עבור משרתי מילואים רבים, הגיוס גרם לעצירה מקצועית ולהאטה מסוימת בקריירה. לצד זאת, ישנם גם סיפורים על משרתי מילואים שעבורם העצירה מהמרוץ היומיומי דווקא הביאה ליוזמה עסקית-טכנולוגית חדשה. כזה הוא סיפורה של עדי בלטר, בת 29, יזמית סטארטאפ הבינה המלאכותית, Genie AI. בלטר שירתה בשירות חובה כקצינת באוגדת חוד החנית המאגדת לוחמי צנחנים וקומנדו, ובמהלך שירות המילואים שלה פיקדה על כ-35 חיילים.
לפני שהקימה את הסטארטאפ, בלטר עבדה בחברת היוניקורן Payoneer. במהלך עבודתה, היא הבחינה כי לאנשי המכירות בחברה אין במקרים רבים כלים מספקים כדי להכיר את הלקוחות הפוטנציאליים שלהם, מה שמקשה עליהם לייצר תסריט שיחה טוב יותר. הרעיון שעלה במוחה הוא ליצור טכנולוגיה שתספק לאנשי מכירות את הדרך הנכונה ביותר להתחבר אל הלקוח הפוטנציאלי - ובכך להגדיל משמעותית את אחוזי הסגירה של עסקאות. הפוטנציאל הכלכלי של הרעיון נאמד, לדבריה, ברווח של עשרות מיליוני דולרים בשנה עבור כל חברה שתעשה בו שימוש.
"יזמות היא חלק בלתי נפרד ממי שאני. התחלתי את דרכי כבר בגיל 15, ומאז אני פועלת ללא הפסקה להפוך רעיונות למציאות", מספרת בלטר (29) בשיחה עם mako. במקביל לעבודה על הסטארטאפ, שמיועד לחברות שפונות לסקטור העסקי (B2B), בלטר הקימה גם תוכנית בשם Circle להכשרת יזמים צעירים ומתן כלים פרקטיים ליזמות עסקית. "התוכנית הייחודית נמשכת 100 ימים ומשלבת גישה פרקטית, ליווי אישי וסביבה שמאפשרת ללמוד, לטעות ולצמוח", היא מספרת.
בשנה וחודשיים שבהם קיים הסטארטאפ, בלטר הספיקה להשתתף בכנס היזמים של כלכליסט ואף לזכות בתחרות שהתקיימה בלונדון. אלא שמסתבר שהדרך לשם לא הייתה קלה, ובלטר, שהתקשתה למצוא שותפים, החליטה פשוט לקנות דומיין ולהעלות לשם את המשרות שדרושות לחברה. "ככה מצאתי את השותף הראשון שלי, דן גרוס, שמכר את החברה שלו ל-Salesforce והביא את מרכז הפיתוח שלהם לארץ, ואת השותף השני, אסף סביץ שהיה דירקטור R&D בכמה חברות", היא מספרת.
ספרי קצת על הבעיה שאתם מנסים לפתור.
"כשמסתכלים על איש מכירות שמוכר מוצר בעשרות ומאות אלפי דולרים, הוא לרוב מקבל מידע יבש על החברה והאדם שמולו: קצת פרטים על התפקיד או כמה פוסטים שלו בלינקדאין, אבל חסרה לו התמונה המלאה. המוצר שלנו נותן לו את היכולת להבין את האישיות של הלקוח, איך הוא מקבל החלטות, מה מניע אותו ומהי הדרך הכי אפקטיבית לגשת אליו. בנוסף, בעסקאות גדולות יש לעיתים כמה גורמים בתהליך, ואנחנו יכולים לנתח את כל המעורבים ולהנחות דרך דאטה ו-AI מה הצעד הבא שכדאי לעשות כדי לסגור את העסקה".
שילוב של אינטליגנציה רגשית עם מדע מדויק
למעשה, בלטר שואפת שאנשי מכירות יהפכו את תחושות הבטן שלהם להצלחות עסקיות. "תחשבו על זה כך, מספיק שכל אחד מאנשי המכירות מצליח לסגור אפילו עוד עסקה אחת בשנה, המשכורת שלו עולה משמעותית, והרווח של החברה עולה. זה משמעותי מאוד, ואנחנו מדברים רק על עסקה אחת. הייחוד שלנו טמון בגישה שמבוססת על שילוב של אינטליגנציה רגשית (EQ) עם מדע מדויק".
