ב-2016 השקיעה ענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן 300 מיליון דולר בגט (Gett), וביוני השנה השתתפה בסיבוב נוסף של 80 מיליון דולר בחברה. עם זאת, לפי הדיווח האחרון בסוף השבוע באתר "דר שפיגל", מאז סוף 2016 פולקסווגן הורידה בהדרגה את ערך האחזקות שלה בגט עד לכ-18 מיליון דולר - והיא צפויה למחוק לחלוטין את ההשקעה עד סוף השנה.

יש לציין כי מדובר בדיווח שלא זכה לאישור רשמי מצד פולקסווגן, וגורמים המקורבים לגט אמרו אתמול (ש') כי מחיקת הערך לכאורה, אינה מתיישבת עם העובדה שפולקסווגן השקיעה סכום נוסף בגט, רק לפני כמה חודשים.

פולקסווגן, כך לפי הדיווח, השקיעה הון בגט לאחר שחזתה בצמיחה המהירה שלה בשנותיה הראשונות, והאמינה שהיא בדרכה להפוך למתחרה משמעותית של אובר. אך באחרונה היא איבדה את האמון ביכולתה של גט לתפוס נתח שוק משמעותי. נתח האחזקות של פולקסווגן בגט עומד, לפי הדיווח, על 25%. לצעד כזה מצד אחת מבעלות המניות המרכזיות של גט, יש השלכות קשות מאוד על סיכוייה של גט להמשיך ולגייס כסף בעתיד.

מה משמעות מחיקת הערך בפועל?

ד"ר טיראן רוטמן, מנכ"ל חברת הייעוץ והמחקר פרוסט אנד סאליבן ישראל, מסביר: "שווי חברה משתנה כל העת בשל שינויים במצב השווקים ובמצב החברה. כל שנה החברה הרוכשת מחויבת לבחון את השקעתה בנרכשת. במידה ושווי הנרכשת קטן מהשווי שבה בוצעה ההשקעה, על הרוכשת להפחית או למחוק חלק מהשקעתה עד לגובה השווי שנקבע. לגבי גט, מחיקת ערך היא חשבונאית עבור קיטון בנכסים הבלתי מוחשיים שלה. אבל כלכלית הדבר מעיד על ירידה נקודתית שבהחלט יכולה להשתנות גם לחיוב. זהו סימן למומנטום בתחום התחבורה השיתופית שמעט נעצר ב-2018".

אך ההשקעה של פולקסווגן בגט לא היתה רק פיננסית. החברות הכריזו בשעתו על תוכניות שאפתניות להשקת שירות נסיעות משותף לקראת עולם של מכוניות ללא נהג. פולקסווגן חיפשה דרך כניסה לעולם התחבורה החדש, וקיוותה שגט תעזור לה להעמיד מתחרה אירופאית חזקה לאובר. גט היתה אמורה להיות אחראית בין השאר על הצד הטכנולוגי. כאשר השקיעה בה פולקסווגן ב-2016, גט התייחסה לכך ברמיזה: "הטכנולוגיה של גט כוללת טכנולוגיות של ביג דאטה, אלגוריתמים ובינה מלאכותית, ולפיכך משמשת כתשתית עבור פעילות רכבים אוטונומיים", אמרה אז.

אך פולקסווגן כבר מזמן הבינה שמגט לא תבוא הישועה ונסוגה משיתופי הפעולה. בשנה שעברה היא הכריזה על MOIA, שירות נסיעות המבוסס על טרנזיטים חשמליים; ואילו באוקטובר האחרון הכריזה, בשיתוף אינטל, מובילאיי וצ'מפיון מוטורוס, על פיילוט לשירות נסיעות של רכבים אוטונומיים שיופעל בישראל. אך ככל הידוע, גט לא משתתפת באף אחד מהמיזמים הללו.

פורסם ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker

יושבים בבית ועושים כסף: האנשים שמרמים בלי בושה כדי להיות נטע אלחמיסטר
700 מיליון שקל בחמש שנים לחממות - האם המדינה צריכה להשקיע בהיי־טק?

עד לפני שנה או שנתיים, גט היתה אחד מסיפורי ההצלחה הבולטים של ענף ההיי-טק המקומי. חברת הזמנת הנסיעות באפליקציה הפכה ל"חד-קרן", השווי שלה חצה את המיליארד דולר, והיא השלימה גיוסים בשווי כולל של 640 מיליון דולר עד היום. ב-2017 היא גם רכשה את פעילותה של ג'ונו הישראלית ב-200 מיליון דולר, התרחבה למדינות נוספות וכמובן השתלטה על שוק המוניות המקומי.

אך נראה שמשהו השתבש בדרך, והדיווח על מחיקת הערך של פולקסווגן הוא רק אחד בשורה של בשורות לא נעימות מבחינתה של גט. אחת המשמעותית בהן היא הירידה ההדרגתית בשווי של גט. ביוני האחרון גט גייסה 80 מיליון דולר ממשקיעיה הקיימים, כולל פולקסווגן. אך בגט לא ניסו להסתיר שסכום הגיוס היה נמוך משמעותית ביחס להערכות המוקדמות ונמוך גם ביחס לגיוסים הקודמים של החברה.

