מאז שפרץ לתודעה, האתר הסיני טמו (temu) שנמצא בבעלות חברת המסחר האלקטרוני פינדואודואו (pinduoduo) הספיק לספוג לא מעט האשמות. בין היתר, הוא נחשד בליקויי אבטחה ומכירת פרטים אישיים של גולשי האתר. לא מעט הוכחות הוצגו לכך שיש בו סכנה לגניבת פרטי אשראי ואף למעקב אחר גולשים ומכירת הנתונים שלהם לגורמים עלומים, אך יחד עם זאת, נראה שלא מעט ישראלים ממשיכים לקנות דרכו - ומסרבים להשלים עם הסכנות האפשריות שכרוכות בכך. 

מאז שנכנסה לשוק הישראלי ברבעון האחרון של שנת 2023, האפליקציה כיכבה במקום ראשון במצעד ההורדות חינם בחנויות של גוגל ואפל. המחירים בטמו שוברים את השוק, והם אפילו נמוכים יותר מעלי אקספרס הישנה והאהובה. בנוסף, האתר משתמש בשיטות שיווק אגרסיביות ומפרסם במיליוני דולרים ברשתות החברתיות.

בדקנו האם הגולשים הישראלים מודעים לאיומי האבטחה והפרטיות שבטמו, אילו מוצרים הם רוכשים שם בימים אלו, ולמה הם עדיין ממשיכים לקנות דווקא שם.

"אני מאמינה בהם בדיוק באותה מידה שאני מאמינה ב-shein"

ירדן מורן בת ה-57 מרמת הגולן מעידה על עצמה כלקוחה קבועה של האתר האסייתי. "הזמנתי דרך טמו כבר בערך 12 פעמים, וכמעט בכל חודש אני מזמינה שם לפחות פעם אחת", היא אומרת ומסבירה שלרוב היא מבצעת בטמו הזמנות באמצעות כרטיס ויזה נטען דולרי. "אין שום בעיה עם התשלום", היא מבהירה, "ובגלל דרך התשלום שלי, שלא חושפת את הפרטים האישיים שלי, לא היה לי כל חשש. אני מאמינה בהם בדיוק באותה מידה שאני מאמינה באתרים סיניים אחרים כמו shein או ב-aliexpress. מבחינתי אין שום הבדל ביניהם", היא מוסיפה. 

ירדן מורן, קונה בטמו (צילום: פרטי)
ירדן מורן, קונה בטמו|צילום: פרטי

לדברי מורן, המחירים בטמו נמוכים יותר לעומת יתר האתרים, וזאת הסיבה שהיא מעדיפה לקנות מוצרים שונים דרכו. "אני מזמינה משם הכל - ביגוד, הנעלה, מוצרים לבית, מוצרים לבעלי חיים, מוצרים לרכב. אני קונה משם גם כי המשלוח מגיע מקסימום תוך שבועיים, והוא בחינם. בנוסף, כל הזמן יש מבצעים והנחות, לצד עדכונים לגבי מוצרים שחסרים וחזרו למלאי".

ירדן מורן, קונה בטמו (צילום: פרטי)
בגד ים שקנתה ירדן מורן בטמו|צילום: פרטי

אילנית אזולאי בת ה-48 מבת ים מספרת שלה דווקא כן היה חשש ראשוני מפני התנסות בטמו, אך מהר מאוד היא הפכה לרוכשת קבועה גם כן. "יצא לי להזמין המון דרך טמו, מעל 25 פעמים, וזה תמיד עבר חלק. אני משלמת דרך פייפל ואין שום בעיה עם האבטחה או עם האשראי. כמובן שחששתי בהזמנה הראשונה כי לא ידעתי איך זה עובד, אבל הופתעתי לטובה והיום אני לא חוששת בכלל", היא מסבירה.

אזולאי מוסיפה כי הסיבה המרכזית שמושכת אותה להמשיך לרכוש דרך טמו היא איך לא, המחירים האטרקטיביים. "אני הזמנתי לבנות שלי פיג'מות, משחקים וכן הלאה, לבעלי ולי הזמנתי בגדים ומוצרים למטבח, ולגור הקטן שלנו הזמנתי משחקים גם כן. אני מאוד אוהבת לרכוש דרך טמו, הם מאוד זולים ואני מקבלת מלא קופונים והנחות. המשלוח תמיד בחינם ומהיר, מגיע תוך שבוע וחצי בערך". לסיכום, היא מוסיפה שהיא לא חוששת מפני בעיות אבטחה באתר או מפני מכירת נתוניה האישיים, בעיקר לאור העובדה שהיא משלמת דרך שירות פייפל ולא באופן ישיר עם כרטיס האשראי שלה. 

