בשנים האחרונות תעשיית הפודקאסטים בארץ פורחת, ובמיוחד הפודקאסטים שעוסקים בטכנולוגיה, חדשנות, יזמות והייטק. פודקאסטים מצליחים כמו "התמונה הגדולה", "עושים טכנולוגיה" ו"בזמן שעבדתם" מככבים בראשי המצעדים של ספוטיפיי ואפל, ויוצריהם הפכו לשם דבר בתעשייה. כאלה הם אלון ברק וחגי גולדובסקי, יזמים שעומדים מאחורי פודקאסט חדש שמבטיח לחשוף סיפורים של יזמים מצליחים בפורמט קצר של 3-4 דקות בלבד.
ברק (43) הוא איש תוכן ומיתוג, מייסד סוכנות המיתוג והקריאייטיב Ghost העובדת עם יזמים, סטארטאפים, וחברות בינלאומיות. בעברו היה ברק מלחין, מפיק מוזיקלי וגיטריסט שעבד עם אמנים ויצר מוזיקה עבור סדרות ופרסומות בארץ ובחו"ל. גולדובסקי (40) הוא יזם ואיש מיתוג שהקים שלושה סטארטאפים משלו, ובנוסף עובד כאסטרטג שיווק עבור מאות מותגים וחברות טכנולוגיה מסביב לעולם. חגי הוא גם המייסד והמנחה של פודקאסט "המנגל" יחד עם יוסי פורקוש, שנחשב לפודקאסט השיווק המוביל בישראל עם מעל ל-6 מיליון האזנות.
הפודקאסט החדש, "סיפורי השראה אמיתיים", הוא המשך לעבודה המשותפת של השניים שהחלה לפני כארבע שנים. "חיפשתי מישהו שמתמחה באסטרטגיית תוכן בפורמט שהיה חדש בזמנו בארץ - ספוטיפיי, במטרה לשרת פרויקט מסוים שהובלתי עבור מותג בינלאומי שרצה לחדור לישראל דווקא דרך תוכן אודיו", נזכר גולדובסקי. "ביררתי במעגלים שלי וכל מי שהתייעצתי איתו המליץ לי על בחור בשם אלון ברק. ציינו בפניי שהוא האוטוריטה הכי רצינית בישראל בכל מה שקשור לאסטרטגיית תוכן, סטרימינג וספוטיפיי. מפה לשם, שלחתי לאלון הודעה והסתבר שהוא מכיר את 'המנגל'. קבענו להיפגש לדרינק והיה קליק היסטרי. הוא נכנס איתי לפרויקט הבינלאומי, ומשם הדרך לשותפות הייתה קצרה".
"הכימיה בינינו עוצמתית ומדויקת, אנשים חושבים שאנחנו בסטיז מימי הצבא, הם לא מאמינים שאנחנו בסך הכל מכירים 4 שנים", מוסיף ברק, "די נדיר למצוא חיבורים אותנטיים ומדויקים, שותפים עסקיים וחברי אמת בגיל 40".
החברות בין השניים הפכה כאמור לשותפות עסקית והם החליטו לצאת לדרך משותפת. "מאחר ששנינו חיים ונושמים תוכן, מיתוג ואסטרטגיה, התחלנו לזרוק לאוויר המון רעיונות ומהר מאוד התחלנו ללכת לכיוון של פורמט של פודקאסט שלא היה קיים באותה תקופה ועסק במאחורי הקלעים של תעשיית המוזיקה, לה לשנינו יש תשוקה ואהבה גדולה", נזכר גולדובסקי.
הפורמט הראשון בהובלת השניים נקרא "מיוזיק ביזנס פודקאסט", במסגרתו הופקו קרוב ל-200 פרקים עם מייסדי חברות בשווי מאות מיליוני דולרים וכן עם אמנים ושחקנים מובילים, ביניהם עברי לידר, מוקי, ג'יין בורדו, סקאזי, טל מוסרי, חני נחמיאס, לי בירן, גלעד כהנא ועוד. "אחד מההישגים שאנחנו הכי גאים בו הוא שממקום בו כל הגורמים בתעשיית הבידור והמוזיקה לא ידעו בכלל מה זה פודקאסט וניפנפו אותנו, הגענו למצב ש'מיוזיק ביזנס' הוא חלק בלתי נפרד ממערך יחסי הציבור של התעשייה. היומן שלנו מלא עד אפס מקום 3 חודשים קדימה עם אורחים ונותני חסות, אותם אנחנו ממש משתדלים לבחור ולאשר בקפידה", אומר גולדובסקי.
