החדשות החמות מהשבועות האחרונים הן השינוי הדרמטי לכאורה בצמרת האתרים הנצפים ביותר בארצות הברית: הרשת החברתית הצליחה לעקוף במעט את ענקית החיפוש גוגל, וכך פייסבוק הפכה לאתר הפופולרי ביותר בארצות הברית. אז ייתכן שהנתונים לא ממש מדייקים, או שמדובר בשינוי זמני בלבד – אך עם 400 מיליון משתמשים, פייסבוק נמצאת בדרך הבטוחה להפוך לאתר הגדול בעולם.
הבאזז הזה סביב ההצלחה של פייסבוק גרם לנו לחשוב: איך תיראה פייסבוק בעוד, נניח, חמש שנים מהיום? האם נמשיך להשתמש בה רק כדי לשתף סטטוסים או לעקוב אחר תמונות? לא בטוח. הנה תחזית אפשרית לדרך שבה פייסבוק תשתלט על העולם ותשאיר את ענקיות האינטרנט האחרות הרחק מאחור.
היא תהפוך לספקית המייל שלנו. פייסבוק תשיק שירות מייל מלא שיחליף את תיבת הדואר הפנימי הקיימת. אנחנו נתחיל לקבל ולשלוח מיילים רק דרך פייסבוק, וננטוש בהדרגה את החשבונות הישנים שלנו בג'ימייל, יאהו והוטמייל.
וגם למנוע החיפוש. אז נכון, אף אחד לא משתמש היום במנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט שמוטמע בפייסבוק. הרי לא הרבה יותר פשוט להיכנס לגוגל? אולם ככל שמנוע החיפוש הפנימי של פייסבוק הולך ומשתפר – לצד בינג שגם כך מתחזק כל העת – אנחנו נמצא את עצמנו מוותרים על גוגל ומחפשים באינטרנט רק דרך מנוע החיפוש בפייסבוק.
משחקים? רק בפייסבוק. גיימרים, חשבתם שמשחקי המחשב עתירי הגרפיקה והקונסולות המתקדמות שלכם הם שקובעים את הטון בעולם הגיימינג? טעיתם. ההמון וההון נמצאים בקז'ואל גיימינג, כל אותם משחקים קלילים להעברת הזמן. כבר היום משחקים כמו פארמוויל זוכים להצלחה אדירה – ובעתיד פייסבוק תהפוך לפלטפורמת המשחקים העדיפה והגדולה בעולם.
לא נצטרך לצאת מפייסבוק. אף פעם. תחשבו על זה: דרך פייסבוק אנחנו ניחשף לעדכוני חדשות, סרטונים ומידע. אנחנו נשלח דרכה מיילים. אנחנו נבצע חיפוש באינטרנט, נשחק משחקים ואפילו נשוחח בצ'אט בתוך הפייסבוק. המסקנה? לא נצטרך כלל לצאת מהאתר; החלון של פייסבוק יהיה פתוח בקביעות על המחשב שלנו, ולא נזדקק לשום דף אחר.
ובכל זאת, מה עם אתרים אחרים? גם אם נמשיך לגלוש באתרים אחרים, עדיין לא תהיה להם זכות קיום – אלא אם יתחברו לפייסבוק. יותר ויותר אתרים יבינו שכדי להישאר רלוונטיים עבור הגולשים שלהם, הם יצטרכו להתחבר ולבצע אינטגרציה עם הרשת החברתית – כמו שרבים עושים כבר היום עם Facebook Connect. הפעילות שלנו באתרים אחרים – אתרי קניות, אגרגטורים, בלוגים ועוד הרבה – תהיה משולבת עם פייסבוק. אנחנו נביא אליהם את הקשרים שלנו, נגיב, נעשה "לייק" ונשתמש בהם כאילו הם חלק מפייסבוק.
הפרטיות שלנו תעלם. פייסבוק מרוויחה המון מהוויתור הקולקטיבי שלנו על הפרטיות. פעילות חברתית היא הנוזל בוורידיה של פייסבוק, וכאשר כל גולש חושף בשמחה את פרטיו האישיים בפני כל – זה עוזר לה. מרק צוקרברג כבר מזמן אמר שלאנשים היום לא אכפת כבר מפרטיות; ככל שפייסבוק תשלח זרועות תמנון לכל חלקה באינטרנט, כך יטושטש הגבול בין המידע האישי שלנו לבין המידע הציבורי שאנו חולקים.
פייסבוק תרוויח עלינו הון תועפות – וגם המטבע יהיה שלה. הרווחים שפייסבוק תפיק מכל הפעילות שתתנקז לתוך האתר שלה יהיו מונומנטליים. זה לא יגמר כאן: אפילו המטבע בו נסחור באינטרנט עשוי להיות של פייסבוק. הפייסבוק קרדיט שהיום משמש לרכישות באפליקציות פנימיות יהפוך לכסף אינטרנטי אוניברסלי: דמיינו את עצמכם קונים ספר באמזון באמצעות פייסבוק קרדיט. אנחנו נקנה ונבזבז הרבה יותר, אתרי המכירות ירוויחו, ופייסבוק תשקיף מהצד בנחת בעוד היא גוזרת עוד עמלה שמנמנה.
יפרוץ קרב ענקים עם גוגל. תרחיש ההשתלטות פייסבוק מאיים בעיקר על גוגל, והברית של הרשת החברתית עם מיקרוסופט לא ממש עוזרת להרגיע את הרוחות. תהיו בטוחים שענקית החיפוש לא תיכנע ללא מאבק ענקים אימתני.
ואז, פייסבוק תשתלט על העולם... מרק צוקרברג יוכתר כשליט הבלתי מעורער של כל היקום הידוע ומעבר לו, חוקי הפייסבוק יהוו תשתית לחוקה אוניברסלית, וכל אזרחי פייסבוק עלי אדמות יעמדו למסדר יומי ויצדיעו לדגל ה-F הכחלחל, לפני שהם יוצאים לעבודה ומעדכנים עוד סטטוס.
...או שלא: ברור שהתרחיש שתיארנו כאן מאוד קורץ לפייסבוק – ולשם בדיוק היא מכוונת: להשתלט על האינטרנט, לרכז אצלה את הפעילות החשובה ולשנות את דפוס הגלישה שלנו. אבל זה לא אומר שהיא תצליח. עוצמתו של האינטרנט היא בביזור ובגיוון שלו, בחוויה הדינמית והמשתנה. קצת יומרני להאמין שפייסבוק אכן תצליח לשכנע אותנו לוותר על הכל, ולחוות את כל העולם המקוון רק דרכה.
חוץ מזה, גם ממיקרוסופט פחדנו בעבר, והנה באה גוגל וטרפדה לה את התוכניות; וכשגוגל החלה להתחזק, הגיחה פייסבוק משום מקום. מי יודע, אולי בשנה הבאה תצוץ לה חברת אינטרנט חדשה ותטרוף מחדש את כל הקלפים? אולי. עד שזה יקרה, אנחנו הולכים לשחק בחווה שלנו, לפרסם את הכתבה הזאת בפרופיל הפייסבוק שלנו ולכתוב "פייסבוק משתלטת על העולם!" בסטטוס שלנו.