שלוש חברות שולטות בסמארטפונים שלכם - הדרך העיקרית שבה אתם צופים בסרטים, מאזינים למוזיקה, משחקים, קוראים חדשות, מצלמים ומתקשרים עם העולם. גוגל (עם הסמארטפונים שמבוססים על אנדרואיד), אפל (עם אייפון ו-iOS) ופייסבוק שהאפליקציות שלה הן הכי פופולריות בשתיהן - פייסבוק, אינסטגרם, מסנג'ר, וואטסאפ. כן, יש גם את סמסונג, אמזון ועוד - נגיע גם אליהן.

יש מי שסבור כי אין שום בעיה במצב הנוכחי - הרי יש תחרות. אפשר, יחסית בקלות, לנטוש סמארטפון אחד, ולעבור למתחרה. מצד שני, נסו להעביר את הקבוצה המשפחתית שבה 7 אנשים בלבד מוואטסאפ לטלגרם. בהצלחה עם זה.

פוליטיקאים בארה״ב, בהם כמה מהשמות המובילים במירוץ לנשיאות ב-2020, חושבים שהגיע הזמן לשנות. במפלגה הדמוקרטית, המתכוננת לקרב חייה מול הקמפיין לבחירתו המחודשת של דונלד טראמפ, זה כבר כמעט קונצזוס: ענקיות תעשיית ההיי-טק הפכו לגדולות, חזקות ומונופוליסטיות מידי. זה לא הגיוני לאפשר להן להמשיך וליהנות מכל כך הרבה כוח נטול פיקוח. צו השעה הוא לפרק אותן לאלתר.

זה אולי נשמע כמו עניין משפטי משעמם. אולם ההשלכות של מהלך שכזה - אם אכן יתרחש - יהיו עצומות וישפיעו על חיי כולנו. בתרחיש קיצוני (אך עדיין לגמרי אפשרי), אנו עשויים להתעורר בוקר אחד לעולם שבו סמסונג מייצרת מכשירים מבוססי iOS, ואילו אפל מתחרה בשאומי על ייצור מכשירי אנדרואיד. גוגל היא רק מנוע חיפוש, ואמזון היא רק חנות אינטרנטית - תוך שנאסר עליה במפורש לייצר מוצרים משל עצמה. איך בדיוק אנחנו יכולים להגיע לשם? זה כנראה הרבה יותר פשוט ממה שאתם חושבים.

לפרק את פייסבוק

השם הבולט בדיבורי הפירוק הוא קודם כל שמה של פייסבוק, הרשת החברתית שהפכה לאחד המותגים השנואים בעמק הסיליקון. אליזבת׳ וורן וברנדי סנדרס, שני מועמדים מהקצה השמאלי של המפה הפוליטית, מדברים בגלוי על רצונם לפרק אותה בזריזות. גם מועמדים דמוקרטים מתונים יותר, כמו ג׳ו ביידן, בהחלט לא פוסלים את הרעיון.

מארק צוקרברג (צילום: Frederic Legrand - COMEO, ShutterStock)
מארק צוקרברג|צילום: Frederic Legrand - COMEO, ShutterStock

פייסבוק מורכבת היום ממספר גדול של מוצרים, חלק לא מבוטל מהם לא פותחו על ידה במקור אלא נרכשו בעסקאות ענק. השלב הראשון והמתבקש ביותר, כך לפי הקונצנזוס המתגבש במפלגה הדמוקרטית, הוא לבטל באופן רטרואקטיבי את העסקאות הללו.

פייסבוק תיאלץ להיפרד מוואטסאפ ומאינסטגרם, שיחזרו להיות חברות עצמאיות. יאסר עליה לרכוש שוב חברות בסדרי גודל שכאלו, והחברה תיאלץ להסתפק במוצר המרכזי שלה - הרשת החברתית עצמה - ולהפסיק לחפש דרכים להתרחבות מהירה ששוב תרגיז את הממשל.

אלו לא מהלכים חסרי בסיס חוקתי, ובפייסבוק בוודאי לוקחים את האיום ברצינות. אנחנו יודעים את זה, כי במהלך החודשים האחרונים לא הכריזה החברה כמעט על אף חידוש שמטרתו איננה לתקוע את הניסיון לפרק אותה. פייסבוק מצהירה כי בכוונתה לאחד את שירותי השיחות שלה לפלטפורמה אחת משותפת, ומרגע שזה יקרה - תוכל לטעון כי הפרדה בין וואטסאפ ובין מסנג׳ר, לדוגמה, היא פשוט בלתי אפשרית.

