כל מי שמציץ לרגע בפיד שלו באינסטגרם מבין שמה שרואים הוא לא בהכרח המציאות - כמה שיותר מנקר עיניים ומושלם כביכול ככה יותר טוב. התמונות חייבות להיות זוהרות, השיער מסודר והרקע צבעוני ומפתה, רצוי לוקיישן מוכר מחו"ל.
אנשים כל כך משקיעים בתמונות שלהם, שלאחרונה אפילו נפתח בלונדון "מפעל הסלפי". אבל מסתבר שבמקביל מתפתח טרנד חדש - שיתוף של החיים עצמם, עם תמונות רגילות של שגרה שלפעמים, מה לעשות, מצטלמת לא הכי טוב ולא הכי מחמיא.
השינוי של הכוכבים
במהלך השנה האחרונה תמונות "instagram vs. reality" הפכו פופולריות יותר ונראה שכוכבי רשת מנסים לגרום לעצמם להיראות נגישים יותר. ב-Beautycon, פסטיבל יופי שנערך באפריל האחרון, דיברו כוכבי אינסטגרם על המעבר מצילום עם תאורה מלאכותית לצילום באור טבעי.
מאט קליין, חוקר תרבות ב-Sparks & Honey, אומר שקיים מעבר הדרגתי מהתמונות הערוכות מראש בצבעי הקשת ששלטו באינסטגרם בסוף 2017. "כולנו הצטלמנו לתמונות המבוימות האלה. כולנו מכירים את הלחץ והחרדה הנדרשים. ואנחנו יכולים לראות דרכו. תרבות היא מטוטלת, והמטוטלת מתנדנדת. זה לא אומר שכולם הולכים להפסיק לפרסם תמונות מושלמות. אבל האנרגיה משתנה".
יש שינוי שאת שמה לב אליו אצל העוקבים שלך?
"במקרה לגמרי נתקלתי בתמונה של אחת הבלוגריות שאני עוקבת אחריה כבר שנים", אומרת דנה זרמון, משפיענית אופנה ולייף סטייל. "היא כתבה שהיא הפסיקה לשים פילטרים על התמונות שלה. כלומר, היא הודיעה לקהל שלה שהיא מייצרת איזושהי מציאות שהיא קצת יותר תואמת והיא פחות מזויפת. אבל בפועל התמונות עדיין מושלמות".
המהות של אינסטגרם במקור זה ליצור עולם מושלם. איך האותנטיות הולכת להיכנס כאן?
"הדור הצעיר, כשאנחנו מסתכלים מה המאפיינים שלו, הערך המוביל זה להיות אמיתי", אומר תמיר ליאון, אנתרופולוג יישומי. "גם כשאנחנו עובדים עם אנשים שעובדים עם נוער, ברגע שאתה מזייף איבדת אותם, הם בעולם מזויף ומחפשים את האמיתי".
טרנד הסרת העוקב נובע מזה שנמאס לנו?
"הטולרנטיות כלפי ההכלה של האחר עלתה לנו. קשה לנו להכיל, קשה לנו לראות, קשה לנו להשוות את עצמנו כל הזמן מה הם עושים ומה אנחנו לא", מוסיפה זרמון. "אני מאוד מתנגדת לזה. הרשת החברתית היא מקום מדהים לצרוך תוכן ולא רק ליצור. זה מקום לנסות לשפר את עצמך או להתאים עצמך, או אפילו לחוות דרך עיניים של מישהו אחר".