בעוד כמה שנים אסור יהיה לייבא לישראל מכוניות בנזין. ישראל, יחד עם העולם תעבור לרכב חשמלי, שינהג את עצמו ולא תצטרכו לקנות אלא פשוט להזמין כמו מונית מהסמארטפון שלכם.
"ב-2040, עוד 21 שנים כל המכוניות שיימכרו יהיו בוודאות מכוניות אוטונומיות שייסעו לבד". את זה מבטיח לנו פרופסור אבי שמון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ומציין שאולי פה ושם עוד יהיו מכוניות ישנות שינהגו אנשים. זה אומר שהתינוקות של היום כנראה לא יצטרכו לעשות רשיון נהיגה כשיגיעו לגיל 17-18. טוב, אולי הם יצטרכו לכל הפחות לעבור תאוריה בשביל לרכוב על אופניים וקורקינטים חשמליים.
היום יש מכוניות חשמליות, אבל הן הרבה יותר יקרות. שמחון מעריך שתוך 3-5 שנים המגמה תתהפך ורכב חשמלי יהיה זול יותר מרכב בנזין.
אנשים לא ירצו להחזיק מכונית משלהם עם הדברים שלהם בבגאז', והחפצים בתא הכפפות?
"תחשוב על עולם שבו אתה מזמין מונית ומקבל אותה תוך דקה או שתי דקות, ולא כמו היום שאולי כן אולי לא, אולי אחר כך. נסיעה בעיר תעלה 8 שקלים. אם תרצה לקחת מכונית לסוף השבוע לכל המשפחה שלך, תשלם 100-150 שקלים, אז למה להחזיק מכונית?".
שמחון נותן משוואה פשוטה - היום עולה בין 2,000 ל-3,000 שקל להחזיק מכונית פרטית. שירות תחבורה של מכונית אוטונומית שמזמינים לפי הצורך יכול לעלות שליש מזה.
כביש של מכוניות אוטונומיות יהיה צפוף יותר או פחות?
"מצד אחד הוא יהיה צפוף יותר, כי מכוניות אוטונומיות כל הזמן יסעו בשביל להביא אנשים, מצד שני המכוניות יסעו הרבה יותר יעיל. כשהרכב לפנינו מתחיל לזוז, לוקח לנו שניה בערך לראות , ¾ שניה להבין, עוד ¾ לפעול, ולקחתי כמה קורסים של נהיגה מונעת… למכונית האוטונומית אין את הזמן תגובה הזה. אבל זה לא אומר שצריך להפסיק לסלול כבישים ולא לעשות תחבורה ציבורית".
עדיין נעדיף רכבות ואוטובוסים על פני מכוניות שיכולות להסיע אדם או שניים?
"בגלל שאוטובוסים יהיו הרבה מתוכננים, העניין הזה שיש אוטובוס קו 31 - הוא יוצא ממקום אחד ונוסע על קו שנקבע מראש 30 שנה - זה לא יהיה. האוטובוס יראה מי מגיע, הוא יוכל לעשות סיבובים, הוא יוכל קצת לזוז. הגדול של האוטובוס יהיה אחרת בגלל שידעו מי יסע בו בעזרת בינה מלאכותית".