מאז 6 בנובמבר, יום לאחר בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, X, ׁטוויטר לשעבר, חווה ירידה משמעותית בפופולריות שלה. באותו היום דווח ב-SimilarWeb, מנוע לניתוח נתונים אינטרנטיים, על עזיבה של למעלה מ-115 אלף משתמשים את הפלטפורמה, שיא חדש של עזיבות מהרשת החברתית. זה קרה לצד גינויים חריפים נגד הבעלים של טוויטר, אילון מאסק, שרק הקצינו מאז הוכרז שהוא הולך לקחת תפקיד מרכזי בממשל טראמפ הקרוב.

במקביל לנטישת X, כוכבת חדשה צומחת. הרשת החברתית Bluesky, או בעברית בלוסקיי, כבר צברה למעלה מ-20 מיליון משתמשים בזמן קצר מאוד. ביום חמישי שעבר כמיליון משתמשים נרשמו לפלטפורמה ביום אחד, ונכון לעכשיו מעל לעשרת אלפים משתמשים חדשים מצטרפים בכל 10 דקות עד רבע שעה, לפי דבריה של המנכ"לית ג'יי גרבר.

בלוסקיי וטוויטר (אילוסטרציה: shutterstock)
בלוסקיי וטוויטר|אילוסטרציה: shutterstock

זה לא מגיע במקרה שכמות המשתמשים ב-X יורדת משמעותית בזמן שבבלוסקי היא עולה, וכנראה שמדובר פחות או יותר באותם המשתמשים. לא מדובר מאיזושהי סיבה מיוחדת של נוחות או עדכונים טורדניים שגורמים להחלפת X באלטרנטיבה הכחולה, מכיוון שהממשק של השתיים לא שונה במיוחד, אלא שמדובר בתהליך של כשנתיים שהתחיל מאז רכישת טוויטר ע"י מאסק אי שם באוקטובר 2022 ועד להפיכת טוויטר ל"חממה מושחתת של פייק ניוז" בעיני ציבור רחב של אמריקאים, בעיקר ליברלים.

יש לייק, ריטוויט ותגובה, הממשק לא באמת שונה כל כך. אז מה ההבדל?

מאיפה בלוסקיי הגיעה?

קודם כל, ראוי לציין שזאת לא הפעם הראשונה שמישהו מנסה לתת פייט לטוויטר/X. כבר ביולי של 2023, מטא (בעלת פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ ועוד) השיקו את Threads, בעלת ממשק כמעט זהה לשל טוויטר. לת'רדס היה את 5 דקות התהילה שלה, אך גל העזיבה הגיע במהרה לאחר שההייפ ירד. בניגוד לחוסר העניין הציבורי בחודשים שלאחר השקת הפלטפורמה, במטא מדווחים על כך שלת'רדס יש 275 מיליון משתמשים חודשיים.

בלוסקיי לא הגיעה מריק. להיפך, היא כבר קיימת המון שנים. הרשת החברתית התחילה בתור פרויקט פנימי של מנכ"ל טוויטר לשעבר ג'ק דורסי אי שם ב-2019, ומאז פברואר 2021 היא משמשת כרשת פרטית שהמנכ"לית שלה היא ג'יי גרבר. ובזמן שבלוסקיי עדיין קטנה ביחס למתחרות הגדולות שלה טוויטר ות'רדס, היא צומחת בפופולריות בקצב גבוה מאוד והפכה לאלטרנטיבה של אלו שמחפשים לברוח ממאסק, וגם מסתייגים מהחברות הקרובה (והאינטרסנטית) שלו עם טראמפ, שהחלה לפרוח בחודשים האחרונים. 

הקשר ל"איש הכתום" מאפיל על X

מעט לאחר שנודע על כך שטראמפ ניצח בבחירות לנשיאות ארה"ב, הוא הודיע על כך שבחר במאסק יחד עם היזם האמריקאי ויווק רמאסוואמי להוביל את "המחלקה לייעול הממשל", שמטרתה "לפרק את הבירוקרטיה הממשלתית, לחתוך רגולציות עודפות, להוריד הוצאות מיותרות, ולסדר מחדש סוכנויות פדראליות".

באותה הנקודה זה כבר היה הקש ששבר את גב הגמל לציבור הליברלי (או לכל מי שלא מעריץ את טראמפ) והיה ברור שמאסק נהיה מעורב בניגוד עניינים בכל הנוגע לניהול X. כבר בשנתיים מאז רכישת X, מאסק ביצע סדרה של פעולות משונות, מעוררות חשד ומעודדות רטוריקה קיצונית ואלימות ברשת החברתית שרכש ב-44 מיליארד דולר.

