בסוף חודש יולי האחרון הגיעו אלפי ילדים ובני נוער להיכל שלמה בתל אביב. הפעם זה לא היה למען משחק של קבוצה מוכרת או הופעה של זמר מצליח, אלא למשחק כדורסל בין שניים מכוכבי הרשת המוכרים והאהובים ביותר בישראל: 'דה כהן' ועמית פורטל. מדובר בשני קריאייטורים, כוכבי רשת בשפת הטיקטוק, שהפכו בחודשים האחרונים לשמות מוכרים בקרב ילדים, בני נוער וצעירים מכל רחבי הארץ.
האירוע של 'דה כהן' ופורטל, שכרטיס עבורו נמכר ב-70-170 שקלים, מוכיח שכוכבי הרשת הפכו באופן רשמי לסלבס החדשים. אם בעבר ספורטאים, שחקנים, דוגמנים וזמרים היו מודל לחיקוי, היום הקריאייטורים הם אלה שנהנים מקהל נאמן שמגיע למפגשי מעריצים ועוקב באדיקות אחרי הפעילות שלהם.
חברות מסחריות השכילו להבין זאת ובין סרטון ריקודים לאתגר, ניתן למצוא בטיקטוק לא מעט תוכן ממומן, כלומר, סרטונים שבהם הקריאייטורים מציגים מוצר כלשהו בתמורה לתשלום מצד המפרסם. השימוש במשפיעני רשת אולי לא חדש, אבל צמיחתו המטאורית של הענף הפכה אותו לכלכלי במיוחד. למעשה, הוא הפך לענף כל כך רווחי, שהעיסוק בו הפך למקצוע של ממש שמכניס למשפיענים מיליוני דולרים בשנה בחו"ל ומאות אלפי שקלים בישראל.
כשהוא לא קריאייטור עם 201 אלף עוקבים ויותר מ-15 מיליון צפיות, עמית פורטל, בן 21 מאשדוד, הוא חייל בצה"ל שעומד בפני שחרור. את המסע שלו ברשת החל פורטל לפני כשלוש שנים, בתקופה המייגעת שבין התיכון לצבא. אז הוא ניסה את מזלו בטיקטוק, כשהאפליקציה עוד לא זכתה להצלחה משמעותית בישראל. "מחקתי את החשבון בטירונות כי התפדחתי", הוא מספר ל-mako, "בזמנו טיקטוק הייתה אפליקציה בעיקר של ליפסינק וריקודים ואני הייתי בטירונות קרבית, זה לא התאים. היו לי כבר עשרים אלף עוקבים, אבל החלטתי בכל זאת למחוק".
נקודת המפנה התרחשה מספר חודשים לאחר מכן. פורטל סיים את המסלול וכמו כל חייל בצה"ל, נתקל בשעמום ובשביזות שמאפיינים את השירות. "הגעתי לקו סוריה ברמת הגולן והחלטתי שאני פותח את החשבון מחדש, כי היה לי הרבה זמן פנוי", הוא נזכר. "את אחד מהסרטונים שממש התפוצצו, צילמתי על הר אביטל באמצע סופת שלגים. זה היה סרטון מצחיק שבו אני מקפיא דברים בשלג, עד היום זוכרים לי אותו".
@amit.portal מה לא אעשה בשבילך במבה נוגט קפואה כמו באולמות הקולנוע
♬ צליל מקורי - Amit Portal
מרגע זה החל פורטל לטפח את החשבון ולצלם תכנים שקשורים לתחביב מספר אחת שלו - כושר. "מגיל צעיר אני מתעסק בעולם הכושר והספורט, בעיקר בכדורסל", הוא מספר. ואכן, מספיק רק להסתכל על גופו החטוב של פורטל כדי להבין שהוא לא פחות ממצטיין בתחום.
