simply (לשעבר JoyTunes) (צילום: פרטי)
מייסדי חברת סימפלי (מימין לשמאל): יובל קמינקא, יגאל קמינקא ורועי איציקובסקי|צילום: פרטי

החוכמה הרווחת בעמק הסיליקון היא שכל מכשיר חדש, כל טכנולוגיה שמוצגת לעולם, צריכה למצוא את ה-Killer App שלה בשביל לפרוץ באמת לציבור הרחב. אותה אפליקציה שהופכת את הקניה והאימוץ של הטכנולוגיה החדשה לכזאת שכדאית באמת עבור מישהו. מחשבי ה-IBM הראשונים הפכו לפופולריים רק כשהם גילו את האקסל ואת מעבד התמלילים, והמק הפך לפופולרי רק כשהוא גילה לעולם את הפוטושופ. 

ה-Vision Pro, אותם משקפי מציאות מדומה של אפל, הם עדיין טכנולוגיה חדשה שמציתה את הדמיון ומראה כיצד העתיד של המחשוב יכול להראות בעתיד, אבל אין לה עדיין את האפליקציה הזאת שתהפוך אותה לכדאית באמת לקניה (ומדובר בקניה יקרה, עדיין מעל 12 אלף שקל). וגם אם היא תוזל, לא ברור מי יהיה מוכן לאמץ ולהשקיע בא בזמן הנוכחי, מלבד כדי להרשים, אין לה את אותה אפליקציה שתהפוך אותה לכדאית עבור חלק נרחב של לקוחות. 

אותה Killer App יכולה להגיע דווקא מישראל: בחברת סימפלי (Simply), שמפתחת כלים ללימודי פסנתר, ציור ועוד. בחברה מאמינים שהם מצאו את הקטגוריה שתשנה את איך שמסתכלים על משקפיי מציאות רבודה. האפליקציה שלהם ללימוד פסנתר עולה היום לחנות האפליקציות של ה-Vision Pro והיא כבר מופיעה בדף הראשי של החנות. בשוק מאמינים שסימפלי יכולה לשנות את הדרך שבה הציבור תופס את הטכנולוגיה הזאת. אם היא אכן תוכל ללמד משתמשים לנגן על פסנתר בקלות, זו יכולה להיות מהפכה עבור קטגוריה של מוצרים שעד כה, למרות ההבטחות רבות השנים שלהם, עדיין לא פרצו לציבור הרחב.

"אנחנו נמצאים בקטגוריה של לימוד תחביבים, שזו הקטגוריה הכי פורצת ברגע זה, בכל התחום של מציאות רבודה" אומר אלירן דואניאס, ראש תחום חדשנות מוצר ואסטרטגיה בסימפלי. "אבל אף אחד עדיין לא פיצח את זה כמו שאנחנו חושבים שפיצחנו. מבחינתנו יש פה הזדמנות באמת ללמד פסנתר בדרך חדשה שעדיין לא ראינו כמותה". 

אלירן דואניאס ראש תחום חדשנות מוצר ואסטרטגיה בסימפ (צילום: יח
אלירן דואניאס ראש תחום חדשנות מוצר ואסטרטגיה בסימפלי|צילום: יח"צ סימפלי

האפליקציה של סימפלי ל-Vision Pro כיפית ואינטואטיבית, והיתרון הגדול שלה הוא שבמקום לראות ולקבל הדרכה איך לנגן על פסנתר, אתה יכול לנגן על פסנתר בעצמך. בין אם אתה בוחר קלידים אמיתיים שיש לך, שיהפכו להיות חלק מהמשחק ויהפכו לזוהרים כשתצטרך להקיש עליהם, ובין אם אין לך קלידים ותקבל סט של קלידים וירטואליים, שיופיעו על השולחן מולך דרך האפליקציה. החידוש הגדול כאן הוא היכולת להתאמן בתוך המשחק עצמו, ולא כהדרכה חיצונית. ההבדל הזה יכול להיות משמעותי, והוא מוכר את הרעיון של מכשיר יקר כמו Vision Pro לא כעוד צעצוע לעשירים, אלא כמשהו שיכול באמת להעשיר את חיי המשתמש.