הוא הוריד את חסימתן של מספר דמויות שנויות במחלוקת מהפלטפורמה כמו אנדרו טייט, הקונספירטור אלכס ג'ונס, קניה ווסט, וגם את החסימה של טראמפ עצמו, והכל בטענות להגנה על חופש הביטוי. באופן אירוני, הוא חסם את העמוד Elon Jet מהפלטפורמה, שעקב אחרי טיסותיו וזיהום האוויר של המטוס הפרטי שלו, ועדכן בכל פעם שיצא לטיסהמאסק גם חסם מספר רב של עיתונאים שפרסמו דברים בנוגע לעמוד המדובר.

במקביל, מאסק גרם לכך שעמודו הפרטי יזכה לחשיפה עצומה באופן מלאכותי, לאחר שראה שציוציו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן זוכים לחשיפה גבוהה משלו, קידם מודעות מפוברקות אודות קמלה האריס לציבור יהודי ומוסלמי סביב דעותיה בסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואפילו הציע "לשלם מיליון דולר בכל יום לאיש בר מזל" במדינות מתנדנדות כהגרלה בין אנשים שיצהירו על נאמנותם לטראמפ ועשה זאת

@couriernewsroom

This video is worth watching to the end. (: ledbydonkeys)

original sound - COURIER

בנוסף, מאז שהאיש הכי עשיר בעולם רכש את טוויטר באוקטובר 2022 ושינה את שמה ל-X זמן קצר לאחר מכן, הרשת החברתית שפעם הייתה ידועה בכך שהיא מקור רלוונטי לחדשות ואקטואליה שינתה את פניה, והייתה מעורבת בעשרות שערוריות שנגעו לאמינות המידע וקידום רדיקליות ופייק ניוז. לאחרונה גם מדיניות הפרטיות של X השתנתה והחלה לאפשר לגופי צד שלישי לאמן מודלים של בינה מלאכותית על סמך ציוצי עבר של משתמשים.

מהרשת שהייתה פעם חממה לשיח ותקשורת לא מוטה, X הפכה לרשת חברתית שנתפסת כלא מהימנה, לא בטוחה ומוטה פוליטית באופן חריג. מאסק בשנים האחרונות הפך מדמות פופולארית לדמות ידועה לשמצה בקרב קהלים רבים, חלקם אפילו מכנים אותו ה"לקס לות'ר" של דורנו, על מנת להשוות אותו לנבל הרשע מסדרת ספרי הקומיקס של סופרמן, והוא אפילו מואשם על ידי המונים ברשת בהטיה של תוצאות הבחירות.

לאור כל זאת, עשרות מותגים עזבו את X, ביניהם הרשת הקמעונאית Target, רשת הרדיו הציבורית של ארה"ב NPR, העיתון הבריטי The Guardian ועוד. בין אם זה כתוצאה מהפוליטיזציה של הרשת החברתית או בגלל שהמרחב ברשת הפך ל"לא בטוח".

האלטרנטיבה הלא-מוטה-פוליטית

בלוסקיי היא כרגע היא הפלטפורמה שנמצאת במקום הראשון בחנות האפליקציות של אפל, ומקום ראשון בחנות האפליקציות של גוגל מבין האפליקציות שלא בעולמות הגיימינג. ת'רדס מחזיקה במקום השני בחנות האפליקציות של אפל.

arriving to bluesky after shedding all the bots and naz*s

[image or embed]

— Saint Hoax (@sainthoax.bsky.social) November 17, 2024 at 4:14 AM

ה"לוק-אנד-פיל" של בלוסקיי מאוד דומה לזה של טוויטר לפני ימי X, וכמובן מלווה על ידי הצבע הכחול האייקוני שלה. המשתמשים יכולים לצטט ציוצים, לעשות ריטוויט (שיתוף), להגיב ולתת לייק, וכן לעקוב אחרי משתמשים ולהיות נעקבים על ידי משתמשים. ישנה גם יכולת ליצור שרשורים (Thread) תחת כל ציוץ. האשטגים עדיין משחקים חלק מרכזי בפלטפורמה, ובעמוד החיפוש תזכו לראות תכנים לפי נושאים שעשויים לעניין אתכם. תוכלו לראות את הפיד שאתם עוקבים אחריו וב"דיסקבר" תראו תוכן של משתמשים שאתם לא עוקבים אחריהם.

עמוד החיפוש של Bluesky מציע תוכן לפי תחומי עניין

בנוסף לכך, בלוסקיי מנסה לבדל עצמה מהמתחרות (ובעיקר מ-X), ואף הבטיחה בשבוע שעבר שתוכן המשתמשים לא ינוצל לטובת אימון בינה מלאכותית. כמו כן, מנכ"לית בלוסקיי גרבר ציינה שהיא לא רוצה "לחרבן את הרשת החברתית עם פרסומות", בזמן שת'רדס תתחיל להתנסות עם הפרסומות הראשונות שלה בחודש ינואר הקרוב, לפי פרסומים

ומה קורה בישראל? נכון לעכשיו אין זירה ישראלית משמעותית בבלוסקיי, והריבים בין ימנים לשמאלנים ממשיכים במלוא עוזם בטוויטר.