הסמארטפונים שלנו מסוגלים לעשות המון, בזכות שלל החיישנים והטכנולוגיות המאפשרים להם להיות מודעים לנו ולסביבתנו. אך כמה מהיכולות הבסיסיות והוותיקות ביותר של המכשירים עדיין לא מנוצלות לגמרי: הראייה והשמיעה. שני סטארט-אפים חדשים שנחשפו אתמול במסגרת אירוע של Microsoft Ventures ביפו מנסים לשנות זאת.

הראשון הוא DOV-E, שמבטיח להעביר רבים מתפקודי התקשורת של הסאמרטפון מטכנולוגיות מורכבות לרכיבים הבסיסיים ביותר במכשיר - המיקרופון והרמקול. יהודה יהודאי, מייסד דובי, מסביר שכיום, הסמארטפונים שלנו משתמשים ב-GPS כדי לדעת היכן אנחנו, בבלוטות' כדי לתקשר עם מכשירים קרובים וב-NFC (תקשורת טווח אפס - תט"א) לפעולות מאובטחות כגון תשלום. כל אחת מהטכנולוגיות הללו פועלת בנפרד ומסובכות למדי לשימוש. אך את פעולותיהן המרכזיות בתחום הקניות ניתן לבצע בעזרת מיקרופון ורמקול.

 

התוכנה שפיתח יהודאי, יחד עם שותפיו נעם בן ארי וניר פלומבו, מתבססת על תקשורת אולטרא-סאונד - כלומר: גלי קול שאינם נשמעים לאוזן האנושית. כל סמארטפון יכול לשמוע ולהשמיע קולות כאלו, וכך גם מכשירים שונים שמקיפים אותנו - החל מהטלוויזיה בבית, דרך הקופה בחנות ועד למכונת שתייה.

כך, לדוגמה, יכולה התוכנה של דובי לשדר לסמארטפון של המשתמש בזמן צפייה בטלוויזיה הצעה לרכוש מוצר שנראה על המסך - בין אם זה השמפו בהפסקת הפרסומות ובין אם זו מכונית הפאר בה נוהגת דמות בסדרה המשודרת כרגע. אם המשמתש יתעניין במוצר, האפליקציה על הסמארטפון שלו תזכור זאת וכשיעבור סמוך לחנות פרמקולוגיה או סוכנות רכב - הסמארטפון שלו יידע זאת בזכות רמקולים שמשדרים זאת מפתחי החנויות או חלונות הראווה ויקבל קופון לרכישת המוצר בו התעניין. בשלב התשלום הוא אף יוכל להצמיד את הסמארטפון לקופה לאימות ההעברה הכספית.

בשיחה עם NEXTER הסבירו פלומבו ויהודאי כי השימוש באולטרא-סאונד חוסך את ההדלקה והכיבוי של טכנולוגיות תקשורת כמו בלוטות' ו-NFC וגם את צריכת האנרגיה הגבוהה יחסית שלהן. בחברה הוסיפו כי מלבד החיסכון באנרגיה ובצורך לבצע פעולות לחיבור אלחוטי בין מכשירים, הפיתרון שלהם מאובטח, בזכות שינוי דפוס הקול שמשמיע כל מכשיר בכל כמה שניות, כך שגם אם מכשיר אחר בסביבה "הקליט" את התקשורת בין הסמארטפון של המשתמש למכונת משקאות, לדוגמה, הוא לא יוכל בצע על בסיס השמעה חוזרת שלה רכישות על חשבון המשמתש לו "האזין".

בחודש מרץ האחרון הודגמה הטכנולוגיה של דובי לראשונה בתערוכת הסלולר בברצלונה ולפני כשלושה שבועות החל פיילוט לשימוש בה במכונות ממכר שתייה של קוקה-קולה ביפן.

הסטארט-אפ השני הוא Fringefy, המפתח מנוע חיפוש מקומי על בסיס ראיית-מחשב. החברה פיתחה אפליקציה בשם Alice, המאפשרת לכוון את מצלמת הסמארטפון אל כל מבנה קבוע ולקבל עליו תוצאה אחת ויחידה, שתכלול את כל המידע הרלוונטי על אותו מקום.

האפליקציה של Fringefy מזהה את תיאטרון הבימה
האפליקציה של Fringefy מזהה את תיאטרון הבימה

כך, למשל, ניתן לצלם בניינים ואנדרטאות בעת טיול בחו"ל ולקבל עליהם מידע כגון שם וערך הוויקיפדיה הרלוונטי, או לצלם בתים בעת חיפוש נכסים ולצפות במידע כמו גודל הבית, מצבו ומחירו. החברה מדגישה כי התוכנה שלה יודעת לזהות מקומות ללא צורך בצילומם מזווית מסוימת, שכן היא מתבססת על איסוף תמונות הזמינות ברשת והצלבה שלהן עד למצב בו היא יודעת איך נראה כל מבנה מכל כיוון.

בימים הקרובים תתחיל החברה את הפיילוט של אפליקציית Alice בעיר סן-פרנסיסקו, ובהמשך היא צופה להתרחב לאזורים נוספים.

כאמור, שתי החברות נחשפו במסגרת סיום המחזור השישי בתוכנית ההאצה של Microsoft Ventures בישראל, אותו ייסד צחי וייספלד וניהל חנן לביא, שניהם ממיקרוסופט ישראל. וייספלד מנהל כיום את האקסלרטורים של מיקרוסופט הבינלאומית, בעוד לביא נפרד אתמול מהסניף הישראלי של החברה לטובת מעבר לסניף בבוסטון.

חברות נוספות שהשתתפו במחזור הנוכחי כללו את GetJob - מעין אפליקציית מציאת עבודה המקבילה לגט-טקסי ומאתרת להם משרות רלונטיות בסביבה בה הם נמצאים; Highr, המציגה לעובדים החפצים בשיפור תנאי העסקתם מידע הכולל תפקידים בעלי אופי ותנאי שכר מסוימים, בלי לחשוף את פרטיהם בפני מעסיקים פוטנציאליים עד לרגע בו הם מחליטים "לחשוף" את כוונתם לחפש עבודה חדשה; Taranis, המשתמשת במידע מחיישנים ומערכות ניטור מזג אוויר כדי לסייע לחקלאים למנוע נזקים ליבול ולקבל מקסימום תוצרת במינימום השקעה; Bontact, המספקת פתרון תקשורת בין אתרים לגולשים המשלב מייל, טלפון, הודעות טקסט, צ'ט ועוד; Udobu - אפליקציה למעקב אחר מצב הכרטיסים למשחקי ספורט ופתרון לבעיית ספסרות הכרטיסים והאיצטדיונים הריקים-חלקית; Covercy - שירות להעברות כספים של אלף עד 20,000 דולר בין עסקים קטנים ובינוניים במדינות ומטבעות שונים במינימום עמלה; Personalics - חברה שפיתחה מנוע אינטליגנציה מלאכותית לאתרי קניות וטוענת כי הכפילה את המכירות באתר הישראלי P1000; ו-SkyFormation - פתרון לאבטחת אפליקציות ענן במחשבי ארגונים ומניעת דליפת מידע.