50 יום לבחירות 2019 וכולם עוד עסוקים באיחודים - מהימין, מהמרכז מהשמאל - אבל מה שעלול באמת לקבוע את תוצאות הבחירות קורה מתחת לפני הקרקע. שקרים, עלילות, התחזויות, תעמולה מוסווית - כל אלה ויותר כבר מנווטים את מערכות הבחירות הזאת.
לכן, החלטנו ב-next להשיק פרויקט חדש מעכשיו עד הבחירות - בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה. בכל פעם אנחנו נזמין פוליטיקאים וראשי מפלגות אלינו לאולפן נקסט לחתום על אמנה שבה הם מתחייבים למערכת בחירות נקייה והוגנת ברשת.
״אנחנו מבקשים מהפוליטיקאים לחתום על שלוש רמות. דבר ראשון, האם באמת המסר הפרסומי או המסר של התעמולה הוא באמת תעמולה ולא מסר אישי שנמצא לנו ברשת״, אומרת ד"ר תהילה אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה באולפן next. "הרמה השנייה היא מי המפלגה שעומדת מאחורי המסר הזה, והרמה השלישית היא למה זה הגיע דווקא אליי?״.
״בנוסף, אנחנו מחתימים את המפלגות על התחייבות להיזהר ולשמור על אבטחת המידע הדיגיטלי שלהם, שלא יפרצו אליהם, שלא יוציאו להם מידע אודותינו כדי שאחר כך יוכלו להפיץ אותו ברשת״, מוסיפה אלטשולר. ״חוק הבחירות (דרכי תעמולה) נחקק ב-1959 והוא עוסק בכלי טיס, בכלי שיט, בלפידים, עיתונות וטלוויזיה אבל לא עוסק בדיגיטל ואינטרנט״.
״מבחינתי זו התחייבות שמיד אחרי הבחירות אנחנו ניזום הצעת חוק, לא נחכה לאף ועדה, ננסה יחד עם המפלגות האחרות כן לחתום וכן לחייב שקיפות מוחלטת לכל הפעילות ברשת״, אומר ליו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן באולפן next.
אך האם כמו בכל מערכת בחירות גם מפלגת ״ישראל ביתנו״ קיבלה הצעות לקדם את עצמם באמצעות בוטים? ״אליי לא פנו ויודעים שאין טעם לפנות. אני משתדל להתנתק. מספיק שאתה כותב מה שיש לך בדף הפייסבוק שלך, כל הסיפור של הבוטים להערכתי זו פגיעה ממשית. זה כמו מרמה, ניסיון לרמות את הבוחר, את האזרח, שלא מספיק בקיא. זו תרמית״, מוסיף ליברמן.
האם יש פוליטיקאים שדווקא כן מנסים לרמות את הבוחרים ומשתמשים ברשתות החברתיות באופן מלוכלך? ״אנחנו יודעים על פוליטיקאים שמפעילים רשתות של בוטים, כלומר כל מיני מוצרי תוכן שאנחנו לא יודעים מי עומד מאחוריהם. אנחנו רואים כל מיני הודעה לעיתונות של איזו מפלגה מיד תזמרות מתוזמנת היטב של תגובות שנראות אותו הדבר״, אומרת אלטשולר.
ומה לגבי הסמסים שאנחנו מקבלים? ״אנחנו מקבלים סקרים לסלולרים. הסקרים האלה הוספים אלינו מידע. כל הדברים האלה הם בעומק וברוחב שלא ידענו מראש ונמצאים מתחת לרדר שלנו״, מציינת אלטשולר.
וגם ליברמן היה קורבן לקמפיין כזה. בחודש נובמבר האחרון נחשף בהארץ כי הופץ קמפיין פייק-ניוז נגד שר הביטחון לשעבר. במסגרתו נטען, כי תמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר, אמר כי השר לשעבר היה סוכן מטעם רוסיה.
אם תחפשו בגוגל את שמו של אביגדור ליברמן, יושב ראש ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר, יתכן מאוד שלצד שמו תראו את המילה "מרגל" בהשלמה אוטומטית. ״גילינו שהשתמשו במנוע חיפוש של גוגל והקישו 149 אלף פעמים ׳אביגדור ליברמן מרגל׳. התייעצנו עם המומחים והבנו שמדובר בניסיון במניפולציה״, אמר ליברמן. שר הביטחון פנה לגוגל ולמשטרת ישראל בדרישה לחקור את מה שהוא מכנה "שימוש זדוני ומניפולטיבי במנוע החיפוש המהווה עבירה פלילית".