בישראל ננטשים מדי שנה עשרות אלפי כלבים וחתולים. מאז תחילת המלחמה בעזה, המספרים זינקו לשיאים חסרי תקדים – כלביות עמוסות, עמותות קורסות ואלפי בעלי חיים שמחכים לבית חם. אנשים שרוצים לאמץ בעל חיים עוקבים אחרי הפרסומים בעמודי העמותות ברשתות ומגיעים פיזית לימי אימוץ או לכלביות, אבל עד כה לא היה מקום אחד שבו אפשר לראות את כל המידע על בעלי החיים שממתינים לאימוץ מכלל הארגונים השונים.
על רקע זה, קבוצה של כ-60 אנשי הייטק יצרה את אדופט-מי (אמץ אותי) – "הטינדר" של עולם אימוץ חיות המחמד. האפליקציה מחברת בין כלבים וחתולים למשפחות מאמצות, באופן שכולנו מכירים מאפליקציות ההיכרויות – רואים תמונה של בעל חיים עם פרטיו, ואפשר להחליט "מתאים לי" או ללחוץ על "חבר אחר", ולראות אפשרויות נוספות.
אדופט-מי עובדת נכון לעכשיו עם העמותות צער בעלי חיים תל אביב, הרצליה ונתניה אוהבת חיות, כלביית אשדוד, הסגר לוד, בשביל בעלי החיים, בן עוזרי ועוד, וכן עם הסגרים וכלביות עירוניות. היא הושקה באוקטובר 2024, ולדברי אלה סייג, המנכ"לית, יש בה כיום יש כ-2,000 משתמשים, וזה רק מתקופת הפיילוט עם כ-20 ארגונים. באפליקציה, שכרגע מונה כ-600 כלבים והשבוע יתווספו אליה גם חתולים, היו כמעט 40 אימוצים מאז ההשקה.
איך זה עובד?
לאחר הורדת האפליקציה, המשתמשים ממלאים כמה פרטים בסיסיים עליהם כמו מקום מגורים, סוג הדיור (דירה או בית פרטי), האם כבר היו להם בעלי חיים בעבר והעדפות לאימוץ – כלב, חתול או שניהם. לאחר מכן, בדומה לטינדר, מוצגות תמונות של בעלי חיים עם תיאור קצר, והמשתמשים יכולים להחליק ימינה כדי לתאם דייט עם הכלב או החתול, או שמאלה כדי לעבור לבעל החיים הבא.
כאשר יש התאמה בין מאמץ לחיית מחמד, נציג מטעם אדופט-מי מקיים שיחת היכרות ראשונית עם המאמץ כדי להבין את הצרכים ולהבטיח התאמה מושלמת. לאחר מכן, המשתמש מחובר ישירות לעמותה או להסגר שבו נמצא בעל החיים, לתיאום מפגש עם המועמד הפוטנציאלי לאימוץ.
מיזם של אנשי טכנולוגיה למען בעלי החיים
מאחורי המיזם עומדת כאמור קבוצה של אנשי מקצוע מנוסים מתעשיית ההייטק, כולם מתנדבים עם תשוקה להצלת חיים של כלבים וחתולים. "החזון שלנו הוא לשנות את תרבות האימוץ בישראל ולהבטיח שכל בעל חיים יקבל את הבית המתאים ביותר עבורו", אומרת אלה סייג, בת 32, ממייסדות אדופט-מי, מנהלת צוותי QA בהייטק ואמא לשני כלבים ושני חתולים (דודא, נמר, טמפר וקוקי), שעזבה לפני שנה את העבודה בהייטק כדי להקים את אדופט-מי. "אנחנו לא רק רוצים להגדיל את כמות האימוצים, אלא גם לוודא שכל אימוץ הוא חיבור אמיתי ומשמעותי לכל החיים".
אדופט-מי מבטיחה גם לתמוך וללוות את המשפחות המאמצות לאחר האימוץ כדי לוודא שהחיבור יצליח. היא מגדירה את עצמה חברה לתועלת הציבור, ללא מטרות רווח. יש לה שיתופי פעולה עם עסקים ונותני שירות בתחום בעלי החיים (ביטוח, וטרינרים, חנויות לחיות מחמד).
בימים אלה מושק קמפיין גיוס המונים עם יעד של 250 אלף ש"ח להרחבת המיזם, הוספת פיצ'רים למען קהילת אוהבי בעלי החיים ושיפור אלגוריתם ההתאמה בין מאמצים לחיות המחמד. לדברי סייג, האלגוריתם שמייצר את ההתאמה עדיין בשלבי פיתוח ראשוניים. לבניית האלגוריתם הם נעזרו ביועצת ההתאמה שלהם, שרון חלבי, מייסדת "המלאכים של רקסי". בקמפיין משתתף בהתנדבות השחקן והקומיקאי עידן אלתרמן, שנרתם לתמוך במיזם.
אחד האימוצים שנרשמו לאחרונה בסיוע אדופט-מי היה של ליאור באראט מהיישוב גן נר. הכלבה האחרונה של משפחתו הוכשה על ידי נחש, ולאחר האובדן הם החליטו לא לאמץ כלב או כלבה חדשים. לדבריו, "חלפו מספר חודשים והגעגוע לבן משפחה על ארבע הלך וגבר. החלטנו לאמץ שוב כלב אבל חשוב היה להתאים אותו לצרכים שלנו, מפני שיש לנו ילדים גדולים וכל הטיפול 'ייפול' עלי במהלך כל השבוע עד שהבנות יחזרו מהצבא בסוף השבוע".
משפחת באראט נכנסה לאפליקציה של אדופט-מי וחיפשה כלב בעל אנרגיה בינונית, שמסתדר עם חתולים וכלבים אחרים. לדבריהם, הם לא מצאו באפליקציה את מה שהם מחפשים בדיוק, אבל אנשי אדופט-מי המליצו להם לגשת לכלביית יסעור הקרובה לביתם.
לבסוף הם מצאו את לוסי. "כלבה מעורבת בינונית, 'שועלית' שקטה שלא נבחה עלינו. לקחנו אותה לסיבוב והתאהבנו מיד. בתחילת הדרך לוסי הייתה מפוחדת והייתה צריכה את הזמן שלה להיפתח ולצבור ביטחון. היום לאחר חודש וחצי, לוסי בת בית שמחה ומאושרת וכך גם אנחנו".