"אין לנו מה לתקוף את פייסבוק"
הניסוי של פייסבוק, שנערך עוד בינואר 2012, עורר את זעמם של הגולשים כשפורסם בחודש שעבר. אולם, לטענת דיינה בויד, חוקרת מיקרוסופט ומומחית למדיה חברתית, בפוסט באתר הבלוגים Medium, הזעם על המחקר לא נובע רק מהתחושה שפייסבוק עשתה משהו לא מוסרי או אמפתי כלפי הציבור, אלא יותר מתוך דאגה מכוחו ההולך וגובה של טרנד ה"ביג דאטה" - מחקרי מידע על בסיס נתונים שנאספים מאיתנו דרך המחשבים והמכשירים האלקטרוניים האחרים שלנו.
"יותר מכל דבר אחר, אני רוצה לראות שהמשתמשים בעלי יכולת להשפיע באופן משמעותי על מה שנעשה עם המידע (דאטה) שלהם. הייתי נהנית לראות דרך בה הקולות שלהם יקבלו ייצוג בתהליכים הללו", היא כותבת, ומדגישה כי השאלה אינה אם לחוקרים בחברה מותר להשפיע על הצגת המידע - הרי זה מה שה"ניוזפיד" עושה בכל מקרה - אלא על גבולות האתיקה של איסוף המידע על משתמשים מלכתחילה. "אני שמחה שהמחקר הזה עורר דיון רציני בקרב מומחים והציבור, אך אני חוששת שהוא הפך לתקיפה רדודה נגד פייסבוק בעקבות המחקר המסוים הזה, במקום לדיון על הדרכים בהן אנו יכולים לייצר פיקוח משמעותי במחקר ובפרקטיקה".
"הם תמיד מנסים לשנות את ההתנהגות של אנשים"
מאז החלו אנשים להשתמש בפייסבוק, צוות המדענים הריץ מאות ניסויים התנהגותיים. כפי שציין לבדינה, "הם תמיד מנסים לשנות את ההתנהגות של אנשים". מבחנים אחרים ומחקר ככל הנראה פחות פולשניים: מבחנים שגורמים למשתמש לרצות ללחוץ על פרסומות, לשהות יותר באתר וכדומה. פייסבוק אף אינה בודדת במערכ:. גם טוויטר, גוגל, מייקרוסופט וחברות מדיה אחרות מנטרות וחוקרות את המשתמשים שלהן. השאלה היא בעיקר מהם גבולותיהן והאם לנו, המשתמשים, יש זכות לדרוש הודעה על מה שעושים עם מידע שנידבנו להן בעצמנו.