פייטאג (צילום: יח
פייטאג|צילום: יח"צ

התרגלנו לקנות במכונות האוטומטיות בסופר ובסופר פארם או להזמין משלוחים אונליין באתר או באפליקציה, אבל בחנויות הבגדים בקניונים עדיין אנחנו נאלצים לעמוד בתור כדי לרכוש את מה שמוצא חן בעינינו.

בדיוק לשם כך, ברק אמטנאני (מייסד ויו"ר דירקטוריון) ואורי לוי (מייסד וסמנכ"ל תפעול), בני 28 מכפר סבא, הקימו את הסטארטאפ פייטאג (Paytag). "אני יזם מאז שנולדתי. תמיד הייתי אוהב לעשות עסקאות, תיווכים, מכרתי נכסים, מכרתי יהלומים, התעסקתי בהמון דברים כל החיים", מספר אמטנאני ל-mako. "לפני פייטאג, היה לי חברה של פרסום –AdtoCart, שפרסמנו על עגלות בסופרים. היינו בפריסה ארצית בסופרים כמו יינות ביתן ורמי לוי עם הקמפיינים הכי גדולים".

פייטאג (צילום: יח
פייטאג|צילום: יח"צ

הרעיון לפייטאג הגיע בשיא תקופת הקורונה והבידודים, במהלך נסיעה משותפת באוטו של לוי ואמטנאני. "אמרתי לאורי: 'תחשוב על זה. לשים צ'יפ בתוך הזמזם שמחובר על הבגדים, שאנשים יכולים לרכוש דרכו, והוא נפתח לבד ללא כוח אדם, ואז בן אדם יכול לצאת מהחנות", נזכר אמטנאני. "בגלל שהכול היה סגור, לא זכרנו אם עדיין יש זמזמים על הבגדים, אבל אחר כך הלכנו לקניון וראינו שזה קיים. אז התחלנו לפתח את המוצר".

איך בעצם עובד המוצר של פייטאג?

הלקוח בוחר פריט שברצונו לרכוש ומקרב את הטלפון הנייד שלו לזמזם שעל הפריט‏.‏ הפריט שבחר ייפתח כעת באפליקציית פייטאג, בה יוכל הלקוח לצפות במידע נוסף על המוצר ולהוסיף אותו לעגלת הקניות שלו.‏ הלקוח ממשיך להסתובב בחנות, ויכול להמשיך להוסיף פריטים לעגלת הקניות שלו כרצונו. לאחר שהלקוח מוכן לרכישה, הוא יכול להמשיך לקופה באפליקציית פייטאג ולהשלים את העסקה שלו (דרך אשראי או אפל/גוגל פיי).

לאחר אישור התשלום, הלקוח יעבור לעמדת קופה עצמית וישתמש במכשיר ניתוק קטן כדי לשחרר את הזמזם, המאפשר ללקוח לקחת את הפריט איתו. הלקוח יכול כעת לצאת מהחנות, בלי ששום דבר יצפצף.

חברת הליווי והייעוץ לסטארטאפים וחברות, וויסלרייט (Weccelerate) ליוותה את Paytag משלב הרעיון, תוך בניית תוכנית עסקית מסודרת, כתיבת הפטנטים, גיוסי הכספים, פיתוח האפליקציה וכיום שותפה בחברה ומלווה אותה לקראת הפיילוט הקרב ובא.

על פי אמטנאני, בחודש מרץ הקרוב הם יוצאים לשוק – "כרגע אנחנו במו"מ עם כמה מחברות האופנה הגדולות בארץ", הוא מספר. "אנחנו רוצים להביא את עולם האיקומרס, המסחר ברשת, לתוך רצפת החנות הפיזית. אנחנו מייתרים את הצורך בתורים והמתנות, ויוצרים חוויה פשוטה והרבה יותר נעימה".

מה השוני ביניכם לבין מכונות לקנייה בשירות עצמי?

אמטנאני: "קודם כל, הן גדולות ותופסות הרבה שטח נדלני יקר בחנות. דבר שני, הן לא מעלימות את התור, רק מעבירות אותו מהקופה הרגילה לקופה לשירות עצמי. אם מישהו לקח את הבגדים שהוא רוצה, והוא מגיע למכונה וסורק את הפריטים אחד אחד ומשלם – זו פעולה שיוצרת תור. בנוסף, יכולים להיות עוד הרבה משתנים שיעכבו את הקנייה במכונות – פתאום מישהו רואה שהחולצה שהוא לקח יקרה ומחליט להתחרט עליה, פתאום הסורק לא קורא את הברקוד, פתאום מישהו מקבל שיחת טלפון.

