המלחמה שנמשכת כבר 15 חודשים ממשיכה להשפיע על תחומי החיים בישראל, ומביאה עמה לא רק אתגרים אלא גם יוזמות מרשימות. בין המתנדבים בארגוני ההצלה ישנם גם אנשי הייטק, שמשלבים בין כתיבת קוד ופיתוחים טכנולוגיים ליציאה לשטח והצלת חיים.
אייבק חמודה, בן 25, עובד כ-User Acquisition Manager (מנהל תהליך רכישה) בחברת הגיימינג סייפלי (SciPlay). הוא החל להתנדב במד"א בדצמבר 2021, לפני 3 שנים, כשחיפש מסגרת אזרחית שבה יוכל לתרום ולהרגיש מחובר לנוף הישראלי. "מד"א סיפקה לי את ההזדמנות שאני מחפש - להציל חיים ולגעת בתחום רפואת החירום שתמיד חלמתי עליו", הוא אומר. "מאז אני חובש מתנדב באזור גוש דן ובשנה האחרונה הצטרפתי ליחידת האופנועים של מד"א".
את השנה האחרונה הוא מגדיר מ-"0 ל-100 בשנייה". "הסבבים והמלחמה העצימה הגבירו את הצורך שלי להיות זמין לכל תרחיש - פיגועים, נפילות, תיגבורים באזורי לחימה. שנה עם הרבה אירועים קשים ובאותה נשימה גם מאחדים".
הוא מספר שהשבוע שלו מתנהל כמו "שבוע טיפוסי בהייטק הישראלי" עם לוחות זמנים צפופים ומשימות. "אבל כשזה מגיע להתנדבות במד"א, זו תחושת שליחות שקשה להסביר וזה גורם לך להפוך עולמות כדי למצוא זמן להציל חיים. אצלי זה בדרך כלל קורה בסופי שבוע או תוך כדי יום עבודה, כשאני מקבל קריאה על תאונה או דום לב בדרך למשרד. המתנדבים שאיתי במשמרות כבר מזמן הפכו למשפחה שנייה", הוא מספר.
מסייפלי הוא מספר כי מקבל הרבה תמיכה, והחברה אף תרמה אופנוע למד"א כחלק מהחזון שלה לתמוך בעובדים שמקדישים מזמנם לטובת הקהילה.
אביה גודיס, בן 37, הוא מפתח תוכנה בכיר בפאלו אלטו נטוורקס, ומתנדב באיחוד הצלה סניף רעננה במשך קצת יותר מ-5 שנים, כראש צוות, חובש ונהג חירום.
"אופי ההתנדבות באיחוד הצלה הוא מאוד דינמי. המוטו של איחוד הצלה הוא להגיע למטופל תוך 90 שניות, ואנחנו עושים זאת בעזרת פריסת קרוב ל-7,000 מתנדבים ברחבי הארץ, כאשר לכל מתנדב יש ציוד מלא של אמבולנס לבן בתא המטען של רכבו הפרטי", אומר גודיס.
"המתנדב מתנהל בשגרת יומו כרגיל, ואם יש קריאה באזור שלו, הוא יקבל על כך התראה ויוכל לצאת ולתת מענה ראשוני לפני הגעת הגורם המפנה. ישנם מקרים שבהם אני לוקח רכב חירום או אמבולנס ביחד עם מספר מתנדבים נוספים ואנחנו פותחים משמרת באזורנו.
"בגלל אופי ההתנדבות הייחודי, אני יכול לעבוד כרגיל במשרד או מהבית, ואם יש מקרה באזור שמצריך עזרה, ואני זמין לתת מענה – אצא לסייע באירוע. לפעמים במהלך פגישה אני מעדכן שיש אירוע לידי שמצריך סיוע ויוצא. אני מחליט מתי לפתוח משמרת, אז אני קובע משמרות בערבים כך שזה לא יתנגש עם שעות העבודה".
אייל טילינגר, בן 50, הוא Bid Manager (מנהל תחום מכרזים) בחברת אורקל, ומתנדב יותר מ-30 שנים במד"א. הוא התחיל כמגיש עזרה ראשונה כשהיה בן 16 בתחנות מגן דוד אדום ברמת גן ובחדרה שהיו קרובות למקום מגוריו ולימודיו. כיום הוא חובש בכיר ומתפקד כראש צוות משמרת ונהג אמבולנס.
