גופי התקשורת הישראלים יצאו בפניה דחופה לשר התקשורת קרעי בבקשה להתניע רגולציה מול ענקית הטכנולוגיה גוגל, זאת בעקבות פסיקת בית המשפט בארה״ב שקבע כי החברה התנהגה כמונפול בתחום החיפוש, ובעקבות משפט נוסף המתנהל מול החברה בימים אלה בנוגע להתנהגות מונפולית בתחום הפרסום.  על המכתב חתומים מעריב, גלובס, ישראל היום, מאקו, וואלה, ג'רוזלם פוסט, תחנות הרדיו 103 FM רדיו צפון, 100FM, 99FM, רדיוס, וכן הערוצים המסחריים קשת ורשת. 

"תעשיית התוכן הישראלית עוברת בעשור האחרון שינוי מואץ, במסגרתו תכנים ישראלים מופקעים ע"י ענקיות דאטה וטכנולוגיה זרות", נכתב בפניה. "חברות זרות אלה מהוות חיץ, מלאכותי ובלתי מוצדק, בין יצרן התוכן הישראלי לצרכן הישראלי. ברוב המדינות המפותחות בעולם, זיהו את החשש התחרותי במציבות ענקיות הטכנולוגיה הבינלאומי על התחרות בתחום התקשורת העצמאית, על הדמוקרטיה ועל שוק היצירה ובתרבות המקומית".

המכתב מתריע כי בשונה ממדינות גדולות דוברות אנגלית, התוכן הישראלי משרת שוק קטן בגלל תחומי העיסוק והשפה העברית, ולתוכן שכזה אין תחליף. המכתב אף מצביע על אירועי השביעי באוקטובר, ומדגים כך את הסכנה שבה הקהל הישראלי היה נותר ללא מענה ברור מגופי התקשורת ברגע קריטי, והיה נאלץ להסתמך על רשתות זרות ועל ידיעות שקריות שהסתובבו ברשתות החברתיות.

מטה חברת גוגל בקליפורניה, ארה
מטה חברת גוגל בקליפורניה, ארה"ב|צילום: shutterstock

בפנייה יש התייחסות לכך שבמדינות רבות כבר מבוצעות אמצעי פיקוח ורגולציה אל מול הכוח של חברות הטכנולוגיה הגדולות בניסיון לשמור על שוק התקשורת המקומי. חברות המוגדרות באיחוד האירופי כ״שומרות סף״ מחויבות למנוע אפליה במתן שירותים ולהמנע מביצוע עסקאות בלעדיות בשירותים שלהן. האיחוד אף מחייב את החברות שלא להשתמש במידע אישי של המשתמשים על מנת למכור פרסומות ולהמנע מהעברת מידע על משתמשים בין חברות. החברות שהוגדרו כשומרות סף באיחוד האירופי הן אלפבית, חברת האם של גוגל, אמזון, אפל, מטא חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם, אקס (לשעבר טוויטר) ובייטדאנס, חברת האם של טיקטוק.באוסטרליה עבר חוק המחייב את הפלטפורמות הטכנולוגיות לשלם עבור התוכן החדשותי אותן הן מציגות באתרים שלהם, על מנת לתמוך בתעשיית החדשות המקומית ולמנוע ניצול שלה ע״י חברות זרות. חוק דומה עבר בשנה שעברה גם בקנדה. 

"רק בתחילת חודש אוגוסט פסק בית המשפט הפדרלי בוושינגטון כי גוגל היא מונופול בתחום החיפוש המקוון, המפר את חוק ההגבלים האמריקני ופוגע בתחרות. רשות התחרות בישראל עד עתה נמנעה מלעסוק בניצול מעמדן לרעה של חברות הענק הזרות בשוק הפרסום ובשוק התכנים המקומי, וזאת על אף שמעבר להשלכות התחרותיות והכלכליות הברורות, בטריטוריה ייחודית כמו ישראל, העדר התערבות עלול להביא לצמצום כמעט מוחלט של תכנים מקומיים".

"אנו קוראים לגורמי הממשלה והאסדרה לפעול בדחיפות, בחקיקה אסדרה ואכיפה אל מול הסכנה הנשקפת לתחום התוכן הישראלי כולו: עיתונות כתובה, אינטרנט, טלוויזיה ורדיו, אל מול השתלטותן של ענקיות האינטרנט הזרות. תוך ניצול כוחן לרעה בנפרד, על הגורמים האמורים להגן על צרכן התוכן הישראלי, באינטרנט ולמזער את חשיפתו לתכנים שקריים, לא חוקיים וממכרים, ללא שקיפות או גילוי נאות.מבין הפעולות המתבקשות ניתן למנות: אכיפת דיני התחרות בנוגע לפעולותיהן של ענקיות האינטרנט; ריסון כוח השוק של ענקיות חקיקה; קידום , כפי שנעשה בחקיקת האיחוד האירופי אינטרנט יצרני התוכן שתגן על היצירה המקומית שימוש בתכניהם".

.