כולם מתכוננים להנפקה הגדולה של השנה ואחת הגדולות בהיסטוריה. פייסבוק מנפיקה את מניותיה לציבור בסביבות מאי. אבל לא הציבור הוא שהולך להרוויח - אלא מארק צוקרברג, שון פארקר ושאר המשקיעים שקפצו על העגלה בזמן (ומזמן).

מנכ
"אנחנו בעיצומה של התלהבות בועתית אופיינית מפייסבוק". מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג |צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images

מר צוקרברג מתכנן לגייס 10 מיליארד דולר לפי שווי חברה שנע כנראה בין 75 ל-100 מיליארד דולר ומר צוקרברג צודק. 10 מיליארד דולר זה הרבה או מעט? רק לצורך פרספקטיבה: בנק אוף צ'ינה (בנק גדול במדינה של מליארד סינים קטנים) גייס 11 מיליארד לערך בשנת 2006.AT&T (חברת התקשורת המובילה של הדוד סם) גייסה כ-10.5 מיליארד בשנת 2000.

שון פארקר (צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL)
"מי שבאמת ירוויח הם המשקיעים הראשונים". שון פארקר, הצטרף לפייסבוק ב-2004|צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL
מי גוזר את הקופון?

החוק הראשון בגיוס כספים הוא לגייס מתי שאפשר וכמה שרק אפשר. וזה בדיוק מה שפייסבוק עושה. אם זה היה תלוי במארק, הוא לא היה הולך למהלך שכזה, אבל לצערו יש לו יותר מדי שותפים ויותר מדי אנשים שרוצים (ולוחצים) להפוך למיליונרים ומיליארדרים ולגזור כבר את הקופון.

אמר שלום חנוך "הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם". ואין ספק ששון פארקר הגאון כבר לא יכול לחכות לרגע שבו הוא זורק על איזה ג'ו-שמו מנבאדה את המניות שלו, ומוסיף כמה מיליארדים (4 ליתר דיוק) לחשבון בנק הפרטי שלו.

מלבד בנק ההשקעות גולדמן זאקס אף אחד לא ראה ולא מכיר עדיין את הנתונים הכספיים של פייסבוק. אבל בבנק הענק כנראה אהבו את מה שראו, והחליטו לקפוץ על העגלה ולהשקיע לפי שווי של 50 מיליארד דולר. ואתם לא באמת חושבים שגולדמן זאקס זה מרכז ללא כוונת רווח. אז נכון, הרבה כבוד למארק ולפייסבוק.

בכל מחזור טכנולוגי יש חברה גדולה ודומיננטית ששולטת בתקופה, ומתייצבת סביב שווי של 200 מיליארד. מיקרוסופט עשתה זאת בעידן המחשב האישי עם חלונות. גוגל עשתה את זה בעידן החיפוש, ופייסבוק - בעידן הסושיאל.

פייסבוק הופכת לאט לאט לאתר שממנו מופנים הכי הרבה גולשים לאתרים אחרים. והפניות - שוות כסף. יש לפייסבוק 850 מיליון משתמשים ועוד מיליונים מצטרפים כל יום. פייסבוק היא האח הגדול של כולנו והיא יודעת עלינו הכל,  כולל הכל. וידע זה כח. וכח זה כסף. אבל..וזה אבל גדול.

המספרים שמסתובבים בחוץ מדברים על הכנסות של כ-4 מיליארד דולר בשנה האחרונה, עם רווח תפעולי של 1.5 מיליארד דולר - שניהם פחות מהתחזיות. לשם השוואה, לגוגל בשלב זהה בתהליך ההתבגרות כבר היו הכנסות של כ-6 מיליארד דולר וזה בתקופה שבה כובד המשקל של האינטרנט והסכומים שהופנו אליו היו קטנים בהרבה.

גוגל שמייצרת 40 מיליארד דולר הכנסות ומעל ל-10 מיליארד רווח תפעולי בשנה שווה כיום כ-188 מיליארד דולר. היחס בין שווי השוק של גוגל לזה המיועד של פייסבוק והיחס בין ההכנסות והרווחים של שתי החברות בהתאם משאיר אותנו עם מסקנה אחת: אנחנו בעיצומה של התלהבות בועתית אופיינית מפייסבוק.

אז מי כן יעשה כסף מההנפקה הזו? שאלה מצוינת. על גולדמן זאקס, שבהנפקה אופטימית בשווי של 100 מיליארד מכפילים את השקעתם, ועל שון פארקר, שעשה למארק צוקרברג טריקים של אחוות קולג'ים וקיבל צרור מניות, כבר דיברנו. אבל לא רק הם. גם שלל משקיעים כמו יורי מילנר מחברת דיגיטל סקי, לי קא-שינג וכמה קרנות, וכן העובדים המסורים של פייסבוק, שהיו שם לפני 5 שנים. רשימה של הזוכים בפרסים הגדולים בהגרלת הפייסבוק-לוטו מצורפת מטה. מי לא יצטרף אליה? הציבור כמובן. מטומטם, כבר אמרנו?

גם אם החברה תכפיל את השווי שלה בטווח הקצר או הבינוני, ובתסריט אופטימי אף תגיע בטווח הרחוק לגודל של אפל (שווי של כ-400 מיליארד דולר), מי שישקיע עכשיו לפי שווי של 100 מיליארד ירוויח רק פי 4 על הכסף - וזאת על פני תקופה ארוכה מאוד. למי שרוצה לקחת את הסיכון והסיכוי, שיהיה בכיף.

אז מה עושים? מפרגנים לייק גדול למארק והחברים - אבל נשארים הפעם בחוץ.

המייליארדרים של פייסבוק

אינפוגרפיקה: גלובס