה בעבר במכשירי GPS, פעילה כיום בתחום שעוני הספורט וצמידי הכושר החכמים. גם כאן, הרעיון הוא לאפשר בעתיד לחברות ביטוח, בין השאר, לנטר מרחוק ובזמן אמת את מצבם הבריאותי של המבוטחים שיהיו מעוניינים בכך - באמצעות המכשירים הלבישים של גרמין.
"אנשים יקבלו מכשיר של גרמין, וחברת הביטוח תוכל לראות כמה פעילות הם עשו והאם עמדו ביעדים מסוימים. מי שיעמוד ביעדים הללו, יוכל לקבל נקודות או מטבעות וירטואליים והנחה בפוליסות", אומר אבישי פריז, מנהל גרמין הלת' בישראל.
גרמין, אגב, מתמקדת בקופות החולים: המערכת תאפשר לקופות חולים ולבתי חולים להציע למטופלים שעונים וצמידים חכמים, ולתת מרחוק המלצות טיפול בלי להגיע למרפאה.
"יש עניין מטורף בטכנולוגיה מצד ארגוני הבריאות. לכל בתי החולים והקופות יש מעבדות ומנהלי חדשנות, אבל בישראל עדיין מתקדמים בצורה די אטית ביחס לעולם", אומר פריז. שירותי בריאות כללית, אגב, מציעה כיום למטופלים מכשיר בשם Tyto המאפשר לבצע אבחון רפואי עצמי מרחוק, בלי להגיע לרופא.
הסכנה: מידע פרוץ, מכשירים לא אמינים
חברות הביטוח מציגות את החידושים הטכנולוגיים האלה כעניין שכולם מרוויחים ממנו - חברת הביטוח יכולה לקבל מידע ולנהל סיכונים בצורה טובה יותר, והלקוח זוכה להנחות ולתמריץ לשיפור בריאותו ואיכות החיים שלו.
עם זאת, יש גם לא מעט סימני שאלה סביב העניין. ראשית, מדובר בסוגיה רגישה מאוד של פרטיות וניטור מידע. חברת הביטוח זוכה להצצה קבועה על מצבם הבריאותי של הלקוחות - לא בהכרח משהו שכל האנשים ישמחו לעשות. בנוסף, חברות ביטוח עלולות לספוג ביקורת על כך שהן מבצעות אפליית מחירים בין לקוחות שהסכימו למסור מידע ולהשתתף בתוכניות הללו, לבין אלה שסירבו.
אנשים גם עלולים לחשוש כי החברה תנצל את המידע שאספה לגביהם דווקא כדי לייקר להם את הביטוח בעתיד, אם יתברר למשל שהם לא עושים מספיק כושר. חברות הביטוח אף לוקחות סיכון שהלקוחות ילמדו על מצבם הבריאותי באמצעות האפליקציות, ויבינו אולי שכלל אין להם צורך בביטוחים מסוימים.
יש גם בעיה טכנולוגית: לאורך השנים, מחקרים ומבחנים הטילו שוב ושוב ספקות כבדים בדיוק ובאמינות של המידע הנאסף ונמדד מגאדג'טים לבישים כמו שעונים וצמידים. לא מדובר בציוד רפואי מקצועי, ולא בטוח שמדידות של דופק, צעדים ושריפת קלוריות הן מספיק מדויקות. חברות הביטוח, אם כן, עלולות לגלות שהן מבצעות הסתמכות יתר על טכנולוגיה לא מספיק אמינה.
בנוסף, לא ברור כיצד יוכלו חברות הביטוח למנוע זיופים: משתמשים עלולים לנקוט שיטות פשוטות כדי לזייף את התוצאות שנרשמות במכשיר הלביש, כך שייראה כאילו הם יוצאים לריצה כל יום כדי לזכות בהנחה; אך במציאות הם יישבו על הספה מול הטלוויזיה.
ואולם בענף הביטוח משוכנעים שזה העתיד. "חברות הביטוח לא ייכנסו לקרביים של הלקוח. הן יבקשו אישור ורשות לאסוף מידע, יציעו רק תמריצים חיוביים - ובנוסף, קיימת גם רגולציה קפדנית", מסביר שגיב. "מי שיפחד - לא יכריחו אותו. אך אנחנו רואים בעולם שיותר ויותר לקוחות רוצים להצטרף לשירות, פשוט כי יוצא להם מזה משהו".