על מה שעבר עליו ב-7.10 הוא מספר: "השבת והחג התחילו באזעקה בשעת בוקר מוקדמת. די מהר החלו להגיע חדשות מהדרום והבנו שמדובר באירוע חריג. הוזנקתי עם מתנדבים רבים נוספים לתחנת מגן דוד אדום אליה אני משויך, על מנת לאייש את כל האמבולנסים, לתגבר את הצוותים הרפואיים הרגילים ולתת מענה למקרי חירום.
"אירועים משמעותיים בשנה האחרונה היו המקרים בהם נקראתי לפנות חיילים פצועים שהגיעו במסוקים אל מנחתי בתי החולים ומשם עם האמבולנסים הרבים של מגן דוד אדום, אל תוך חדרי הטראומה בבתי החולים".
טילינגר מספר כי הוא משתדל לעשות משמרת אחת לשבועיים במד"א, במקביל לאירועי חירום שונים שהוא מוזנק אליהם כשמתאפשר לו, והוא מציין לטובה את אורקל, "שהתייצבה מהרגע הראשון לצד ישראל ופעלה ותרמה בדרכים רבות למדינה ולחיילים הלוחמים".
נעם לידני, בן 43, הוא מהנדס תוכנה ב-eBay ישראל ומתנדב במשך שנתיים בידידים, סניף נתניה, כמתנדב בשטח.
"בימים הראשונים למלחמה, רוב הקריאות למוקד היו אודות דלתות וחלונות ממ"ד", הוא מספר. "מצאתי את עצמי רץ מבית לבית ומסייע בסגירה של חלונות ממ"ד שנתקעו או דלתות ממ"ד שלא נסגרו או לא ננעלו. זה דווקא סייע לי להוריד את מפלס הלחץ והחרדה, כי כשאתה עוזר לאחרים - אתה צריך להגיע ממקום מרגיע וכזה שנוסך ביטחון".
באופן כללי הוא אומר כי מרבית הקריאות הן נושא רכבים - רכב לא מניע, פנצ'רים, רכבים נעולים מכל סיבה שהיא, אך היו גם קריאות של ילדים נעולים ברכב, אנשים שננעלו בממ"ד ולא יכלו לצאת ואנשים שנתקעו במעליות.
"מה שיפה בארגון ידידים הוא הגמישות המלאה בהתנדבות, המתבצעת על פי זמנך הפנוי. האפליקציה מציגה קריאות 'פתוחות', ואתה יכול להתנדב בהתאם למידת הזמינות שלך והיכולת שלך לסייע בסוג הקריאה. באפליקציה גם אפשר לראות את המרחק שלך מהאירוע ולקבל חיווי של כמה זמן ייקח לך להגיע למקום. באופן אישי, אני נכנס לאפליקציה בכל רגע שיש לי זמן פנוי, ורואה אם אני יכול לסייע לאנשים שצריכים עזרה. אני כמובן רק מתנדב אחד בסניף נתניה וכמוני יש עוד המון מתנדבים, כך שגם כשאני רוצה 'לקחת' קריאה, לא תמיד אני מספיק. לפעמים מדובר בעניין של שניות מרגע פרסום הקריאה באפליקציה ועד שמתנדב אחר 'לוקח' אותה".
כשהוא נשאל מה הוא למד השנה, אומר לידני: "זה אולי יישמע קלישאתי אבל למדתי שגם מעשה 'קטן' יכול לעשות אימפקט גדול. כמות הפעמים שאנשים אמרו לי 'הצלת אותי', על דברים פשוטים שעשיתי עבורם, היא אדירה. אף פעם אי אפשר לדעת באיזה מצב תופס את האדם שאתה עוזר לו - לפעמים אתה מחבר לו בוסטר, שלוקח בסך הכל 5 שניות, ובזכות זה הוא מספיק להגיע בזמן לתור חשוב או לאסוף את הילדים מהגן. זה חוסך לו גם זמן וגם כסף לפעמים. ומה שהכי מרגש - כשאתה מחלץ תינוק שננעל ברכב להורים המודאגים, אי אפשר לתאר את אנחת הרווחה שלהם כשאני פותח את דלת הרכב".
