מלחמת חרבות ברזל מסיימת את יומה השישי, ובזמן שכל מדינת ישראל מתגייסת למאמץ המלחמתי, רבים התגייסו גם לסיירות הסברה עצמאיות או ממשלתיות. לצד מערך ההסברה שהוקם ב-mako ומייצר עשרות סרטוני הסברה באנגלית שמראים את הזוועות שקרו בעוטף עזה וראיונות עם משפחות ההרוגים והנעדרים, יש גם עשרות יוזמות פרטיות.

כזכור, בתחילת השבוע שרת ההסברה, גלית דיסטל אטבריאן, שהתפטרה כבר מאז מתפקידה, הצליחה להמם את הרשת כשחיפשה עבור משרד ההסברה משפיעני רשת שיסייעו בהפצת תכני הסברה בעולם. מאז היא גם הספיקה להאשים את דני קושמרו במצב הביטחוני המורכב אליו נקלעה מדינת ישראל, וגם להתנצל, אבל מאמצי הסברה? כנראה שלא ממש נעשו מצידה של שרת ההסברה.

אחרי עמוד האינסטגרם הרשמי של לשכת ההסברה הישראלית עוקבים קצת יותר מ-500 משתמשים - מספר עלוב לכל הדעות כשמדובר במשרד עם תקציבים שמנים של מיליונים. משרד ההסברה מתגאה בגיוס של שורת משפיענים (שפנו בעצמם לטלפונים שפורסמו בפוסט של דיסטל, רק אומרים), אך זה לא סוד שכשל הסברתי חמור ועמוק נחשף. השרה, שהייתה עסוקה בימי השגרה בהכפשות, האשמות, כינויי גנאי ופיזור עלבונות, נתפסה במערומיה, והיא לא מצליחה להתלבש.

בזמן שבממשלה לא יודעים מה קורה מימינם ומשמאלם, אזרחי ישראל החליטו "להיכנס לאירוע" בכל החזיתות. מאות אלפי מתנדבים התגייסו למשימה בכל רחבי הארץ, ודואגים לתרופות, לפינויים, לציוד לחיילים, למזון, לתעסוקה ולכל דבר שעולה על הדעת. גם בזירה ההסברתית אזרחים רבים החליטו לקחת את המושכות לידיים, ויזמו סיירות הסברה עצמאיות. אליהם הצטרפו ארגונים שונים שלאו דווקא עוסקים בהסברה דרך קבע, ומאז הם מפיצים תכנים פרו-ישראליים בכל השפות, עם שורה ענקית של מתנדבות ומתנדבים.

עם פרוץ המלחמה הקימה התנועה למאבק באנטישמיות ברשת חמ"ל הכשרות בינלאומי לפעילים בכל רחבי העולם, שמעוניינים לקחת חלק ולהצטרף ללחימה במרחב המקוון. בתוך פחות מיממה הצטרפו לחמ"ל כ-1,500 פעילים מאוסטרליה ועד ארצות הברית, והיום המספר עומד על למעלה מ-2,000.

"התנועה למאבק באנטישמיות ברשת מכשירה ומפעילה מאות מתנדבים בשגרה כבר קרוב לארבע שנים", מסר תומר אלדובי, מנכ"ל התנועה. "כעת במצב חירום, אנו מגויסים על מנת להרחיב את הפעילות לכל מי שרוצה לתרום ולסייע למאמץ המלחמתי מכל מקום בעולם. בלי לצאת מהבית ניתן להסיר תכנים שקריים ואנטישמיים, לאתר פעילות עוינת במרחב המקוון וכן להפיץ תכנים וסרטונים חיוביים, שלרוב לא זוכים לחשיפה מספקת במדיה החברתית. בשעה זו התמיכה בישראל גדולה, אבל אנו למודי ניסיון ובטוחים שככל שהמלחמה תימשך, האנטישמיות והשנאה נגד מדינת ישראל והעם היהודי יעלו. אנחנו קוראים לכולם להצטרף למערכה".

במקביל, עשרות אנשי שיווק, תקשורת, פרסום וסושיאל החליטו לצאת במיזמי הסברה עצמאיים, אליהם גייסו אלפי מתנדבים: החל ממעצבים גרפיים, דרך אנשי קופירייטיינג ועד עיתונאים ואנשי תוכן. גם יוסי צוקרון, מנהל הפרויקטים של סטודיו לעיצוב ומיתוג Fine Line, הבין בבוקר הראשון למלחמה כי עליו לפעול, ומאז גייסו הוא וצוות הסטודיו שלו למעלה מ-400 מתנדבים, שעוסקים בעיצוב, כתיבה והפצה של תוכן הסברתי. 

