בשעות הקרובות צפוי משרד התקשורת להוציא לחברות הסלולר מכתב, ובו דרישה להפעלת שירות סים וירטואלי. ל-mako נודע כי בעקבות קשיי הקליטה שחוויים מפונים וחיילי מילואים בחודשים האחרונים, החליט משרד התקשורת לאפשר לאזרחי ישראל להחליף חברה סלולרית בקלות. שירות ה-eSIM יאפשר לכלל אזרחי ישראל להחליף ספק בקלות ולקבל שירות נרחב יותר במחיר נמוך יותר. 

שירות ה-eSIM - הסים הווירטואלי, מאפשר למכשירי סלולר התומכים בכך להתחבר בקלות לרשתות סלולריות חדשות גם בלי הצורך בכרטיס סים פיזי. הטכנולוגיה הזו מאפשרת לחברות סלולריות להתחרות על לקוחות בכל מקום בישראל (ובעולם) ולספק להם שירותים במחירים נמוכים יותר. 

בעולם מוצע השירות על ידי חברות רבות, אך בישראל על ידי חברות בודדות בלבד. חברות הסלולר הגדולות מונעות מלקוחותיהן להשתמש בשירות הזה, כדי לא לאפשר תחרות קלה ומעבר פשוט מחברה לחברה. 

לפני למעלה בשנה פתחנו בתוכנית נקסט ובמאקו דיגיטל בקמפיין בשם "מטיסים את הסים", שנועד ללחוץ על חברות הסלולר לאפשר את השירות, ועל משרד התקשורת - לאלץ אותן לאפשר את התחרות הזו. מדי קיץ טסים אלפים רבים של ישראלים לחו"ל, ורובם קונים מחברות הסלולר הישראליות חבילות סלולריות יקרות במחירים שנעים בין 150-250 שקלים לימים ספורים. אלה שרוכשים חבילות דומות בטכנולוגיית eSIM, יכולים ליהנות מגלישה בחו"ל אך ללא שיחות בעלויות של דולרים בודדים. הוצאה של 10 דולר בחברת Airalo, למשל, תהיה מעל ומעבר לגלישה במהלך חופשה של שבוע באירופה. חברות הסלולר היחידות שבישראל שמציעה שירות דומה הן Wecom וסקייקול, וחברות נוספת שעושה זאת כשירות לנוסעים לחו"ל היא SimTEX. 

עד כה העדיפו חברות הסלולר להימנע מהצעת הטכנולוגיה החדשה. שר התקשורת הקודם יועז הנדל התכוון לקדם את מעורבות המשרד, אולם לא הספיק לקדם את יוזמתו.

כעת החליט משרד התקשורת, תחת שר התקשורת שלמה קרעי והמנכ"לית החדשה ענבל משש, לחייב את חברות הסלולר להציע את השירות. המהלך צפוי להוזיל את החבילות בארץ ובחו"ל לכל משפחה, תוך מתן אפשרות לעבור בקלות לספק אחר ולחבילה משתלמת המותאמת ליכולתם. מהלך זה מחזק את התחרותיות גם באיכות השירות, ובשיפור הכיסוי והקליטה בכל רחבי הארץ.

מנכ
מנכ"לית משרד התקשורת ענבל משש|צילום: משרד התקשורת

במשרד התקשורת טוענים שהמנוע לקבלת ההחלטה להתערב בשוק היא מלחמת חרבות ברזל, שהותירה מאות אלפי ישראלים מחוץ לבתיהם, בין אם כמפונים או כחיילי מילואים. במהלך המלחמה התקבלו פניות ממפונים וחיילי מילואים שסבלו ממחסור בקליטה סלולרית מכיוון שהחברה שבה היו מנויים לא סיפקה שירות מיטבי באזור בו שהו, כמו לדוגמה בגבול הצפון. שימוש בתכונת eSIM יאפשר מעבר קל ומהיר בין חברות במקרים כאלו וקבלת שירות מחברה שכן מספקת שירות באזור זה.

לדברי משש, "בעידן בו בעלי מכשירי סלולר נעים כל הזמן ועלולים לחוות קשיים בקליטה או בסוגיות אחרות, עלינו לאפשר להם גמישות מירבית ונגישות ל-SIM וירטואלי, אשר לא יחייב עוד תלות בספק תקשורת סלולרית אחד בלבד. אירועי השבעה באוקטובר וכל השלכותיהם, הם ההוכחה לצורך באימוץ חדשנות גם בתחום הזה". לדברי שר התקשורת קרעי: "כניסת eSIM לשוק התקשורת הישראלי תקל במציאות הנוכחית על המפונים ועל מאות אלפי לוחמינו שבמילואים להתנייד בקלות וללא צורך בכרטיס פיזי".

במכתבה לחברות הסלולריות, מבקשת מהן המנכ"לית משש לפרט את רמת המוכנות שלהן להפעלת השירות, במטרה לחייבן להפעילו בחודשים הקרובים.

בכיר באחת מחברות הסלולר הודה בעבר ל-mako כי המעבר ל-eSIM הוא די פשוט, אך החברות נמנעות מלעשות זאת ככל הנראה מטעמים כלכליים, אך ברגע שחברה כמו אפל תהפוך את כל המכשירים לסים דיגיטלי בלבד הן יצטרכו ליישר קו ולאפשר חבילה כזאת.