תומר פשקו (46) משלב בין שני עולמות שלכאורה רחוקים זה מזה - ביום הוא מהנדס תוכנה במחלקת הפיתוח של HP Indigo, ובשעות הפנאי שלו עושה כל שביכולתו להציל חיים כמתנדב במד"א. "העבודה בהייטק דורשת חשיבה אנליטית ופתרון בעיות מורכבות, וזה מה שנדרש גם בשטח כשאתה נדרש לקבל החלטות מהירות במצבי חירום", מסביר פשקו.
כבר ארבע שנים פשקו משמש כראש צוות רפואי במד"א, נהג אמבולנס ורוכב ביחידת האופנועים. ההתנדבות שלו במד"א מאפשרת לו להגיע במהירות לאירועים דחופים, במיוחד באזורים עירוניים צפופים שבהם אמבולנס רגיל מתקשה להגיע. "הרכיבה על האופנוע נותנת לי את היכולת להגיע ראשון לזירה ולהתחיל טיפול מציל חיים עוד לפני שהאמבולנס מגיע," הוא מספר.
ה-7 באוקטובר תפס אותו, כמו את כל עם ישראל, בהפתעה מוחלטת. "קיבלתי את ההודעה על מצב החירום בשעות הבוקר המוקדמות. תוך דקות הגעתי לתחנה, לקחתי אמבולנס כונן והתחלתי במשימות החירום. הימים הראשונים היו אינטנסיביים במיוחד, עבדנו סביב השעון כדי לתת מענה לכל הקריאות.
"מכיוון שאני צמוד לרכב של מד"א, בין אם זה אופנוע או פיקנטו, אני חשוף להקפצה למקרים בכל רגע נתון. מד"א משבצת כוננים לפי המרחק שלהם מהאירוע, אז קשה לפתח רוטינה קבועה. אבל עם הזמן זה הפך לחלק בלתי נפרד מאורח החיים שלי".
"השנה למדתי שיעור עמוק על החוסן האנושי. ראיתי אנשים שאיבדו הכל ב-7.10, ובכל זאת המשיכו להושיט יד לאחרים. זה לימד אותי שגם ברגעים הקשים ביותר, היכולת האנושית להתאושש ולעזור לזולת היא בלתי נתפסת. ראיתי איך צוותים רפואיים, כוחות ביטחון ואזרחים מתנדבים עובדים יחד בתיאום מושלם ברגעי משבר. זה שינה את האופן שבו אני מתייחס לעבודת צוות גם בחיי המקצועיים.
"במהלך השנים הבנתי שההתנדבות מלמדת אותי כל הזמן על הצורך בפרופורציות בחיים. כשאני נתקל בקשיים ומרגיש שאני בפינה שאי אפשר לצאת ממנה, אני נזכר באחד המקרים שטיפלתי בהם, וזה עוזר לי למצוא את הדרך החוצה. פרופורציה היא התרופה לכל מבוי סתום, ובמד"א מקבלים פרופורציות בשפע".
למרות העומס הרב, פשקו מצליח לשלב בין חיי המשפחה, הקריירה בהייטק וההתנדבות במד"א. הוא נשוי למיכל ואב לשלושה ילדים: מור (16.5), מאיה (13) ומתן (10). "זה לא תמיד פשוט", הוא מודה, "אבל המשפחה שלי מבינה את החשיבות של ההתנדבות ותומכת בי. בסופו של יום, כשאתה מציל חיים, זה נותן משמעות עצומה לכל המאמץ."
"השילוב בין עבודה בחברת טכנולוגיה מובילה להצלת חיים הוא מאתגר, אבל גם מתגמל מאוד", מסכם פשקו. "בשני התחומים אני מרגיש שאני תורם ומתפתח, כל אחד בדרכו הייחודית. ההייטק נותן לי את היציבות הכלכלית וההתנדבות במד"א מעניקה לי את הסיפוק שבעשייה למען הזולת".