"ביום שבת לקראת הצהריים הבנתי שיש לי חברים שנעדרים וגם נרצחו, וממש שמתי לב שאני לא מצליח לתפקד בעבודה", הוא אומר. "החלטנו כסטודיו להוציא קול קורא ברשתות החברתיות וגם בין אנשים שאנחנו מכירים, והיינו בטוחים שנאסוף כמה מעצבים ונוכל לרוץ על בריפים. תוך כמה שעות קמה קבוצה עם 400 מעצבים ואנשי דיגיטל וקופי שמקבלים בריפים כל היום ומעצבים אותם, ואני מרכז את העבודה מול הארגונים - אני מקבל ומעביר הלאה".

ברגע שהסרטונים והחומרים מופצים הלאה לרשתות, קשה עד בלתי אפשרי למדוד את החשיפה אליהם הם מגיעים. אבל זה לא יהיה מופרך להגיד שמדובר במיליוני עיניים בכל רחבי העולם. "מבחינת שפות הפצנו סרטונים בלמעלה מ-20 שפות. אייקונים של תמיכה בישראל, ידיים משולבות, זה הכוח של הקבוצה עיצב, ואני מאמין שלמעלה ממאות אלפים נחשפו לכך. בסוף זה הפרסום הכי ויראלי שיש היום ברשת".

ומה לגבי התנהלות הממשלה בימים אלה? "אני שנים בעשייה חברתית ועבדתי במשרד רה"מ. ההתנהלות הממשלתית הקלוקלת זה לא משהו שהוא זר לי. בתור מישהו שהמדינה חשובה יש כרגע כעס מטורף שאתה לא יודע איך להכיל, אבל אנחנו לא בזה. מה שחשוב לנו זו המדינה, אז אנחנו עושים כרגע מה שצריך. את החשבונות נסגור בהמשך".

מתמודדים מול אלפי בוטים של חמאס

בימי השגרה תומר צוקר הוא סמנכ"ל שיווק בסטארט-אפ בישראל ב-d-id, ומייסד-שותף של קהילת linkers בלינדקאין. ביום שבת הוא פרסם פוסט שמתייחס להסברה אישית, שכל אזרחית ואזרח יכול לעשות באופן עצמאי, ולמעשה הניף את הדגל ליוזמות ההסברה העצמאיות. "כל אחד מאיתנו יוצר לעצמו את התוכן, ומה שמדהים בעיניי זה שמהרגע הראשון היה ברור להמון אנשים שצריכה להיות פעולת הסברה מההתחלה", הוא אומר בשיחה עם mako. "למרות הכאב הבלתי נתפס הזה, התיעוד של הדברים והתקשור שלהם היה חשוב, פשוט כי אנחנו יודעים מול מי אנחנו עומדים".

להערכתו של צוקר, מאז יום שבת הוקמו כבר עשרות התארגנויות פרטיות, מעבר לפעילות של מאות אלפי אנשים פרטיים ברשתות. "זה מנוהל מלמטה למעלה", הוא אומר. "אנשים רואים בזה קו ישיר למלחמה בחזית, וזה חשוב. בסבבים קודמים אולי היינו נאיבים. עכשיו ברור שאנחנו צריכים לפעול, ומהר. אנחנו מול גופים שהם יותר מאיתנו והם מיומנים בזה, כי הם לא לפי הכללים שלנו. יש אנשים שהתגייסו למילואים ויש אנשים שהתגייסו להסברה, זה מלחמה לכל דבר. אני סמנכ"ל שיווק ביומיום ואנחנו מייצרים לאנשים את הפוסטים מוכנים, את התמונות ואת הסרטונים שישמשו רק כצינור הפצה. יש יוצרים, יש מפיצים ויש מגיבים ויחד אנחנו רואים תהודה מאוד גדולה".

לא מעט מורכבויות יש במאמצי ההסברה הישראליים, שמתמודדים כרגע מול אלפי בוטים שמפעיל חמאס, שמפיצים מדי יום אלפי פוסטים בכל רחבי הרשת, זאת לצד השימוש של ארגון הטרור במורכבות של הקונפליקט הישראלי פלסטיני - שבינו ובין מתקפת הרצח שראינו בשבת אין שום קשר. הדבר מוליד מאבק אליו אזרחי ישראל מיהרו להצטרף: "אנחנו אחד מול הרבה אנשים, ובצד השני מפעילים הרבה מאוד בוטים. הם אמנם ייסגרו מתישהו, אבל מדובר במכונה מאוד משומנת שעושה שימוש בפרופילים מזויפים שמנסים לייצר נרטיב אחר, לכן החשיפה המהירה והמידית לעולם כל כך חשובה", אומר צוקר.

