הרבה דברים השתנו ברשתות החברתיות בעשור האחרון. לפני עשור, אינסטגרם עוד היה בחיתולים, טיקטוק לא הייתה קיימת ואילו יוטיוב הייתה פלטפורמה מתפתחת. מי שצפתה בכל השינויים הללו מקרוב היא כוכבת הרשת מיכל מצוב בת ה-28, שכבר עשור מעלה לרשת תכנים שהיא יוצרת על חייה האישיים. "הייתי בסך הכל בת 18 כשהתחלתי", אומרת מצוב בשיחה עם mako, "תוך כדי שירתי בצבא כלוחמת, עשיתי תואר ראשון בתקשורת ועברתי להתגורר עם בן הזוג שלי. היום אני עושה את זה במשרה מלאה".
מצוב היא כאמור אחת מכוכבות הרשת הוותיקות והפעילות בישראל. ביוטיוב יש לה כ-350 אלף מנויים בערוץ אחד ו-142 אלף בערוץ אחר, בטיקטוק 290 אלף עוקבים ובאינסטגרם 101 אלף עוקבים. בזמן שהיא ראתה יוצרים אחרים שהחלו להעלות תכנים יחד איתה פורשים מהתעשייה לטובת קריירות יציבות יותר, היא המשיכה להעלות תכנים והתפתחה בהתאם לפלטפורמות החדשות שצצו. "אני מעלה תכנים מכל הסוגים, בתחילת דרכי הייתי ביוטרית (כוכבת רשת שמתעסקת בעיקר בביוטי) אבל היום אני עושה הכל מהכל, מאוכל ועד אופנה. אני פשוט מראה את החיים שלי, את כל מה שמעניין אותי ושאנשים עושים ביומיום שלהם".
מצוב מספרת שמאז שהצטרפה לטיקטוק היא שמה לב שהקהל שלה, בניגוד למה שנדמה, לא הפך לצעיר יותר - אלא להפך. "אני חושבת שדווקא מאז שהטיקטוק נעשה פופולרי, אני מגלה שהצטרף אליי דווקא קהל בוגר, יש המון הורים שנמצאים בטיקטוק, אנשים מבוגרים בכלל", היא אומרת. "בכלל, כמעט כל בן אדם שני היום הוא יוצר תוכן. הוא אולי לא בהכרח עובד בזה, אבל הוא עדיין מעלה תכנים לרשת. יש לי חברות שהן לא יוצרות תוכן בהגדרה, הן עובדות בעבודה במשרה מלאה אבל עדיין יש להן קהל. מספיק שיש להן כמה מאות או אלפי עוקבים וזה מספיק כדי שיזהו אותן ברחוב".
מה לגבי סוג התכנים? אילו שינויים התרחשו במהלך השנים שבהן את פעילה ברשת?
"אני חושבת שיש הרבה יותר תכנים כיום, זה הרבה יותר רחב ממה שזה היה פעם. הטיקטוק פתח לנו, יוצרי התוכן, עולמות חדשים. נכון, יש דברים שהם הרבה יותר טרנדיים כמו אתגרים למיניהם, אבל אני כן חושבת שכל תוכן יכול להפוך למעניין וזה תלוי רק במי שיוצר אותו".
מצוב מספרת שבעבר, כשעוד התגוררה בבית הוריה, נחצו לא פעם גבולות החשיפה אל מול הקהל שלה. "יש פעמים שמחכים לי מחוץ לבית או מתקשרים אליי בשעות קיצוניות. למדתי עם השנים שאי אפשר להילחם בזה, אני מבינה מאיפה זה בא כי העוקבים מרגישים שהם כמו חברים שלי. היום אני כבר לא כועסת עליהם", היא אומרת, "כשגרתי עם ההורים זה היה פוגע בהם, היו פעמים שהיו מצלצלים בפעמון שלנו באמצע הלילה".