הרעיון ל"סיפורי השראה אמיתיים", לדבריהם, עלה לפני מספר חודשים. "הוא נולד מהפוסטים שלנו בלינקדאין, שם אפשר להגיד שזו הממלכה שלנו. חגי ואני מעלים תכנים על בסיס יומיומי ומגיעים למיליוני חשיפות בזכות קהילה גדולה של עוקבים ואסטרטגיית תוכן מהודקת. אנחנו זן חדש של משפיענים, משפיעני לינקדאין", אומר ברק. "הקונספט היה להקים לתחייה את הפוסטים המצליחים שלנו ולהפוך אותם לפרקי אודיו קצרים שכל אחת ואחד יוכל לשאוב מהם השראה במינימום זמן", מוסיף גולדובסקי. "אנחנו יודעים שזמן הוא הנכס הכי יקר היום, ולכן הפיצוח היה לייצר פורמט ראשון מסוגו בישראל שכל פרק בו הוא 3-4 דקות בלבד. אנחנו קוראים לזה 'חטיפי אודיו'".
ברק וגולדובסקי שואפים לקחת את הקצב המהיר של תכני הווידיאו בטיקטוק ובאינסטגרם ולהמיר אותם לתוכן אודיו קצר וקולע. כך, הם שואפים להנגיש את פורמט הפודקאסטים גם לקהל הצעיר, שלא תמיד מסוגל להאזין לפרק של שעתיים. "בתוך עשרה ימים מהשקת הפורמט, נכנסנו לרשימת 20 הפודקאסטים המואזנים ביותר בישראל של ספוטיפיי ולעשרת הפודקאסטים המובילים בקטגוריית העסקים באפל, עם עשרות אלפי האזנות ומיליוני חשיפות אורגניות ברשתות החברתיות", אומר ברק. "קיבלנו פניות ממותגים, יזמים וסטראטאפים שמעוניינים לתת חסות לפודקאסט ולהשתמש בו כפלטפורמה שיווקית".
"אחד מהפיצוחים בצריכת תוכן של 'סיפורי השראה אמיתיים', הוא שהמאזינים שלנו לרוב לא מאזינים רק לפרק אחד אלא עושים בינג', מאזינים ל-4 פרקים ברצף ולפעמים אפילו יותר", אומר גולדובסקי. "יש לפורמט קרוב ל-100 אחוז Retention, כלומר שימור המאזינים בכל פרק. זה נתון שלא הצלחנו להגיע אליו עד היום בפורמטים האחרים שלנו, הרבה גם בזכות העובדה שבכל שבוע מופקים ועולים מספר פרקים".
"הפורמט הוא בעצם מסע קצר אל סיפורים מרתקים ומעוררי השראה מכל רחבי הגלובוס. בין היתר, אנחנו חושפים את המאזינים ליזמיות ויזמים שלא ויתרו והגשימו את עצמם, לפעמים כנגד כל הסיכויים, עם דגש חזק מאוד על העצמה נשית. בנוסף, אנחנו משתפים גם בתובנות על פסיכולוגיה, התנהגות אנושית וההשפעה של תת-המודע על ההחלטות החשובות בחיינו", מסביר ברק.
"התכנים מאוד מגוונים ומותאמים לקשת רחבה מאוד של גילים ותחומי עיסוק. זה יכול לנוע מסיפורים של מותגים כמו מקדונלד'ס ונס קפה, ועד תוכן על עולמם האפל של מנהיגי כתות מפורסמים והסיבות שבגללן ישראלים גונבים מגבות מבתי מלון. אחד מהפרקים המואזנים ביותר שלנו הוא על היזמת מלאני פרקניס, המייסדת של פלטפורמת קנבה (Canva) שהתחילה כמורה פרטית וכיום שווה מעל ל-40 מיליארד דולר", מוסיף גולדובסקי.
איך אתם בוחרים את היזמים בכל פעם?
גולדובסקי: "אנחנו מתעסקים ביזמות ובבניית מותגים כחלק מהעשייה היומיומית שלנו, ואנחנו קוראים, לומדים ומחפשים ידע בנושא מסביב לשעון. כמו כן, מעצם המותג שנהיה סביבנו, אנחנו מקבלים הצעות ממאזינים ועוקבים שלנו על בסיס יומיומי. אנחנו משתדלים להביא גם סיפורי השראה מקומיים וגם מרחבי העולם. אנחנו באים להראות שליזמות אין גיל, גבול, תרבות, דת או מגדר - זה DNA ייחודי שמחבר המון קצוות שונים מסביב לעולם".
ברק: "לפודקאסט יש מטרה מאוד ברורה - לחשוף ולהנגיש סיפורי השראה ולתת לכל אחד את ההרגשה שהוא מסוגל ליצור את העתיד של עצמו ולהשפיע על העולם, ושאמונה עצמית היא המנוע הכי גדול שקיים".