חומרים ב-30 שפות: כך פועל מערך ההסברה האזרחי

מערך ההסברה הגדול ביותר שקיים כרגע הוא מערך ההסברה האזרחי, שמונה נכון לכתיבת שורות אלה למעלה מ-10,000 מתנדבים מכל רחבי העולם. הם מפיצים חומרי הסברה ויזואליים, חומרי וידאו ייעודיים ותכנים לרשתות החברתיות ולערוצי התקשורת הישראלים והזרים. "ב-72 שעות הקמנו בלי כסף, בהתנדבות מלאה, מה שמשרד ממשלה שמתוקצב במיליונים לא עשה בשנה", אומר יוזם המערך, איש התקשורת, אליאב בטיטו.

"יש לנו שלושה צוותים של תוכן וקריאייטיב עם 300 אנשי תוכן וגרפיקה, כולם מעבירים לצוות מתורגמנים, יש לנו באזור ה-400 מתורגמנים מכל רחבי העולם. אנחנו מדברים על חומרי גלם איכותיים שעברו בקרה עיתונאית, כי יש צוות עיתונאי שבודק את התכנים ב-30 שפות. הכל עולה לאתר שלנו ולתיקייה בגוגל דרייב, ועשרות אלפי משתמשים שואבים ממנה חומרים. אנחנו מתעסקים בהסברה ובהמון תחומים שהממשלה לא מתעסקת בהם. יש לנו פרויקט מדהים על ארכיון היסטורי של ראיונות עומק של 30 דקות עם משפחות החטופים, הנעדרים והנספים. יש לנו צוות עו"סים, ואנחנו מחברים בין פסיכולוגים ויועצים למשפחות שלא מקבלות מענה בהקשרים האלה, הכל בהתנדבות. יש לנו צוות שמחבר אנשים שרוצים להתנדב וחדשות חיוביות. חשוב לציין, שכל ההוצאות יוצאות מהכיס הפרטי שלנו".

אליאב בטיטו (צילום: באדיבות המצולם)
צילום: באדיבות המצולם

ביום חמישי הושק אתר הסברה ייעודי ובו חומרים בכ-30 שפות, המאפשרים לציבור בישראל ובעולם לקחת חלק במאבק ולהפוך לשגרירי הסברה. יצוין כי כלל חומרי ההסברה, בטרם עלייתם לאוויר, עוברים בדיקה מקיפה של נשות ואנשי תקשורת, הבוחנים את אמינותם והתאמתם למסרים המדויקים, אבל בטיטו לא נושם לרווחה. "השעון נגדנו. עכשיו אנחנו מקבלים תמיכה מהעולם כי יש תיעודים קשים מהעוטף. ככל שיעבור הזמן יגיעו תיעודים מהצד השני וגם שם יהיו מראות קשים. המסרים יהפכו להיות מורכבים יותר וההסברה לא תישאר עם ידה על העליונה. כל המשרדים הממשלתיים - תתעוררו. אין לנו זמן לבזבז. יש לנו 20 אלף אנשים בקבוצות וזה בלי שקל של תקציב. פניתי לשרת ההסברה ולא קיבלתי מענה".

בשיחה איתו ניכרת הדאגה הגדולה שלו מהמצב, בצל מחסור בשעות שינה. מלחמה של ממש. "המסר שלי הוא אחד. אזרחי ישראל: אנחנו הגוף כרגע שצריך לפנות אליו. אל תחכו למשרדי הממשלה, אל תחכו שהם יתעוררו, אל תחפשו בקבוצות טלגרם של החמאס, יש לנו תוכן מאומת. כנסו למאגר, קחו תכנים ורק תפיצו. אנחנו מקבלים אלפי פניות ביום מסטודנטים בחו"ל שרוצים לייצר תכנים ולהפיץ אותם באוניברסיטאות. כל מה שקורה - תפנו אלינו. גם אם אין לנו את המענה, נדע להכווין. זה לא רק הסברה, זה מטה שהוקם על ידי אזרחים שאכפת להם".