"השוני הוא שאנחנו בעצם הופכים כל בן אדם בחנות לקופה ניידת, ולא תופסים בכלל שטח נדלני. כל אחד מבצע את פעולות הקנייה דרך הטלפון שלו, איפה שהוא רוצה בחנות".

מה קורה ביציאה מהחנות, כשצריך להוריד את הזמזם?

"יש לנו מכונה קטנה בגודל של לפטופ שמיועדת לכך, ואנחנו יכולים לפרוס מעל 20 כאלה בכל חנות. היא יודעת לזהות איזה זמזם שולם כבר ואיזה לא. מניחים את הזמזם על המכונה, והוא נפתח. זו פעולה של מאית שנייה, גם ככה בן אדם צריך לקחת שקית איפשהו".

פייטאג (צילום: יח
פייטאג|צילום: יח"צ

דור יהודה מונה להיות מנכ"ל החברה לפני 3 חודשים. "כרגע בחברה אנחנו 9 אנשים, ועכשיו יוצאים לסבב גיוס עובדים", הוא מספר. "אנחנו מתחילים את הפיילוט ב-15.3 במקום אחד, ולאחר חודשיים נצא להתרחבות -  גם בשוק הישראלי וגם בשוק בארה"ב".

איך אתם רואים את העתיד? העולם של הקניונים לא הולך ונעלם?

יהודה: "אנחנו רואים את זה בדיוק הפוך. היה פודקאסט מאוד מעניין עם דובי פרנסס והראל ויזל, שבו דיברו בדיוק על הדבר הזה. עולם החנויות הפיזית לא רק שלא קטן, אלא הוא גדל כל שנה באזור ה-5%. נכון, בעבר הוא היה גדל יותר, גם האונליין גדל ותופס מקום, אבל בסופו של דבר אנשים רוצים את חוויית הקנייה, הם מתייחסים לזה כאל בילוי, ובגלל זה המימד הפיזי והעולם הפיזי של החנויות לא הולך להיעלם. בעולם שהופך יותר ויותר טכנולוגי מרגע לרגע, אנשים יחפשו את הדברים האלה בדיוק כדי לצאת ולהשתחרר. כולנו ראינו מה קרה בסגרים כשישבנו בבית על קוצים, ומה קרה בקניונים אחרי זה. אנחנו רוצים להכניס את העולם הדיגיטלי למקומות הפיזיים".

ברק אמטנאני, מייסד ויו
ברק אמטנאני, מייסד ויו"ר דירקטוריון פייטאג|צילום: יח"צ

אמטנאני: "חוץ מזה, אל תשכחי שיש המון אנשים שחייבים למדוד כשהם קונים בגדים, אני בן אדם כזה. אני לא מזמין בגדים באינטרנט. וגם אם רשת נותנת אופציה של החזרה במשלוח, זה בסופו של דבר עולה לעסק המון כסף".

יהודה מספר כי בשלב השני של הפרויקט, הם עתידים לקחת חלק בפיילוט הראשון בישראל של חנות ללא מוכר, בה לא יהיו בכלל קופות פיזיות, והתשלום יתבצע רק דרך אפליקציית פייטאג. "בשלב הראשון של הפיילוט כן יהיו קופות רגילות עבור לקוחות שלא מסתדרים", הוא מסביר. "בנוסף, יש לנו עוד עניינים לפתור שנמצאים בתהליך פיתוח - נושא ההחזרות של בגדים והזיכויים, שמתנהל כיום דרך מוכרים בקופה".

_OBJ

מייסדי פייטאג מציינים שהמוצר שלהם מאפשר לבעל העסק לאסוף דאטה מדויקת יותר על טעמם של המשתמשים. "אנחנו יכולים לדעת מה אחוז הלקוחות שאוהבים חולצות אוברסייז ומה אחוז הלקוחות שרוצה חולצת גולף או חולצה בצבע כתום", אומר יהודה. "הדבר הזה יעזור לבעלים של העסק, שיוכל לקנות את הסחורה שלו בצורה חכמה יותר, וגם יגרור הוזלה של עלויות עבור הלקוח, כי היום בתוך העלות של המוצר מחושב פחת, כלומר כל המוצרים שלא נמכרו. ראינו את המבצע שהיה לאחרונה בקסטרו, של 3 ב-99, היא הבינה שאם היא לא תמכור, היא תצטרך לייקר את המוצרים בצורה משמעותית כתוצאה מההפסדים שלה".