האם גוגל בדרך להשמיט את כל החיפושים הפיראטיים והאתרים שמפרים זכויות יוצרים ממנוע החיפוש שלה? על פי דו"ח מיוחד שהוציאה החברה, נראה שכן. בדו"ח מפרטת גוגל את כל הדרכים בהן היא נלחמת בתכנים פיראטיים באינטרנט - כולל תוכנות, ספרים ובעיקר תכני מולטימדיה כמו סרטים, סדרות ומוסיקה.
המלחמה של גוגל בפיראטיות לא החלה היום. עם זאת, בחודשים האחרונים מגבירה החברה את הלחץ על אתרים ושירותים מסחריים, שלטענתה חשודים בהפקת רווחים מהפרת זכויות יוצרים. לצורך כך, משתמשת ענקית החיפוש בנשק החזק ביותר בארסנל שלה - פגיעה בדירוג הדף בחיפושים. כבר לפני כשנתיים החלה גוגל לפגוע באתרים חשודים, לאחר שבעלי זכויות היוצרים התלוננו על הפרות חוזרות ונשנות באתרים אלו. עתה, מקשיחה החברה את המדיניות שלה ונוקטת לשם כך במספר צעדים.
אם עד כה הסתפקה החברה בדחיקת אתרים חשודים למעמקי תוצאות החיפוש, תתחיל גוגל לפגוע באתרים גם במסגרת ההשלמה האוטומטית, כך שחיפושים נפוצים שזוהו כקשורים להפרת זכויות יוצרים לא יוצעו לגולשים המתחילים להקליד אותם.
בנוסף, תציג החברה בפני משתמשים שמחפשים תכנים פיראטיים, תוך שימוש במלים כגון download, free או watch, מודעות של גופי מדיה. פרסומות אלו יפנו את הגולשים ישירות אל התוכן שחיפשו, ולא יסתפקו בהפניה לאתר חוקי בו ניתן לחפש אותו. כך מקבל המחפש מענה מיידי, מהיר וחוקי, שמוציא לפחות חלק מהעוקץ של אתרים פיראטיים. לדברי החברה, קיומן של אלטרנטיבות חוקיות כמו אייטיונז ו-Google Play נותן מענה לצרכים של הקהל הרחב ותורם להפחתת הפיראטיות. בשוודיה, הולנד ואוסטרליה, למשל, צנח מספר האנשים שמורידים תוכן בצורה פיראטית ביותר מ-20% בעקבות עלייתם של שירותים אלה.
עוד ב-Geektime:
- אקזיט: חברת המשחקים הישראלית שאף אחד לא רצה להמר עליה נמכרת ב-100 מיליון דולר
- סקירה: Destiny הוא המשחק היקר בהסטוריה, אך האם הוא שווה את המחיר?
החברה מציינת גם את מערכת Content ID שלה, שכוללת אלגוריתם זיהוי לתוכן המוגן בזכויות יוצרים ומוטמעת למשל ב-Youtube. על פי גוגל, הניבה המערכת יותר ממיליארד דולר בהכנסות עבור בעלי זכויות היוצרים על ידי הדבקת פרסומות מטעמם לסרטונים שהועלו על ידי אנשים שאינם בעלי הזכויות על התוכן.
המתלוננות הסדרתיות: חברות המוסיקה
מעניין לראות ששיאנית התלונות היא התאחדות חברות המוסיקה הבריטיות, שאחראית בשנת 2013 לבדה על 43.3 מיליון בקשות הסרה. אחריה חברת Degban שמספקת שירותי זיהוי ואיתור תוכן מוגן ברשת עם 40.9 מיליון בקשות, ואחריהן התאחדות חברות המוסיקה האמריקאיות, RIAA, עם 31.6 מיליון בקשות. ומיהם שיאני הפיראטיות? על פי החברה, הדומיינים שצברו הכי הרבה תלונות הם rapidgator.net עם כמעט 800 אלף קישורים מפרי זכויות, myfreemp3.cc עם 577 אלף קישורים מפרים ו-uploaded.net עם 558 אלף קישורים מפרים.
לגוגל היסטוריה ארוכה של ניסיונות להלך בין הטיפות. מצד אחד עומד הרצון שלה לספק למשתמשיה את כל המידע שהם מחפשים, בלי להתערב יותר מדי בתוצאות, כדי לא לדחוף אותם לחפש אלטרנטיבות. מצד שני עומד הפחד שלה להיתבע, כפי שכבר קרה ב-2007, כשענקית המדיה האמריקאית Viacom תבעה את גוגל וחברת הבת Youtube על סך של מיליארד דולר. אמנם, ההליך המשפטי הסתיים בפשרה (לאחר שגוגל זכתה במשפט ובערעורים שלאחריו), אולם החברה הפנימה שעליה להיות אקטיבית הרבה יותר בהגנה על זכויות יוצרים.
למרות זאת, כיום נראה שלגוגל עצמה אינטרס למלחמה בגופים הפיראטיים לא פחות מלחברות התוכן. זאת משום שבשנים האחרונות הפכה גוגל עצמה לחנות תוכן, באמצעות חנות ה-Google Play שלה, שמלבד אפליקציות למכשירי אנדרואיד מציעה גם מאגרי מוזיקה, סרטים, סדרות טלוויזיה, ספרים ומגזינים דיגיטליים (שכולם חסומים למשתמשים ישראלים).
הכתבה התפרסמה במקור באתר Geektime
עוד ב-NEXTER: