בימים שאחרי מתקפת הטרור הרצחנית של 7 באוקטובר, בזמן שהמדינה עוד לא ממש תפקדה, גילינו את הצד היפה של החברה הישראלית. בתוך זמן קצר, הוקם מערך תרומות ועזרה אדיר למפונים, מילואמניקים, נפגעים ולכל מי שרק היה זקוק לכך. אלא שבתוך כל העמותות והגורמים השונים, קשה לדעת לאן בדיוק התרומה הולכת - מה שעלול לפגוע באמון התורם.

בדיוק לשם כך הוקמה "סמייל", פלטפורמת תרומות שמתפקדת כמעין BuyMe חברתי ומאגדת בתוכה מגוון רחב של אפשרויות לתרומה: מציוד לחיילים בודדים, דרך מימון כלב שירות לנפגעי פוסט טראומה ועד סלי מזון למשפחות נזקקות. את התרומה אפשר לתרום בצורה עצמאית, לקנות אותה כמתנה למישהו קרוב, או לעובד בחברה.

האתר סמייל (צילום: באדיבות סמייל)
האתר סמייל|צילום: באדיבות סמייל

"עוד לפני הקורונה התחלנו לחשוב על זה שאנחנו רוצות להקים איזושהי עמותה למען גיוס תרומות", מספרת יעל הולנדר, שהקימה את המיזם לצד דפנה סרוסי ויעל ואנונט, חברות שעסקו בעבר כבר בעשייה חברתית. "גילינו שיש כ-40 אלף עמותות בארץ, מהממות ומקסימות, אבל כולנו מכירים בערך רק את העשר הגדולות שיש להן פרסום ותקציבים גדולים. מנגד, יש אנשים שנורא רוצים לתרום, וקצת איבדו את האמון שלהם אולי בכל עניין העמותות והתרומות".

"בנוסף לזה, לא תמיד התורם מבין לאן הכסף הולך. הוא רוצה לתרום, אבל הוא לא יודע לאן הכסף מגיע בדיוק. לכן היה לנו נורא חשוב לרכז ולסדר את זה, לקחת פרויקטים ספציפיים ומדויקים עם שקיפות מלאה לתורם", מדגישה הולנדר.

על המיזם החלו לעבוד עוד לפני תקופת הקורונה. "עם תחילת המגפה הקלפים נטרפו, וזה זירז אותנו להתחיל לעשות את הדברים יותר מהר ויותר טוב, כי ראינו סולידריות מטורפת. הקמנו צוות שהיה מאוד מכוון למטרה, והכל, מלבד שעות התכנות, היה בהתנדבות. בדצמבר 2022 יצאנו לדרך".

"ישראלים מאוד אהבו לעזור, אבל לתרום פחות"

בשנים שחלפו מאז, הוסיפו היזמיות לפלטפורמה צד נוסף - החברות. כידוע, מעסיקים רבים במשק מעניקים לעובדים שוברי מתנה בחגים כמו ראש השנה ופסח. היזמיות שואפות להחליף את אותם הכרטיסים בתרומות. "בהמשך הפעילות הבנו שאנחנו רוצות להוסיף את השחקן הכי חשוב, שזה החברות", אומרת הולנדר. "בחברות יש המון תקציבים שהם גם קהילתיים, ובפסח האחרון עם כל המצב הקשה במשק, החברות עדיין קנו מתנות לפסח לעובדים בשווי של 4.5 מיליארד שקל. חלק מהתקציב הזה בהחלט יכול ללכת לתרומות".

מה אפשר לספר על הרגלי התרומה של הישראלים?
"ב-7 אוקטובר הכל השתנה, אבל אם מדברים על לפני 7 באוקטובר - ישראלים מאוד אהבו לעזור, אבל לתרום פחות. הסיבה לכך היא שיש חוסר שקיפות בארץ, וגם חוסר אמון מסוים בין הישראלים לעמותות, כי מדי פעם צצה כתבה על עמותה כזו או אחרת שעושה דברים לא כל כך טובים עם הכסף שנתרם. סיבה נוספת היא שבארץ בקושי יש החזר מס על תרומות. בארצות הברית יש 100 אחוז החזר מס על תרומות, ובישראל זה על 25 אחוז בלבד, וזה מאוד משפיע גם כן. גם לחברות, וגם לאנשים שמשלמים מיסים שהם גם ככה מטורפים, זה פחות קורץ לתרום - וחבל".

אירועי 7 באוקטובר כאמור, הובילו את הישראלים להירתם למטרה. "באופן מיידי, זיהנו צורך לא רק של אנשים לתרום, אלא גם של מיזמים שרצו להשיג תרומות. יחידות שניסו להשיג ציוד ללוחמים, מסעדות שרצו להכין ארוחות וכו' - הדברים האלה היו צריכים בית ומישהו שיעזור להם ברמה הלוגיסטית של תפעול, ואנחנו היינו שם. במקום להתעסק בבירוקרטיות מיותרות, הצלחנו לקחת לא מעט מיזמים תחתינו ולעזור להם להקים לינק לתרומה תוך שעות. גם ברמת התרומות, ראינו קפיצה של מאות אחוזים".

האתר סמייל (צילום: באדיבות סמייל)
האתר סמייל|צילום: באדיבות סמייל

אני מניח שבהמשך המלחמה זה השתנה.
"כן. בהתחלה רוב התרומות היו ציוד ללוחמים, במשך למפונים, ועכשיו הדגש הוא עזרה לעורף ולפצועים. ברור שיש הרבה פחות תרומות, אבל אנחנו נעזרות גם בתרומות מחו"ל. יש לנו קהילה מאוד גדולה בצרפת שעוזרת לנו. רוב התורמים יהודים, אבל יש גם אנשים אחרים שרוצים לעזור".

ואיך הדברים נראים לקראת החגים המתקרבים? "התחלנו שיתוף פעולה עם BuyMe במטרה לקנות שוברים למפונים, כדי שכל אחד יוכל לקנות לעצמו לדוגמה בגדים או דברים לבית. הרעיון הוא לתת חופש למקבל השובר להחליט מה לקנות ובכך לעזור לו, במידה מסוימת, לקבל חזרה את העצמאות שנלקחה ממנו. גייסנו מיליון שקל בשוברים שהלכו בהתחלה למפונים, ולאחר מכן למשפחות לוחמים".

בנוסף, בעמותה פתחו אפשרות לתרומה שנקראית "סמייל איבנט" - שמאפשרת לאנשים שמקיימים אירוע כמו חתונה, יום הולדת או כל אירוע אחר לשלם בתרומה. "העמותה בעצם פותחת לינק שבו אפשר לתרום כסף ולכתוב ברכה ולאחר האירוע, האורחים מחליטים לאן לתרום - וזו בעצם המתנה. עשינו כמה ימי הולדת כבר בתקופה האחרונה מאז שהתחלנו את זה, והתגובות היו מדהימות".

>> לכניסה לפלטפורמה