אחד מהכלים המשמעותיים ביותר - ולפעמים היחיד - של מאגרי תמונות וצלמים להגן על זכויות היוצרים של התמונות שלהם, הוא 'סימן מים' (Watermark), שמוצמד לתמונה לפני העלתה לרשת. עתה, מציגים חוקרים בגוגל ישראל דרך פשוטה להסרה של ההגנה הזו מבלי לפגוע באיכות התמונות, ומתריעים כי היא יכולה לשמש גנבי תמונות.
בפוסט שהעלו טלי דקל ומיכאל רובינשטיין, חוקרים ישראליים בגוגל, הם מדגימים כיצד ניתן להסיר בקלות 'סימני מים' מתמונות בעזרת אלגוריתם שפיתחו. השיטה מתבססת על העובדה שכמעט כל 'סימני המים' הם זהים. לצורך הדוגמה, אם AdobeStock, אחד המאגרים הגדולים בעולם, מטביע 'סימן מים', הרי שסימן המים שלו זהה בכל התמונות מבחינת הלוגו, מיקומו בתמונה, עומק הצל, הצבעוניות שלו והשקיפות.
בעזרת תהליך של למידת מכונה, יכולה תוכנה ללמוד את המאפיינים של 'סימן המים' הזה, לבודד אותו ואז בתהליך מתמטי פשוט להנדס אותו לאחור. כך, אם הלוגו המוטבע הופך את התמונה שמתחתיו ל-30 אחוז יותר בהירה, האלגוריתם של גוגל מכהה אותה חזרה, וכך לגבי כל יתר ההשפעות של החותמת הווירטואלית.
בסרטים ובתמונות שצירפו החוקרים ניתן לראות בבירור כיצד הסימן נעלם לגמרי ללא זכר, בניגוד לשיטות שנהוגות כיום, כמו שכפול קטעים מתמונה או מה שאדובי מכנה בתוכנות עריכת התמונות שלה Content Aware, שיוצר טקסטורה דומה לטקסטורה המוחלפת.
מדוע החוקרים מפרסמים בכלל את דבר קיומה של השיטה? לדבריהם, "בדיוק כמו במקרים של פרצות במערכות הפעלה, אפליקציות או פרוטוקולים, גם כאן חשוב לנו לחשוף את קיום הפרצה, כדי שקהילות הצילום ומאגרי הצילום ינקטו בצעדים המתאימים, כדי להגן טוב יותר על היצירה והתוכן הקנייניים שלהם".
ואכן, החוקרים מציעים שיטה, שתעזור לצלמים ולמאגרי התמונות להקשות על האלגוריתם, ומתבססת על הבדלים בין 'סימני המים' בתמונות שונות. לטענתם, לא מספיק לשנות את מיקום או מימדי הלוגו, ויש צורך לייצר רנדומליות בין הלוגואים. בין היתר מתבטאת האקראיות הזו בעיוותים קטנים וכמעט בלתי-נראים בלוגו. עיוותים אלו מקשים מאוד על האלגוריתם, שמחפש חזרתיות וזהות בין הלוגואים – וגם אם הוא מצליח לעלות על הדפוס הדומה, תמיד יישארו שאריות לוגו על התמונה.
הכתבה פורסמה במקור באתר Geektime
עוד ב-Geektime:
צפו: אדם בן 97 נוסע לראשונה ברכב חשמלי
אפל הקימה אתר נסתר לגיוס עובדים