מנכ
מנכ"ל Gett, שחר וייסר, והלוגו החדש|צילום: אייל יצהר

מנכ"ל ומייסד גט, שחר וייסר, חשף לאחר מכן באופן רשמי את שווי החברה, בראיון באתר טקראנץ', ונקב בסכום 1.4 מיליארד דולר. סכום מרשים בקנה מידה ישראלי, אך לפי הדוחות של קרן Vostok New Ventures השוודית, אחת מהמשקיעות המרכזיות בגט, שוויה של גט ב-2018 ירד ב-14% ביחס לשווי שלה בסוף 2017. למעשה הקרן דיווחה כי ערך כלל נכסיה ירד ברבעון השלישי של 2018, בין השאר בגלל "הערכה מחדש" של שווייה של גט.

גט גם צריכה להתמודד עם חרושת שמועות על מכירה אפשרית. על פי דיווח בבלומברג מוקדם יותר השנה, גט שוקלת למכור את ג'ונו - שירות הזמנת המוניות שרכשה, ומהווה פעילות צומחת ומכניסה מאוד עבורה. דיווח נוסף גרס כי החברה מחפשת רוכש אפשרי לכלל החברה. גורם המקורב לחברה אומר כי יש התעניינות רבה בפעילות של ג'ונו, ואם תגיע הצעה בסכום מתאים היא תישקל בחיוב - אך "אין כרגע לחץ למכור את ג'ונו", אמר הגורם, והוסיף כי מכירה של כלל החברה לא עומדת כרגע על הפרק.

רחוקה מהמתחרות הגדולות בענף

גם התחרות העולמית מחריפה. כשמסתכלים על האימפריות הפועלות כיום בשוק הנסיעות העולמי - כמו אובר וליפט האמריקאיות, דידי הסינית, גראב הסינגפורית ואולה ההודית - קשה לדמיין כיצד סטארט-אפ ישראלי מרמת החייל מסוגל להתמודד ולהיות יותר משחקן נישה.

gett (צילום: באדיבות Gett)
צילום: באדיבות Gett

גט החלה לפעול בישראל, שוק מקומי זעיר, בניגוד למתחרותיה שהשוק הביתי הראשוני שלהן היה עצום. לפיכך, גט מהרגע הראשון עבדה בסדרי גודל אחרים לגמרי. וכך, אף שנקודת הפתיחה של גט ב-2010 היתה דומה לזו של אובר, כיום החברות נמצאות במצב שונה בתכלית: אובר עשויה לצאת להנפקה לפי שווי עתק של 120 מיליארד דולר, ואילו גט אמנם פעילה ברוסיה, ארה"ב, בריטניה ושולטת בשוק המוניות הישראלי, אך רחוקה כמובן ממתחרותיה הגדולות. בארה"ב, למשל, שווי השוק של ג'ונו (המותג שבו פועלת גט בניו יורק) הוא פחות מ-2%, לפי נתוני Second Measure. גם בישראל גט מתמודדת עם מתחרה חדשה - יאנגו של יאנדקס הרוסית, שהחלה לפעול רק באחרונה בארץ.

בנוסף, אחד מהיתרונות של גט נותר השוק העסקי-ארגוני - שירותי הסעות שהיא מציעה עבור ארגונים, שם התחרות נמוכה יותר והרווחיות גבוהה יותר. גט עובדת כיום עם 13 אלף ארגונים בעולם ובאחרונה השיקה מוצרים חדשים בתחום. בישראל היא מפעילה למשל את Gett together - שירות שאטלים עבור ארגונים, שלוקח עובדים מהרכבת למשרד ובחזרה.

בגט הוחלט להתמקד בפעילות הליבה על חשבון מוצרים מתקדמים וחדשים יותר. בעבר הבטיחה להיכנס לשלל תחומי פעילות - כולל משלוחי מזון, אספקת שירותי רפואה, קוסמטיקה, בעלי מקצוע ועוד. רוב ההבטחות לא מומש עד היום, מלבד שירות משלוחי חבילות. בגט מעולם לא מסרו פרטים מפורטים על תוכניותיה ופיתוחיה בתחום הרכב האוטונומי.

>> האתגרים של גט

תחרות עזה מצד ענקיות תחבורה שיתופית כמו אובר, ליפט ויאנדקס.

קושי בגיוס הון נוסף לצורך התרחבות בינלאומית.

ירידה הדרגתית בשווי החברה.

מחיקת ערך ההשקעה על ידי פולקסווגן.

שיתוף הפעולה עם פולקסווגן בשירותי תחבורה שיתופית לא ייצא לפועל

מקורבים לגט אומרים כי החברה היתה בעבר באסטרטגיה של צמיחה, אך בתחילת השנה שינתה את המדיניות כדי להיות ממוקדת ברווחיות. בחברה מצפים להגיע לרווחיות תפעולית - כלומר בניכוי הוצאות על מו"פ - בשנת 2019, ולרווחיות של כלל פעילות החברה בשנת 2020. המקורבים מדגישים כי הפעילות של החברה מתקדמת לפי התחזיות והתקציבים וכי הפעילות של ג'ונו מצוינת ויש שביעות רצון גדולה ממנה. ההכנסות השנתיות של גט עומדות על מיליארד דולר, מחצית מהן מפעילותה בניו יורק ובלונדון.