"אני רוצה לשדר דרך העיסוק בספורט דרך חיים מסוימת של שאיפה למצוינות. אם ילד שצופה בי גרוע במתמטיקה בבית ספר אבל חולם להיות מהנדס, הוא צריך ללמוד גם כשלא כיף לו וגם כשזה אומר לצאת מאזור הנוחות שלו", אומר פורטל. "זה בדיוק מה שאני מדבר עליו: לא כל יום בא לי לצאת לרוץ ולהתאמן, אבל אני יודע שאני חייב לעשות את זה אם אני רוצה להגיע ליעדים שלי. זו דרך חיים. אנשים לוקחים מזה מוטיבציה, זה עוזר להם בתהליך האישי שהם עוברים".
פורטל מקפיד לתעד בחשבון הטיקטוק שלו את ההצלחות שהוא חווה, אבל לא פחות חשוב מזה, גם את הכישלונות. "אני שוקל קרוב למאה קילו ובשנתיים האחרונות התחלתי לרוץ למרחקים. זה לא דבר אופייני לאנשים כמוני, שהם יותר סטטיים בסוג האימונים שהם עושים", הוא מסביר.
"ברגע שאנשים התחילו לראות אותי לוקח על עצמי אתגרי ריצה, זה גרם להם להרגיש שגם הם מסוגלים. אני מקבל אלפי הודעות שבזכותי ילדים ובני נוער הצליחו לרדת במשקל או לרוץ למרחקים ארוכים. חשוב לי להראות גם את הכישלונות, באחד מהסרטונים שהעליתי לא הצלחתי לרוץ, בכיתי והייתה דרמה גדולה. אני חושב שהוכחתי שאפשר גם להיכשל, אבל צריך אחר כך לקום ולהציב לעצמך את המטרה הבאה".
עם זאת, לא הכל היה ורוד בקריירה של פורטל ברשת. הוא מספר שבתחילה החברים ובני המשפחה לא רק שלא פרגנו לתחביב החדש שלו, אלא אפילו צחקו עליו. "הם היו סקפטיים, שאלו אותי, 'למה אתה מצלם כל דבר'. רק בחודשים האחרונים אני מרגיש שהם מבינים את הכוח שיש לי ברשת, בעיקר ברגעים שבהם אני נמצא במקום ציבורי כמו קניון ומעלה משם תמונה לסטורי. בתוך שניות יגיעו עשרות ילדים להצטלם איתי", הוא אומר. "יש אפילו ילדים שמגלים איפה אני גר ומגיעים לבית שלי. אמא שלי צריכה לצאת אליהם ולהגיד 'הוא לא פה, הוא בצבא'".
שיתוף הפעולה עם כוכב הרשת דה כהן (עידן כהן) נולד לפני כחצי שנה בשיטוט אקראי בפיד. "'דה כהן' העלה סרטון שבו הוא משחק כדורסל. הוא שאל מי רוצה אחד על אחד נגדו, אז כתבתי לו בתגובות בצחוק: 'אני'. משם התחלנו להעלות סרטונים אחד על השני והחלטנו שאנחנו עושים משחק משותף בספורטק בתל אביב. הגיעו לשם אלפי אנשים ולא הצלחנו להגיע למגרש בכלל. חודש אחר כך, החלטנו שהפעם אנחנו עושים אירוע מסודר עם אבטחה וכרטיסים ועשינו משחק כדורסל בהיכל שלמה. הגיעו לשם קרוב ל-3,500 צופים. מי שהיה בצד שלי נחשב ל'טים פורטל', מה שהפך גם להאשטאג פופולרי בטיקטוק עם מיליוני צפיות".
כמו קריאייטורים מצליחים אחרים, גם פורטל לוקח חלק בקמפיינים מסחריים בתחומי העיסוק שלו, כמו משקאות אנרגיה, אופנה ספורטיבית ותוספי חלבון. "אין סיכוי שאני אפרסם מוצר שאני אישית לא מאמין בו או שאני לא התנסיתי בו באופן אישי", הוא מבהיר. "יש קמפיינים עם הרבה מאוד כסף, אבל אני אומר להם לא. אנשים אוהבים את התוכן שאני מעלה בטיקטוק, ואם אני אפרסם משהו שנוגד את כל מה שאני מאמין בו, הם לא יכבדו אותי יותר. אני לא רוצה להיות צבוע".