לצד הקונים הנלהבים, בקבוצת הפייסבוק "טמו ישראל - הקבוצה הרשמית", שבה חברים יותר מ-14 אלף משתמשים, נראה שעדיין עולות לא מעט שאלות וטענות לגבי נושאי אבטחה באתר. "ממש לא בטוח, שקרנים וגנבים", כתבה גולשת אחת. מנגד, גולש אחר ניסה להרגיע את הרוחות והגיב כי "היו הרבה שגנבו להם את האשראי והחליטו להפיץ שמועה שזה בגלל טמו, אבל זה כי הם נכנסים להודעות פישינג שטוענות שנחסם להם הביט לדוגמה, ומכניסים את פרטי האשראי שלהם".

 אל הטענות הללו מצטרפת בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה בישראל נגד האתר. הבקשה הוגשה על ידי עורכי הדין לידיה מנדלבאום ועמית מנור ממשרד מנור-שמש לבית המשפט המחוזי בתל אביב, וככל הידוע, לא קיים הליך דומה נוסף בישראל. בהגשת הבקשה, התבססו עורכי הדין על תחקיר מקצועי נרחב שבוצע על-ידי קבוצת חוקרים אובייקטיבית מחברה בשם "מחקרי גריזלי" (Grizzly Research) שחשף כי מדובר באפליקציה מסוכנת ביותר למשתמשיה, הנוטלת מידע רב בניגוד למה שהיא מציגה וללא קבלת הסכמה מדעת. האנליסטים הצהירו על טמו כעל האפליקציה המסוכנת ביותר בתפוצה רחבה - "Most Dangerous App in Wide Circulation", והבהירו כי הם סבורים שיש להסירה מחנויות האפליקציה של אפל וגוגל.

"מה כבר יעשו עם הנתונים שלי? יספרו בסין שאני צרכן של עצי ריח לרכב?"

על אף הכתבות הרבות שפורסמו בנושא, דנה לוין בת ה-33 מאזור הדרום מסבירה שכאשר נכנסה לאתר לראשונה, היא כלל לא הייתה מודעת לבעיות האבטחה שעלולות להיות בו. "הכל עבר חלק", היא מספרת. "חששתי כי זה אתר חדש, לא כי שמעתי עליו משהו שלילי. מאז הזמנתי דרכו כ-15 פעמים. הפכתי לקונה קבועה בטמו, ואני רוכשת שם ביגוד, משחקי ילדים, מוצרים לבית וכיוצא בזאת. בכל חודש אני מחזיקה את עצמי לקנות שם רק עד סכום של 500 שקל", היא מודה, ומסבירה כי גם לאחר ניסיונות רבים באתר, היא לא נתקלה מעולם בבעיות אבטחה.

מחשב וכרטיס אשראי (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אילוסטרציה|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

לעומת דנה, נ', גולש קבוע באתר האסייתי, כן שמע על הדיווחים בתקשורת על הבעיות בטמו. "בהתחלה לא הזמנתי, כי כבר כשהוא הגיע לישראל, צצו השמועות. ככל שהוא התחזק ועבר את עלי אקספרס, היה ברור לי שלא יכול להיות שהאתר פשוט 'גונב פרטים'. אנשים לא מבינים מה הם עושים, ולדעתי הבעיה היא בגורם האנושי. חוץ מזה, מה כבר יעשו עם הנתונים שלי? יספרו בסין שאני צרכן של עצי ריח לרכב, או שאשתי קונה חולצות טי?", הוא מתלוצץ.

"יש כיום מצלמות בכל רחוב, אנשים מקליטים שיחות טלפון והרשתות החברתיות יודעות באיזה צבע תהיה החולצה שאלבש היום, אז טמו זה לא מה שמטריד אותי", אומר נ'. לדבריו, הוא מבצע רכישות באתר דרך פייפל משום שכך הוא צפוי לקבל פיצויים במקרה של הונאה. "עשיתי כבר עשרות קניות בטמו ללא כל בעיה, מאלקטרוניקה זולה, דרך אביזרי רכב וכלה בפרטי לבוש יומיומיים. הכל כתוב שם ברור, המחיר שם כולל הכל (גם מע"מ מעל 75$ ומכס אם יש). בקיצור, האתר בטוח לדעתי", הוא אומר. 