אז איך מתבצע אותו ניתוח? "אנחנו מנתחים את כל העסקות שבוצעו מהסוף להתחלה לפי פרופיל האישיות של הלקוח, זה מאפשר לנו להבין בדיוק מה עבד בכל שלב בתהליך ולהנחות את אנשי המכירות לגבי הצעד הבא שהכי מתאים לכל לקוח. הטכנולוגיה שלנו, שהגיעה מהמודיעין הישראלי, מאפשרת לנו להעניק תובנות מעמיקות ומדויקות יותר, מה שמפנה את תחושת הבטן של אנשי המכירות לעולם מדעי ומבוסס נתונים".
כיום בחברה עובדים בסך הכול ארבעה עובדים, והתוכנית היא להתרחב עוד השנה. לצד זאת כאמור, בלטר משקיעה ב-Circle, תוכנית ההכשרה שלה ליזמים. "החלטתי להקים את Circle מתוך תחושת שליחות אמיתית. לאורך הדרך פנו אליי יזמים רבים בתחילת הדרך שחיפשו ייעוץ והכוונה. כשהכמות של הפניות הלכה וגדלה, הבנתי שיש פה בעיה אמיתית: יזמים שאין להם רעיון, ידע טכנולוגי או ניסיון קודם, לא תמיד יודעים מה לעשות ברמה הפרקטית. ידע יש בשפע, אבל הכוונה והנחייה חסרים.
"נזכרתי בעצמי בתחילת הדרך, הייתי בלי ידע טכנולוגי, לא הגעתי מ-8200 ואין לי הורים עם קשרים בעולם הזה, אבל יש לי מוטיבציה ורצון אדיר להשפיע ולעבוד קשה. נזכרתי עד כמה הייתי זקוקה למישהו שינחה אותי, שימנע ממני טעויות ויחסוך לי זמן ומשאבים יקרים", היא אומרת.
בשבוע שעבר קיימה בלטר את הסדנה הראשונה במסגרת התוכנית, וכבר ב-24 השעות הראשונות לאחר הפרסום, נרשמו 30 איש, למרות שהסדנה הייתה מיועדת לעשרה בלבד. "זה רק חיזק את ההבנה שלי שיש פה צורך אמיתי", אומרת בלטר.
במהלך הרבעון הראשון של 2025 ייפתח המחזור הראשון של התוכנית עם יעד שאפתני במיוחד - לשמור על איזון מגדרי, עם 50% נשים ו-50% גברים. "המטרה היא לספק להם את הכלים הנכונים, עם דגש על מוכנות מנטלית שהיא קריטית להצלחה, משימות ממוקדות וטיפים שלא באמת מדברים עליהם ויכולים לחסוך זמן ומשאבים. התוכנית כוללת הכנה מנטלית ופיננסית, הבנת מהות הסטארטאפ ואיך להקים אותו עם השקעה של 500 שקל בלבד, במקום עשרות אלפי שקלים.
"היזמים והיזמיות ילמדו שיטות חדשות למציאת שותפים, כיצד לאתר בעיה לסטארטאפ ולבצע בדיקה איכותית שלה, איך לבצע מחקר שוק וחקר מתחרים, להשיג לקוחות ראשונים ולקבל פידבקים לשיפור המוצר. כמו כן, נלמד מהי האופרציה הנדרשת - הסכמים משפטיים ופיננסיים, איך לבנות מצגת משקיעים ולהתכונן לפגישות עם משקיעים. במהלך התוכנית תודגש החשיבות של מתן בחזרה לקהילה, כמו שאנחנו עושים ב-Genie AI כבר מהיום הראשון".
מה הטיפ הכי חשוב שיש לך לתת ליזם ולא ידעת אותו בזמנו?
"לקחת מורה דרך, מישהו שהיה כבר צעד אחד או שניים לפניך, שמכיר את הדרך ויכול להכווין אותך. אדם כזה יכול לחסוך לך זמן יקר, להימנע מטעויות נפוצות ולתת לך טיפים ששווים זהב. כל שלב בדרך מביא איתו את האתגר שלו. בהתחלה היה את הקושי של למצוא את השותפים הנכונים, אחרי זה הגיע השלב של להשיג את הלקוחות הראשונים, ואז הגיע גיוס הכספים. כמו שהשותף שלי תמיד אומר, 'גם כשיש לך 50 מיליון דולר רווח, יש אינספור אתגרים', וזה נכון. כל שלב מביא את הקושי שלו".
מה התוכניות שלך ל-2025?
"יש לי המון דברים שאני רוצה להשיג, אבל שניים מרכזיים: הראשון, להמשיך לפתח את Genie AI ולהשפיע על עולם המכירות, להוסיף עוד ועוד לקוחות ולהביא להם ערך אמיתי. השני, להפוך את Circle לבית של היזמים והיזמיות בתחילת הדרך, לעזור להם למזער טעויות, לחסוך זמן ולתת להם כלים פרקטיים להצלחה ובכך להשפיע על הדור הבא של היזמים והיזמיות בישראל".