והנה, חיינו מושפעים כבר עתה באופן ישיר מעצם הדיבור על פירוק המונופול. אם בעוד כמה חודשים תגלו שאפליקציית מסגנ׳ר ״בלעה״ את וואטסאפ ואין כעת למעשה שום הבדל בין שתיהן, תוכלו לדעת שפייסבוק הצליחה לנצח את הדמוקרטים במירוץ - אם כי לא בטוח שבכך יגיע הסיפור לקיצו.

לחסל את אמזון

אמזון היא שם נוסף בתעשיית הטכנולוגיה האמריקנית שנחשב נערץ ואהוד בעברו, אך כיום מתמודד עם משבר תדמית לא קטן. גם אותו מנצלים המועמדים הדמוקרטים בדיבורים על פירוק, הפעם מתוך כוונה להציל את העסקים הקטנים הנרמסים תחת רגלי אמזון העצומה, שאולי החלה את דרכה כחנות ספרים באינטרנט, אך היא היום ענקית טכנולוגיה דורסנית, בעלת נוכחות אדירה כמעט בכל תחום, כמעט בכל מקום.

איך זה יעבוד? התכנית המפורטת ביותר, זו שאותה מציעה המועמדת אליזבת׳ וורן, עוסקת בהפרדה ברורה בין שיווק ומכירה של מוצרים כחנות, ובין פיתוח וייצור של מוצרים כאלה. הכלל: לא ייתכן שאותה החברה תשלוט בשני התחומים. אמזון תדרש לבחור. או שהיא רוצה להיות חנות, ולמכור מוצרים המגיעים מחברות אחרות, או שהיא רוצה להיות יצרנית בעצמה - ובמקרה שכזה תידרש למסור את מפתחות החנות שלה למישהו אחר.

מטה גוגל (צילום: Benny Marty, NEXTER)
מטה גוגל|צילום: Benny Marty, NEXTER

מאחר וסביר שעם הגב לקיר תבחר אמזון באפשרות הראשונה, ניצחון דמוקרטי בבחירות עשוי להביא את קיצה של סדרת מכשירי ה״קינדל״, הרמקולים החכמים בסדרת ״אקו״ והסייענית הדיגיטלית ״אלקסה״, ועוד מגוון עצום של מוצרי חומרה ותוכנה אותם אמזון מפתחת בעצמה. מהלך דרמטי אף יותר עשוי להיות החלטה ממשלתית להפריד בין אמזון ובין שירות מחשוב הענן שלה AWS, שהוא למעשה מקור הרווחים העיקרי שלה (קראתם נכון - לא החנות).

זה אולי יהיה הצעד הרגולטורי הדרקוני מכולם. הוא יפגע באופן אנוש, אולי אפילו סופני, בתכניותיה של אמזון להפוך לחנות של העולם. נכון להיום, התכניות הללו מגובות ברווחים המיוצרים כאמור במקום אחר. לאחר ההפרדה (אם תתרחש), יאלצו כנראה הישראלים להיפרד מהחלום של מחסני אמזון בישראל: עד שהפוליטיקאים יסיימו איתה, עשויה אמזון להתפצל לחברה מצליחה מאוד בתחומי תשתיות הענן (שלא באמת מעניינת אף אחד מחוץ להיי-טק), וחנות מקוונת שבקושי יכולה לעמוד על הרגליים.

הכוונת גם על גוגל ואפל

אותו כלל שאמור להיות תקף לגבי אמזון (או חברת שירותים, או יצרנית של מוצרים - אך לא שניהם יחד), נכון מבחינת חלק מהמועמדים הדמוקרטים גם לגבי שתי ענקיות אחרות: גוגל ואפל. במיוחד במקרה של אפל, הרי שכיום החברה גם מייצרת את מכשירי הטלפון, גם מפתחת את מערכת ההפעלה, גם מוכרת עבורם שירותים שונים וגם נהנית מבלעדיות במכירת אפליקציות. 

