moovit
מדריכה את התיירים בתחבורה הציבורית. אפליקציית Moovit

נבחרת הכדורגל הישראלית לא לקחה אמנם חלק במונדיאל, אך בזכות שתי אפליקציות תחבורה מקומיות - Moovit ו-Waze - הייצוג הישראלי הצליח להגיע לברזיל ולהוות שחקן משמעותי באירוע הספורט הגדול. דיווח בעיתון פורבס מעיד כי מלבד סיוע למשתמשים בהערכת זמן ההגעה למגרש ובחזרה למלון, האפליקציות הישראליות סייעו גם לשלטונות ברזיל בהשגת מידע אודות הנהגים והנוסעים בכבישים.

לפי הדיווח, שתי החברות הישראליות משתפות פעולה עם ממשלת ברזיל, ואף קיבלו מסכי מעקב משלהן במרכז השליטה והבקרה של התחבורה בעיר. בעזרתן של האפליקציות, יודעים השלטונות מתי צפוי עומס באיזור מסויים, הן מבחינת הנהגים הפרטיים -בעזרת Waze - והן מבחינת הנוסעים המתכננים להגיע אל האיזור בתחבורה הציבורית - בעזרת Moovit.

מפת הפקקים של ווייז בברזיל (צילום: Waze)
מנתחת את דפוסי הנסיעות לפני ואחרי המשחקים. Waze בברזיל|צילום: Waze

חשוב להבהיר כי המידע הנמסר על ידי החברות אודות המשתמשים הינו אנונימי לחלוטין ונועד בעיקר לעזור להן להבין מה הן הבעיות השונות הצפויות בעת הנסיעה - כלומר: כעת יכולה ברזיל להתעדכן בזמן אמת ובאופן כמעט מיידי אודות עומסים, מפגעים בכביש ואפילו תאונות, ולהסיק עד כמה התנועה צפויה להתעכב כתוצאה מכך.

לצד הבעיות בכביש, היתרון המשמעותי שמציעות שתי האפליקציות הוא האפשרות לראות את דפוסי הנסיעה בכבישים מסוימים, מה שמעניק לברזיל את היכולת לשער לאן מתכננים נהגים ונוסעי תחבורה ציבורית להגיע לפני ואחרי משחק.

עוד ב-Geektime:

השימוש באפליקציות הניתנות להפעלה על הסמארטפון של כל נהג ונוסע, במקום בשיטות המעקב המיושנות כגון שימוש במצלמות תנועה ודיווחים מנהגים מסוימים, פתח עולם חדש של מידע. למעשה, Waze עובדת עם ריו מאז קיץ 2013 על מנת להעניק לה תובנות עמוקות יותר אודות התנועה ברחבי המדינה, במטרה לעזור לשני הצדדים בשיפור תנאי התחבורה.

_OBJ

גם Moovit כבר עובדת עם מספר ערים ומדינות ברחבי העולם, על מנת להעניק להן מבט מעמיק יותר על התחבורה הציבורית, כשביניהן ניתן למצוא גם את ישראל. החברה מבהירה כי במסגרת ההסכם שחתמה עם העיריות השונות היא אינה מאשרת להן לפנות למשתמשים לצרכים פרסומיים, אך חשוב לזכור כי היא יכולה לשנות את דעתה בכל רגע שרק תרצה.

בתור משתמשים אדוקים בשתי האפליקציות השונות, העובדה שהמידע שלנו מגיע לגורמי צד שלישי אינה מפתיעה אותנו במיוחד. לחברות הללו יש מידע יקר במיוחד, שיכול לעזור למשתמשים ולמדינה לשפר את מערך התנועה כולו. פרטיות המשתמש הפכה ללא יותר מאגדה אורבנית ולמעשה, תנאי השימוש ברוב האפליקציות כיום מדגישים כי המידע שנאסף הוא רכושה של החברה ולא של המשתמש. האם עלינו לדאוג מאיסוף ושיתוף המידע שלנו עם גורמים שאנו כלל אינם מודעים אליהם? ייתכן. אך לאור העובדה שבסופו של יום השיתוף הזה מסייע לנו להתחמק מפקקים, עומסים או להגיע אל האוטובוס בדיוק בזמן מבלי להמתין דקות ארוכות, אולי זה באמת שווה את המחיר.

הכתבה התפרסמה במקור באתר Geektime