"עושה רק קמפיינים עם מוצרים שאני אוהבת"
"בהתחלה עבדתי בעבודות אחרות לגמרי, הייתי סייעת בגן, מוכרת בקפיטריה או בייביסיטר, לא ידעתי שאני יכולה להרוויח כסף מיוטיוב", נזכרת מצוב. "רק בשנה השלישית בערך לפעילות שלי ברשת מישהי שאלה אותי 'כמה כסף את עושה?', שאלתי אותה בתגובה, 'מה זאת אומרת?'. לא היה לי מושג שזה אפשרי בכלל להתפרנס מזה. היום אני יכולה להגיד בגאווה שמאז שהשתחררתי מהצבא, לא הייתי צריכה עזרה כלכלית מההורים שלי בזכות הרשתות החברתיות. את הרישיון ואת התואר שלי מימנתי בעצמי ולא נעזרתי בהם. היום אני לגמרי מתפרנסת מזה".
על אף שהיא מעידה שהיא מתפרנסת בכבוד מהרשת, מצוב נזהרת שלא לקחת קמפיינים שלא מתאימים לאופי הפעילות שלה. "אם אני רואה שמשהו לא מתאים לי, אני אומרת את זה מבלי להתבייש ואם הלקוח לא מוכן להתפשר, אני יורדת מזה", היא אומרת.
"אני עושה רק קמפיינים עם מוצרים שאני אוהבת ומאמינה בהם, שיש לי חיבור אליהם, ולא רק לי אלא גם לקהל שלי. אני לא יכולה לעשות קמפיין לדברים של מבוגרים לדוגמה. הציעו לי קמפיין לאמצעי מניעה, וזה לא משהו שאני פתוחה לדבר עליו. יש לי קהל צעיר ויש לי אחריות כלפיו, אני לא רוצה לדבר על הנושא הזה ואני מרגישה שזה גם לא קשור אליי. הם הציעו לי סכום גבוה - אבל אמרתי ׳אני מצטערת, אבל אני לא מוכנה׳. המלצתי על יוצרי תוכן אחרים שכן מתאימים לזה".
לא סתם מציינת מצוב שהיא הציעה ללקוח המדובר לעבוד עם יוצרי תוכן אחרים. גם אם נראה שהסביבה רוויה ותחרותית מאי פעם, שיתופי פעולה בין יוצרי תוכן הפכו לפופולריים יותר בשנים האחרונות. אחד משיתופי הפעולה הכי מסקרנים בתחום הוא פסטיבל "פור יו פסט" (ForYou Fest) שיתקיים בפורים הקרוב (7-8.3) באקספו תל אביב.
מדובר בפסטיבל כוכבי הרשת הגדול בישראל שיפגיש עשרות יוצרי תוכן עם קהל של אלפי ילדים ובני נוער. לצד מצוב, בפסטיבל ייקחו חלק יוצרים מובילים כמו דילן דרור, משפחת טרסוב, לאון שניידרובסקי, עמית פורטל, עידן דה כהן, יוליה ספקטור, עמית בן דוד ("עמית מיוזיק"), בר אובלס ועוד. גם אם חלק מהשמות האלה לא אומרים לכם כלום, סביר להניח שבני 14 ומטה בהחלט יתרגשו לפגוש אותם. במסגרת הפסטיבל יוקמו מספר מתחמים, כמו במת טיקטוק, מתחם גיימרים ומתחם סקילרים, בו יתקיימו תחרויות ספורט.
"אני יודעת שיום אחד זה ייפול, יצירת תוכן ברשת זה לא לכל החיים", מסכמת מצוב. "אני לא יודעת אם בגיל 38 אני עדיין אעבוד בזה. כבר היום חסר לי לעבוד עם אנשים, אני לא אוהבת את הבדידות הזאת. אני מתארת לעצמי שיום אחד אני אהיה שכירה, במקביל לזה שאני אמשיך לתפעל את הרשתות החברתיות שלי. אני כותבת, מצלמת ועורכת לבד, להיות יוצר תוכן זה בעצם להיות 'וואן מאן שואו'.
"למרות זאת, אני אובססיבית לעבודה שלי, זה אפילו מוזר לי לקרוא לזה עבודה, כי אני אוהבת לעשות את זה. אני קמה בשש בבוקר ועורכת מסביב לשעון, זה כיף לי, זו לא עבודה תובענית. אני אישית לא מתחברת לזה שאנשים אומרים שלעבוד ברשת זה קשה, בסוף אני בוחרת לעצמי כמה ואיך לעשות".