על פי אתרי חדשות ברחבי העולם (כאן, כאן, כאן) האינטרנט חגג ביום שלישי 25 שנה להיווסדו. גם פייסבוק הייתה במברכים וציינו את האירוע עם תמונה שהזמינה משתמשים לדבר על זה עם תמונה של אסטרונאוטים וגולשים בעלי מחשבים משנות התשעים. למה אסטרונאוטים? כי ראשוני המשתמשים מכונים אינטרונאוטים וליום החגיגי קוראים - "יום האינטרונאוט".
אינטרנאוטים
על פי המסורת יום האינטרונאוט הוא היום שבו הגיעו ראשוני הגולשים לרשת ה-WWW שאנחנו מכירים.
אני אומר "על פי המסורת" כאילו זה חג דתי ודבר שרירותי כי זה באמת כך. לא קרה שום דבר משמעותי השבוע לפני 25 שנה ב-23.8.91 בדברי ימי הרשת.
כמה שבועות לפני התאריך הזה, ב-6.8.91 התחיל הוגה הרשת סר טים ברנרס לי והאיש שיותר מכל אחראי למהפכה הזו, להפיץ את דבר הרשת החדשה בקבוצות דיון והזמין את הגולשים - הציבור, להגיע (לעמוד כזה). מבחינת CERN, שם עבד ברנרס לי, ה-6.8 הוא התאריך שהרשת נפתחה לכולם והם ציינו זאת בציוץ ששתפו באותו יום (6.8) ואז מחדש ביום שלישי האחרון.
25 years ago, the #web became a publicly available service on the internet. Read more: https://t.co/CnYkqPIl9o, https://t.co/7CbJ368HPj
— CERN (@CERN) 6 באוגוסט 2016
בעמוד של קרן ה-WWW שהקים טים ברנרס לי כתבו ביום שלישי השבוע בתגובה לחגיגות "אנשים רבים מרחבי העולם חוגגים את מה שמכונה 'יום האינטרונאוט'. רבים שואלים שואלים אותנו האם זהו היום לחגוג את המצאת הרשת? אנחנו חושבים שצריך לחגוג כל יום". לאחר מכן הם ממשיכים לטעון בזכות החיוניות של שמירת הרשת חופשית ובקיצור רומזים על פניו - אין לנו מושג למה אתם חוגגים.
מאיפה הטעות? לא ברור. במגזין פורצ'ן נכתב שעל פי הבדיקה שהם עשו, הפעם הראשונה שדובר בערוץ רשמי על התאריך 25.8 הייתה ב-CNN בשנת 2013. לאחר מכן הביטוי הופיע בוויקיפדיה ומפנה לספר שיצא ב-2014 או 2015 והם לא הצליחו להשיג את המחבר.
לא יומולדת שמח
האם כל זה משנה? לא ממש. כי לרשת אין יום הולדת, הרי לא מדובר באדם שנולד ולא הייתה הכרזה כמו על מדינה. הרשת היא שילוב של חומרה ותוכנה, קונספט וערכים, והכל נעשה בתהליכים. אפשר להתחיל את הספירה מהטכנולוגיה ליצירת קישור בין מחשבים ושרתים משנות השישים של המאה הקודמת, המצאת ההיפרטקסט, הולדתו של פרוטוקןל TCP/IP ב-1983, הצעתו של ברנרס לי למבנה של הרשת במרס 1989, המצאת HTML באוקטובר של שנת 1990 ולאחר מכן עליית השרת הראשון בדצמבר וכן הלאה עד ממש עכשיו לנקודה הזו וקדימה.
בדרך צריך לציין את הולדת פייסבוק, שאולי חגגה השבוע חג לא אמיתי אבל הוא יהפוך אמיתי אם היא תרצה באמצעות כוחה העצום. גם לגביה יהיו יום אחד תהיות מתי נולדה והפכה לאחת המהפכות הגדולות של דורנו: האם כשנפתחה לעולם, כשעלתה בארה"ב, נהגתה על ידי מארק זאקברג או אפילו ביום הולדתו וזה יהיה דיון באתר או במדיום שיהיו המהפכה הבאה.
העינב הוא של גוגל, כל האשכול
וכרגיל לסיום (בפעם הראשונה), מצעד. והפעם: טרנדים החודש בגוגל בישראל
על פי גוגל טרנדס הנושא שהציג את העלייה הגדולה ביותר החודש הוא האולימפיאדה שנמצאת במקום הראשון והשני עם מידע על השידורים והמשחקים עצמם.
הטבלה מתוך גוגל
בשאילתות (כלומר המילים שמחפשים בגוגל) נמצאים איותים שונים של המילים שקשורות לאולימפיאדה כמו "ריו" שמראה עלייה של פי 42 בנפח החיפוש, "אוליפיאדה" (פי 37.5 ) ו"אורי ששון" (פי 29) המילים הללו ודומות תופסות את רוב העשירייה הפותחת יחד עם אורחת פחות ספורטיבית במקום הרביעי: "סלמונלה" עם עלייה של 2300% בנפח החיפושים - פי 23.
במקום השביעי כניסה מאוד מפתיעה לחיפוש "ענבי טלי" שמראה עלייה של 1,300% כלומר משום מה מחפשים את השאילתה הזו פתאום פי 13 יותר. למה? התשובה היא שישנו קמפיין שבמסגרתו רוכשי הענבים האלו יכולים להכניס קוד שמופיע על האריזה באתר ואולי לזכות בפרסים. כדי להגיע לאתר הם מחפשים "ענבי טלי".
האם הם מגיעים לאתר הנכון? לא תמיד. עקב העומס או בטעות, חלק מהגולשים מגיעים לידיעה מ-2010 על הקמפיין שפורסמה באתר ששמו "אכול ושאטו": ופשוט משאירים שם את הקודים בתגובות.
בפוסט שעלה באתר לפני כמה ימים באתר אכול ושאטו הם כותבים:
"ב- 31.7.2010 פרסמנו ידיעה (...) מאז, ומדי שנה, אנו מקבלים תגובות של צרכנים שלא מצליחים להגיע לענבי טלי ולהזין את הקוד שבגב אריזות הענבים אותם קנו, כדי להשתתף בהגרלה.
"בתסכולם הם מחפשים את ענבי טלי בגוגל, ומכיוון שהידיעה שפורסמה אצלנו מופיעה ראשונה לאור כמות הכניסות הגדולה, מגיעים אלינו ושופכים את מררתם.
מצטערים; אנחנו לא יכולים לעזור, אבל מה קורה שם אצלכם בענבי טלי? למה אתם רוצים ליצור לעצמכם שם רע ולאבד מוניטין בקמפיין זה? סוף סוף מוצר שאין בו סלמונלה או ליסטריה, ואתם שם בטלי פוגעים בצרכנים שלכם ובעצמכם."
איפה שמים את הקוד????
מטעם ענבי טלי שלחו תגובה לידיעה של אכול ושאטו לפיה אפשר להכניס קודים באתר שלהם או לפנות לשירות לקוחות. אני מניח שבשנה הבאה יגיבו הגולשים לידיעה החדשה עם קודים מהענבים.
מזל טוב אינטרנט!
אה, יש לכם משהו חשוב, מעניין או מצחיק לספר לי? אפשר בפייסבוק