אם יבחרו הדמוקרטים בפתרון העדין, הם עשויים לדרוש מאפל לאפשר לחברות נוספות למכור אפליקציות לאייפון, ולוותר על הבלעדיות של ה-AppStore. כבר צעד דרמטי למדי, אך אולי לא מספק. השלב הבא יהיה לאסור לגמרי על אפל לעסוק בתחומי האפליקציות והשירותים, דווקא התחומים שבהם החברה מנסה לאחרונה להתרחב. אם גם פיתוח של מערכת הפעלה ייפול תחת הקטגוריה הזו, זו כבר תהיה פצצה של ממש.

הפרדה בין אפל יצרנית הטלפונים ובין חברת התוכנה המצליחה, עשויה להביא אותנו למצב שבו iOS הופכת למוצר עצמאי וחופשי, וכל יצרן המעוניין בכך יוכל למעשה להציע ללקוחותיו מכשיר ״תואם אייפון״ וזהה במאה אחוזים לאלו המיוצרים היום על ידי אפל עצמה. נשמע מופרך? זהו אכן תסריט קיצוני למדי, אך לא רעיון כל כך מוזר אם אנו מניחים שאפל היא מונופול בתחומה, ולמי שסבור שזוהי חובה צרכנית וכלכלית להחליש אותו.

_OBJ

ומה עם גוגל? כאן הכוונות פחות ברורות, אם כי ניתן לראות רמז כלשהו בהתנהלותו של האיחוד האירופאי - מוסד המספק לדמוקרטים לא מעט רעיונות בנוגע לרגולציה צרכנית אגרסיבית ומועילה. שם סבורים כבר מזה זמן מה כי גוגל מנצלת את מעמדו של מנוע החיפוש שלה בכדי לקדם מוצרים אחרים מתוצרת החברה באופן שלא מותיר למתחרים כל סיכוי. הצעד המתבקש, אם כן, הוא הפרדה בין גוגל ״המקורית״, מנוע החיפוש הפופלרי, לבין שאר שירותי ומוצרי החברה שיצאו לדרך עצמאית.

אז האם זה באמת יקרה?

ובכן, בשיל להגשים את החזון שלהם, הדמוקרטים צריכים, מן הסתם, לנצח בבחירות. זה לא יהיה קל - היסטורית, נשיא מכהן בארה״ב נהנה מעמדת יתרון ברורה כאשר הוא מועמד לבחירה מחודשת. טראמפ לפי הסקרים הוא אחד הנשיאים הכי פחות פופולריים בהיסטוריה, אך כולנו זוכרים כבר מה הסקרים קבעו לגביו ב-2016, ובדיוק איך זה נגמר.

אחר כך, תלויים הדברים בזהותו של המועמד הדמוקרטי הנבחר - האם הוא מגיע מהקצה השמאלי והסוציאליסטי יחסית של המפלגה הדמוקרטית, או המרכז המתון יותר. ענקיות הטכנולוגיה כמובן יעמדו על רגליהן האחוריות, ויצאו לקמפיין תקשורתי ולוביסטי שיהיה כנראה חסר תקדים בכל תולדות ארה״ב, ובו ישכנעו את הציבור למה פירוק הוא מהלך שפוגע במוצר, בחווית השימוש ובעיקר בצרכנים. יגידו לכולם שהסמארטפונים יהיו פחות איכותיים.

ואולם גם אם בסופו של דבר אף אחד מהאיומים לא יתגשם, עצם העובדה כי נושא פירוק המונופולים בתחום הטכנולוגיה עשוי להפוך לסוגיה האחת הבוערת ביותר בפוליטיקה האמריקנית של העשור הבא, יכולה להספיק בכדי לשנות את קצב הצמיחה המטורף ממנו נהנתה התעשייה בשנים האחרונות.

היא גם עשויה ללחוץ על החברות לנקוט בגישה פתוחה, חברותית ופחות דורסנית כלפי מתחריהן. לא נהיה בהלם אם אפל, לדוגמב, תבחר מיוזמתה להתיר את הרסן ולאפשר למפתחי האפליקציות לעשות הרבה יותר. לא מטוב ליבה, אלא מרצון להימנע אחר כך ממאבק ממושך וקשה מול הבית הלבן.