"שאלו אותנו 'איך יכולתם להשקיע כל כך הרבה זמן ולתת צוות של 30 איש בשביל לייצר משהו כזה'. והאמת היא שמדובר רק ב-4 אנשים שהקדישו את עצמם לאפליקציה הזאת. אנחנו פשוט מגיעים עם הידע והטכנולוגיה שלנו, ואנחנו יודעים לזוז מהר גם בפלטפורמות חדשות. יש לנו המון אמון באפליקציה החדשה ל-Vision Pro, גם אם אין לפלטפורמה עדיין הרבה משתמשים. מבחינתנו, אנחנו תוקעים דגל בעתיד".

האפליקציה של סימפלי מרשימה גם ביחס לאפליקציות אחרות ב-Vision Pro, שעד כה התמקדה בעיקר בתוכנות בידוריות יותר, כמו צפייה בסרטים ומשחקים. החלק של השימושיות בפלטפורמה עדיין לוקה בחסר. באפל עובדים על גרסה קלה וזולה יותר של המשקפיים שלהם, שאמורים להפוך את המוצר לכזה שיהיה נגיש יותר לקהל הרחב. עד אז, בסימפלי מקווים שהאפליקציה שלהם תהפוך כבר לשם דבר באחד התחומים הכי חמים בעמק הסיליקון.

ההישג של סימפלי הוא מרשים אפילו יותר כשמבינים אילו מהמורות עברו על החברה בשנה האחרונה. כמו חברות רבות בארץ, החברה נאלצה להתמודד עם צוות רב שגויס למילואים לחודשים רבים, ולהתמודד עם המצב הנפשי והקושי שהתמודדו איתו העובדים בחברה. בנוסף, במרץ השנה איבדה החברה את אחד המייסדים שלה, רועי איציקובסקי, באופן מפתיע. 

"סימפלי היא חברה מפתיעה קודם כל בגלל שהמוצר שלנו, הוא כזה שאתה רואה פחות בשוק הישראלי", אומר יובל קמינקא, ה-CEO של סימפלי ואחד מהמייסדים של החברה. "הרי עם הרעיון הטכנולוגי שלנו היינו יכולים לעשות משהו בתחום הסייבר, אבל תמיד רצינו לעשות משהו שיש בו אלמנט של כיף, של גילוי. וככה החלטנו להקים חברה שדווקא עוסקת ביצירתיות. משקיעים שהגיעו לישראל, הם רצו סייבר. אנחנו כמעט קראנו לעצמנו 'סייבר מיוזיק' רק בשביל שיהיה לנו את הסייבר וישקיעו בנו. היה לנו משקיע שאמר לנו שהוא אוהב את הטכנולוגיה, אוהב את הצוות, אבל היה רוצה שנעשה סייבר במקום. מזל שאמרנו לו לא. ידענו שיש לנו ביד טכנולוגיה טובה, וידענו שאנחנו עושים משהו מיוחד שאף אחד אחר לא עושה".

יובל קמינק, ה-CEO של סימפלי ואחד מהמייסדים של החבר (צילום: יח
יובל קמינקא, ה-CEO של סימפלי ואחד מהמייסדים של החברה|צילום: יח"צ סימפלי

