זה נשמע כמו התחלה של סרט אימה עכשוי. האקר פורץ למחשבים של בית מלון מפואר השוכן באתר סקי סמוך לאגם פסטורלי באוסטריה, מנטרל את מערכות המנעולים האלקטרוניים של החדרים, אף כרטיס לא עובד והחדרים נעולים ובהם מאות אורחים. אין יוצא ואין נכנס לאף חדר במלון.
האורחים שחשבו שהם מגיעים לחופשה בעלות של מאות אירו לכל לילה למעשה נמצאים בכלא, עד שבית המלון יסכים לשלם דמי כופר להאקרים. הם מצידם מבקשים סכום של 1,500 אירו (כ-6,000 שקלים). כראוי ל-2017 הם לא רוצים העברה לבנק בשווייץ, או מזוודה עם שטרות לא מסומנים. הם מבקשים את זה ב-1.74 ביטקוין - מטבע וירטואלי שאפשר לקחת בלי להשאיר יותר מדי עקבות ולהעלם. בית המלון נכנע ומשלם בשביל לחלץ את האורחים.
זה לפחות הסיפור שקראנו במספר אתרי חדשות בחו"ל על בית המלון Romantik Seehotel Jägerwirt. אתרי החדשות אפילו מצטטים את מנהל המלון שאומר "לא הייתה ברירה. המשטרה והביטוח לא הצליחו לעזור לנו". הוא מצוטט גם כאומר שזו לא הפעם הראשונה שהמחשבים נפרצו וכי התיקון עלה להם אלפי אירו, ולכן זול יותר לשלם את הכופר.
תוכנות כופר הן בעיה שזכתה לכותרות בשנה האחרונה. מדובר בווירוס שנשלח לחברות גדולות אך גם לאזרחים פרטיים. במקום למחוק מידע או לגנוב אותו כמו וירוסים אחרים, תוכנות הכופר נועלות את המחשבים ודורשות סכומי כסף משתנים בשביל לשחרר את המידע. מומחי אבטחה אומרים מצד אחד שלא כדאי לשלם כי אז יסחטו אותם יותר, ומצד שני לא תמיד אפשר לשחזר את המידע הנעול.
חדשות אירופה
אחד המקורות לדיווח הוא סוכנות ידיעות בשם Central European News. כאשר מגגלים את סוכנות הידעות הזו, התוצאה הראשונה היא כתבת תחקיר של באזפיד מאפריל 2015 שטוענת כי מדובר במלך חדשות הבולשיט, וכי ידיעות רבות של הסוכנות שגויות.
לכך הגיבה CEN כי הטענות בתחקיר של באזפיד אינן נכונות וכי CEN נוהגת באחריות עיתונאית.במקביל, פורסם מאמר שטוען כי באזפיד מנסה להזיק למתחרה שלה. לפני שנה פורסם כי CEN תבעה את באזפיד בסכום של 7.7 מילון לירות שטרלינג בגלל אותה כתבה.
הלו, החדרים שלכם נעולים?
חזרה לחדרי המלון הנעולים. נשמע תמוה שמלון יתבסס רק על כרטיסים. כל מי שהיה במלון יודע שיש גם מפתחות ידניים, למקרה של בעיות בחשמל, תקלה בכרטיס או צורך לפנות את המלון מהר. האם יתכן שבמלון הזה רק כרטיס יכול לפתוח את החדר? פנינו בעצמנו במייל להנהלת המלון במייל, ושאלנו: האם אתם יכולים לאשר את הסיפור זה שלפיו החדרים ננעלו? האם אורחים ננעלו בחדרים? אם כן - לכמה זמן הם ננעלו, ואיך הצלחתם לפתוח אותם?
כעבור שעה קיבלנו תשובה קצרה: "תודה שפניתם לבדוק את זה! מצטערים לבשר לך כי אלה חדשות מזויפות". אז מה, לא קרה כלום? התקשרנו, ושם אחרי שאמרו לנו שהם לא מבינים למה הסיפור ממשיך להתפרסם ככה, הסבירו לנו כי אכן נפרצה המערכת של הכרטיסים שאיתם פותחים דלתות, אך זה רק מנע מהם ליצור כרטיסים חדשים עבור אורחים. על פי נציגי המלון, איש לא ננעל בחדר, ולא מחוץ לחדר שלו.