גולשת בשם אורית הזהירה בקבוצה כי "בהתחלה הכל מושלם, עד שהם מבצעים חיובים על עסקאות שכלל לא בוצעו. תעבדו רק עם פייפל". לדבריה, הודיעו לה מחברת האשראי שלה כי בוצעו עבורה ביום אחד 7 עסקאות, והדבר נראה להם חשוד. "הסתבר שחייבו לי את הכרטיס על כלום", היא כתבה, "עברתי לפייפל, אבל טמו הודיעו לי שאני חסומה עד לבירור עם חברת האשראי. בחברת האשראי אמרו לי שיש הרבה תלונות על שימוש בפרטי האשראי לצורך רכישות שכלל לא בוצעו". גולשת בשם אושרת הוסיפה בהמשך לאותו הפוסט: "אם יש חששות, כדאי פשוט להשתמש בכרטיס נטען. לא להיכנס לקישורים חשודים, רוב האנשים שנגנב מהם, הם אנשים שאין להם ניסיון עם טכנולוגיה ולא מבינים מה נחשב קישור חשוד. אני קונה קבועה, והכל בסדר", הרגיעה.

האתר החביב על הישראלים ימשיך כנראה להמשיך לעמוד במרכז הוויכוח על מה כדאי לשמור יותר, על הכיס או הפרטיות, והאם שני הדברים הללו ימשיכו להתנגש כשנמשיך לקנות מוצרים זולים באתרים שהאמינות שלהם מוטלת בספק. בינתיים, במידה ואתם רוצים להמשיך לקנות בטמו, אנחנו ממליצים לכם לנקוט בצעדים הבאים:

  1. מוצרים שאין להם ביקורות, מעט מאוד ביקורות או ביקורות חיוביות מזויפות. מוצר ללא ביקורות או עם משוב דליל צריך להיות דגל אדום. בנוסף, היזהרו מביקורות שנשמעות כלליות או חיוביות מדי ללא פרטים ספציפיים על המוצר. ניתן ליצור ביקורות מזויפות כדי להגביר את אמינות המוצר, אז חפשו תמיד משוב אמיתי ומפורט.
  2. היזהרו ממוצרים שטובים מדי מכדי להיות אמיתיים. לדוגמה, אם אתם נתקלים במכשיר אלקטרוני שמחירו נמוך משמעותית משווי השוק שלו, אבל הוא טוען שיש לו תכונות ברמה הגבוהה ביותר המשתווים למותגים מבוססים, אתם עלולים למצוא את עצמכם עם מכשיר שעשוי מחלקים מזויפים.
  3. מוכרים בעלי מוניטין גרוע בטמו או באתרים אחרים. לפני ביצוע רכישה, מומלץ לבדוק את הביקורות והדירוג של המוכר. הימנעו מקנייה ממוכרים שיש להם היסטוריה של משובים שליליים, מחלוקות לא פתורות או בעיות דומות המבוססות על משוב לקוחות על טמו.
  4. מוכרים שמבקשים ממכם לשלם מחוץ לפלטפורמת טמו. אחד הדגלים האדומים העיקריים הוא כאשר מוכר מנחה אותכם לבצע תשלומים מחוץ לפלטפורמה. פעולה זו עלולה לחשוף אותכם להונאות מכיוון שאתם מאבדים את ההגנה והערבויות שמציעה טמו.
  5. מוכרים המבקשים מכם למסור מידע אישי שאינו הכרחי להשלמת הרכישה. היזהר אם מוכר מבקש פרטים אישיים שאינם נדרשים בדרך כלל לעסקה, כגון מספר תעודת זהות או אפילו פרטי בנק. שיתוף פרטים כאלה עלול לחשוף אותכם לגניבת זהות או לפעילויות הונאה אחרות.
  6. נסו לא להשתמש באשראי. יש לכם חשבון פייפאל או אפל פיי/גוגל וולט? כדאי לכם להשתמש בו ולא לתת את פרטי האשראי.