מהבחינה הזאת סימפלי היא באמת עוף יחסית מוזר בנוף של ההייטק הישראלי. לא רק שהיא לא עוסקת בסייבר, היא אחת מהחברות היחידות בישראל שלא מוכרות עסק לעסק (B2B), אלא מוכרת מוצר לקהל לקוחות גדול ברחבי העולם, ישירות ללקוח (B2C). כמובן שיש עוד דוגמאות, כמו מאנדיי ו-וויקס, אבל הן לא רבות. "אנחנו לא מסתירים את זה שאנחנו מישראל, אנחנו גאים בזה", אומר יובל. "אבל אנחנו גם חברה בינלאומית, וצריכים לדבר בשפה שכולם יבינו. יש לנו צוות מרקטינג מדהים שהרים את המוצר מהיום הראשון והפך אותו לכזה שמתאים לכל העולם". לשאלה המתבקשת, האם המלחמה משפיעה על המכירות והאם ישנה התנגדות לפתע לחברה ישראלית, יובל אומר ישר שלא. "תראה, גם לא שמנו את זה במוקד שלנו. זה לא נושא בכלל בשבילנו. אנחנו מוכרים מוצר טוב שאנשים מאוד אוהבים ולא אכפת להם מאיפה אנחנו. שוב, אנחנו לא מתביישים בזה שאנחנו ישראלים, רוב הצוות שלנו נמצא כאן".

"גם אם אנחנו לא מרגישים את המלחמה מצד הלקוחות, היא מורגשת מאוד בתוך החברה. הרבה מאוד מכוח האדם שלנו גויס, בתחילת המלחמה כשהגיעו צווי הגיוס נשארנו בערך חצי חברה. וזה לא שאתה יכול לתת חצי שירות לכל הלקוחות שלך, כלפי חוץ הכל צריך להמשיך להתנהל כאילו כלום לא קרה".

רועי איציקובסקי ממייסדי אפליקציית סימפלי (צילום: יחצ סימפלי)
רועי איציקובסקי ממייסדי אפליקציית סימפלי|צילום: יחצ סימפלי

ובתוך כל זה החברה איבדה את אחד המייסדים שלה, רועי איציקובסקי. "בהרבה מקרים, כשהיה לנו קשה, רועי היה המשענת שלי. ופתאום היינו צריכים להיות המשענת של כולם לזה שרועי איננו. זה לא שאיבדנו רק שותף, מבחינתי איבדתי חבר. הוא היה כזה כוח מוביל בחברה, ואין ספק שעבור רבים נוצר פתאום חור. בשלב הראשון אני לפעמים הסתכלתי בפגישות וממש חיפשתי אותו. אז נירמלנו דמעות, גם בפגישות, ונירמלנו את זה שמותר שנייה לעצור ולהכיר בזה שקשה. בשלב השני הרשיתי לאנשים להעיר לי כשאני מטביע את עצמי בעבודה, בשביל שלא אברח לשם. שזה לא יהיה רק למלא איזה חסר עם עוד עבודה. למזלי יש פה אנשים מספיק חכמים ורגישים שידעו גם להעיר לי מתי שצריך".

_OBJ

"יש רגעים שאתה שואל את עצמך האם אפשר להמשיך ככה, אבל תמיד מצאנו את הכוח ואת הסיבה להמשיך. זה אחד הדברים הנהדרים בלעבוד מול לקוחות ולא מול עסקים, כי אתה מקבל מהם תמיד תגובה. אתה רואה את ההנאה שלהם מהמוצרים שלך, זה תמיד נותן המון כוח".

לא הרבה משתמשים יפגשו את המוצר החדש של סימפלי ל-Vision Pro. גם בשל העובדה שהם מגבילים את עצמם נכון לעכשיו לחוויית המשתמש של אפל, שהיא אולי טובה יותר מהמתחרות, אך גם יקרה יותר ועם פחות משתמשים פוטנציאלים. אבל סוג החוויה שמספקת סימפלי יכול להיות נקודת פתיחה וחשובה עבור החברה בעתיד. החוויה שמספקת סימפלי היא משהו שמשקפי VR הבטיחו למשתמשים במשך שנים, אבל לא כל כך הצליחו לקיים: חוויה שבה משתמש רוכש יכולות חדשות. עכשיו נותר לראות האם החברה הקטנה מישראל, שעברה שנה של משבר, יכולה להפוך למוצר שישנה שוק טכנולוגי חדש.