"על כל קמפיין מושקעות שעות ארוכות של ליהוק"
איתמר אביב, מנכ"ל משרד הפרסום toks המתמחה בפרסום בטיקטוק, מסביר מה עומד מאחורי ההחלטה ללהק קריאייטור לקמפיין מסוים: "אנחנו מסתכלים על שני פרמטרים, ממוצע הצפיות של הסרטונים של הקריאייטור ורמת ההתאמה שלו לקמפיין. כמות העוקבים בטיקטוק היא פחות רלוונטית בגלל הצורה שבה התוכן מוצג בפלטפורמה: פיד ברירת המחדל הוא פיד ה'פור יו' שמציג סרטונים על פי תחומי עניין ולא על פי מי שאתה בהכרח עוקב אחריו".
לדברי אביב, בשונה מאינסטגרם בה המשתמש צופה בעיקר בחשבונות שהוא בחר לעקוב אחריהם או מפייסבוק המיועדת לחברים, בטיקטוק לכל סרטון יש פוטנציאל להיות ויראלי. "חשוב לנו לבדוק האם לקריאייטור יש סרטונים שהוא מדבר בהם, או שהוא עושה רק ליפסינק? האם הוא יודע ליצור תוכן מקורי, או מתבסס רק על טרנדים? מה מידת האהדה אליו בפלטפורמה? האם הדמות האינטרנטית שלו עלולה להשפיע לרעה על המותג, או שדווקא להקפיץ אותו? רק אחרי מענה לשאלות הללו ולשאלות נוספות, אנחנו בודקים את כמות העוקבים. זה סודוקו שלאט לאט נפתר ועל כל קמפיין מושקעות שעות ארוכות של ליהוק".
לאיזה הכנסות יכולים להגיע כוכבי טיקטוק מצליחים?
"קריאייטור מתחיל יקבל סכום שנע בין מאות בודדות ועד 2,500 שקל לסרטון, אבל קריאייטורים שהוכיחו את עצמם בקמפיינים קודמים, ויש לנו תוצאות של המכירות שלהם, יכולים גם לקבל עשרות אלפי שקלים לסרטון.
עם זאת, חשוב לי להדגיש שאנחנו נמצאים בעידן שבו להציע סכום גבוה לקריאייטור זה לא מספיק. בניגוד למה שנדמה, הקריאייטורים המובילים לא אומרים 'כן' לכל קמפיין. הם רוצים להיות חלק מהקריאייטיב, לברור את המוצרים שהם מפרסמים ולהרוויח יותר עבור כל סרטון כדי לצמצם את כמות הקמפיינים שהם עושים".
בין הקמפיינים שרצים היום בטיקטוק, אפשר למצוא מוצרים ממגוון רחב של עולמות כמו טכנולוגיה, מזון, אופנה ועוד. "אנחנו עובדים עם תאגידים גדולים כמו מיקרוסופט, מימון ישיר, דומינו'ס פיצה, XL, ריבר ועוד. האלמנט החשוב ביותר הוא להתאים את התוכן של הקמפיין לשפה של הטיקטוק, להשתמש באלמנטים מתוך הפלטפורמה ולחשוב איך אנחנו יוצרים בסופו של דבר פרסומת שלא נראית כמו פרסומת, אלא פשוט כמו תוכן מעולה. מהניסיון שלנו, אין גבול למה שאפשר לעשות בטיקטוק, הכל תלוי בקריאייטיב", מסביר אביב.
כיאה לגיל הצעיר של המשתמשים בפלטפורמה, גם אביב בעצמו בן 24 בלבד, ולדבריו, כבר 10 שנים שהוא מתעסק בניהול רשתות חברתיות. "הקמנו את toks מתוך ההבנה שעתיד הפרסום בדיגיטל נמצא כיום בטיקטוק, וכדי להצליח לפרסם בה בצורה הטובה ביותר צריך לחיות את הפלטפורמה. אנחנו צוות של אנשים שבכל יום צופה במשך שעות על גבי שעות בסרטונים, מנתח טרנדים או מאתר את היוצרים החדשים וכל זה במטרה להוביל את הלקוחות שלנו להיות המובילים בטיקטוק בישראל".