בקיץ 2020 מוזיאון אושוויץ יצא בקריאה פומבית חריגה: לאחר שנסגר בגלל הקורונה ועמד שומם ממבקרים, הוא ביקש עזרה כלכלית מהציבור הרחב. לשם השוואה, בשנת 2019 ביקרו בו 2.3 מיליון איש, ולאחר תחילת מגפת הקורונה, האתר נסגר לתקופה של יותר משנה. גם כשנפתח, כמות הקבוצות שהוא מקבל ירדה באופן משמעותי.
לירון אור, ראש תחום אחריות תאגידית בחברת AppsFlyer, קראה במקרה את הידיעה בעיתון על המצוקה של אושוויץ ולא יכלה להישאר אדישה. היא יצרה קשר עם מנכ"ל אושוויץ לבדוק איך אפשר לעזור במשבר. "הוא לא הבין בהתחלה איך הוא יכול להתחבר עם סטארטאפ ישראלי. בשיחה השלישית שלנו הוא הזמין אותי לסיור דרך הטלפון הנייד שלו. המקום היה שומם לחלוטין, שמעתי את הצעדים שלו בשלג, והוא הלך איתי במוזיאון והסביר לי הכול. זה הרגע המכונן שבו הבנו מה אנחנו צריכים לעשות", היא מספרת ל-mako. "החלטנו באותו רגע שאנחנו רוצים להנגיש את אשוויץ לעולם, שלא יכול להיות מצב שהמקום הזה סגור. החובה שלנו היא להביא את הטכנולוגיה למקום הזה".
כך נולד הרעיון לפתח אפליקציה שתאפשר למדריכים שעובדים באושוויץ לערוך סיורים מודרכים בלייב במקום תמורת תשלום סמלי. באופן זה יוכלו אנשים מכל העולם לסייר במקום, מבלי להגיע אליו. "באמצעות הטכנולוגיה אנחנו מוסיפים לסיור הלייב של המדריך גם עדויות של ניצולים, לדוגמה, וכשהמדריך מספר על התזמורת של אושוויץ שניגנה בכניסה, אנחנו משמיעים את המוזיקה שהם ניגנו. אנחנו יוצרים חוויה רב חושית, שמוסיפה שכבות של תוכן", אומרת אור. "היום בממוצע יש רק כיתה אחת בכל תיכון בישראל שנוסעת לאושוויץ. רוב תלמידי ישראל לא מגיעים, הרבה פעמים מטעמים כלכליים. באופן הזה כל כיתה תוכל לסייר ולראות את המקום. גם משלחות שנוסעות יוכלו להתכונן לפני הנסיעה. מכחישי שואה שלא מאמינים למה שהם רואים בסרטים, למשל, יוכלו לסייר עם מדריך ולראות את כל המראות והעדויות".
העבודה על האפליקציה נמשכת כבר שנה וחצי, בעבודה צמודה מול צוותי החינוך, ההדרכה והארכיון של אושוויץ וכן מול ניצולי שואה, כאשר החברה הישראלית דיסקין נבחרה מבין 17 חברות ישראליות ובינלאומיות לפתח את הפלטפורמה. אור מדגישה שזו הפעם הראשונה שבאושוויץ החליטו להיפתח לאמצעים טכנולוגיים, וכי רק לאחרונה פיתחו שם אפליקציה שמחברת בין פליטים שמגיעים באוקראינה למשפחות בפולין שיכולות לארח אותן.
"הסיורים עדיין לא תומחרו אבל זה יהיה עוגן כלכלי, שאמור להחזיק את המקום ולקיים אותו, בטח אם הוא שוב יהיה סגור. יצרנו סיור מקוצר יותר של שעה וארבעים, במקום שלוש שעות היום, שאפשר יהיה להתחבר אליו מכל מכשיר. האנשים בסיור יוכלו לנהל אינטראקציה עם המדריכים שלהם ולשאול שאלות", אומרת אור. "ברגעים אלו נמצא כאן ראש מחלקת ההדרכה של אושוויץ בפגישות איתנו, ועוד שבועיים אנחנו נוסעים לפולין לסיים את הפיתוח. אפספלייר היא חברה גלובלית, יש לנו קרוב ל-50 עובדים מכל העולם, בסין, לונדון, קוריאה וארה"ב, שמשמשים כקבוצת מיקוד ועוזרים לנו ליצור את הפלטפורמה שתתאים ליהודים ולא יהודים, לאנשים שחיים במקומות שונים בעולם, בעלי מוגבלויות ועוד. גם אחרי הסיור יש חומרים שזמינים להמשך למידה. הסיור יכול להתאים גם לשני אנשים וגם לעשרות ומאות שיושבים באולם".
האפליקציה לסיורים מודרכים באושוויץ תפעל בחודשים הקרובים בשפות אנגלית ופולנית, וצפויה בהמשך גם לקבל גרסה בעברית. עד כה גויסו כ-2 מיליון דולר עבור הפיתוח שלה, כאשר כל העובדים עליה, עשרות אנשים מרחבי העולם, עושים זאת בהתנדבות מלאה. לצורך ההפעלה שלה, רשת אורנג' העולמית צפויה לרשת את אושוויץ באינטרנט, כדי להעביר את הסיורים באיכות ובמהירות גבוהה.
אור היא בעצמה דור שלישי לניצולי שואה, עבדה בארגון לתת והקימה את תוכנית "לתת סיוע לחיים", שמסייעת לאלפי ניצולי שואה נזקקים. גם כשעברה מארגון חברתי מובהק לחברת הייטק, התרומה שלה למען ניצולי השואה נמשכת. "אני מכירה היטב את האוכלוסייה הזו, אלו אנשים שעוד רגע לא יהיו איתנו. אפספלייר פועלת על בסיס קבוע למען ניצולי שואה. רק בשבוע שעבר היו אצלנו 120 ניצולי שואה לארוחת חג, ואנחנו עושים את זה 3 פעמים בשנה. יש לנו מתנדבים שנמצאים בקשר הדוק עם ניצולי שואה בהרצליה, ואנחנו בקשר הדוק עם ארגונים שעוזרים לניצולי שואה. זאת זכות שיש לנו, כל עוד הם נמצאים כאן. לתת להם הרגשה שלא שוכחים אותם".