יותר ויותר בעלי רכבים מכניסים אליהם מצלמות, וזה לא במקרה. בין אם מדובר חלילה במעורבות בתאונת דרכים או קנס משוטר, המצלמה מספקת תיעוד והוכחה למקרה הצורך בבית המשפט. לשאויי (XiaoYi), חברת בת של שאומי, האחראית בין היתר גם על מצלמת הרשת המפורסמת Yi Cam, יש גם מצלמת רכב, אותה לקחנו לנסיעת מבחן.
בחיפוש פשוט ב-eBay אפשר למצוא לא מעט מצלמות רכב, וכמי שהחזיק והשתמש באחת או שתיים, יודע כותב שורות אלו גם לומר כי הן לא תמיד מחזיקות לאורך זמן - לפחות לא הזולות. XiaoYi Yi Smart Dash Camera היא סינית לכל אורך הדרך, אבל מהסוג האיכותי יותר. זה מתבטא בעיקר בפלסטיק עמיד יותר, מעמד לשמשה שאינו נופל גם ביום קיץ חם ולא נעים ומערכת שפשוט עובדת.
יש לה גם מאפיינים לא רעים, כמו צילום וידאו ברזולוציית Full HD בקצב של 60 פריימים לשנייה, עדשה איכותית רחבת זווית של 165 מעלות המסוגלת לכסות שלושה נתיבים ולצלם גם בלילה. בנוסף, ניתן לצלם באמצעותה גם תמונות סטילס ברזולוציה של 3 מגה-פיקסל, להקליט את הרעשים בתוך הרכב, ויש לה גם קישוריות WiFi כדי שניתן יהיה לשלוט בה באמצעות אפליקציה חיצונית.
יצאנו לדרך
ההתקנה והתפעול הראשוני קלים מאוד. היבואנית, באג, עשתה עבודה טובה בתרגום ההוראות לעברית, כך שגם מי שלא ממש מיומן יוכל להתחיל להשתמש בה במהירות. כל שצריך לעשות הוא להצמיד את המעמד לשמשת הרכב אחרי שמנקים את השטח לפני כן, עדיף במרכז השמשה, לחבר את המצלמה לחשמל, להכניס כרטיס זיכרון בנפח של עד 64 ג'יגה-בייט וזהו, מוכנים לעבודה.
את הכבל הארוך המגיע עם המצלמה חיווטנו לכל אורך הדרך והסתרנו אותו כמה שאפשר מאחורי הפלסטיקה של הרכב, וחיברנו בסוף ליציאת ה-USB שמווקמת בחלק הקדמי של הרכב. יש גם מתאם לשקע מצת הרכב (12V), או אפשר להשתמש בכל מטען USB סטנדרטי אחר המיועד לטלפונים חכמים.
התנענו את הרכב ויצאנו לדרך, ממש בלי לגעת בהגדרות המצלמה, כשהיא מצידה הופעלה אוטומטית והחלה לצלם את הנסיעה. כדי לא להסיח את דעתנו מהכביש, לאחר כדקה המסך מפסיק להציג את שדה הצילום ומציג רק את השעה הנוכחית (ניתן לשינוי). כאשר הגענו ליעד וכיבינו את הרכב המצלמה כיבתה את עצמה באופן אוטומטי לאחר כעשר שניות. השניות הנוספות, שלעיתים כה חשובות לאחר תאונה, מתאפשרות בזכות סוללת 240 מילי-אמפר/שעה, אם כי כדאי לנהג לזכור כי במידה וניתן – להשאיר את הרכב פועל כדי להמשיך ולצלם.
עוד ב-TGspot:
לזה חיכינו: רובוט צעצוע דמוי Wall-E
סקירה: LeEco Le 2 Pro - העתיד ב-250 דולר
הצילום במצלמה מתבצע ישירות לכרטיס הזיכרון, כאשר כל קובץ מחולק לזמן של 3 דקות בדיוק. ברגע שהכרטיס מתמלא, המצלמה מוחקת אוטומטית את הקובץ הישן ביותר וכך הלאה, בשיטת FIFO (ראשי תיבות של First In, First Out) – הראשון שנכנס הוא הראשון שיוצא. באיכות הצילום שאנחנו קבענו, 1080p ב-30 פריימים לשנייה, כל קובץ שכזה שקל 320 מגה-בייט ובכרטיס של 16 ג’יגה-בייט נכנסו כך כשעתיים של וידאו.
מערכת התראות לא מוצלחת
המצלמה מתגאה במערכת ADAS, ר”ת של Advanced Driver Assistance System, המספקת לנהג התראות מפני סטייה לא צפוייה מהמסלול או התקרבות מהירה לרכב שלפניו, בסגנון של מערכות מסוג מובילאיי או אייווקס. אולם, כבר בנסיעה הראשונה הבנו כי זו רחוקה מלהיות מושלמת וכי ההתראות הגיעו גם בזמנים הכי לא צפויים, כמו התראה על התקרבות לרכב כאשר הקרוב ביותר נמצא במרחק רב מאוד, או התראה על סטייה מהמסלול כאשר היה מדובר בעיקול קל בלבד. אבל מצד שני, לא באנו עם ציפיות גבוהות מדי, שכן בכל זאת מוצר שעלותו כמה מאות שקלים לא יוכל להתחרות עם מערכות של אלפי שקלים. ביטלנו את האפשרות בקלות דרך התפריט הראשי.
בכל הנוגע לתפעול המצלמה, ציינו כבר כי לא נגענו בהגדרות המצלמה בשימוש הראשון, אך מי שמעוניין בכך כן ימצא מספר אפשרויות. המסך בגודל 2.7 אינץ’ הוא גדול ובהחלט מספק, כאשר בחלק התחתון יש ארבעה כפתורים המשמשים לגישה מהירה לתפריט הראשי, ניווט וכפתור הקלטה.
התפריט בנוי מקוביות שכל אחת מהן מייצגת הגדרה כלשהי. כך בקובייה הראשונה קובעים את איכות הצילום, בשנייה האם להקליט גם אודיו וכולי. ההגדרות בסיסיות מאוד וקל מאוד לשנות ולהתאים אותן, אם כי כאמור לא ראינו צורך לשחק איתן פרט לביטול מערכת ה-ADAS וכיבוי קישוריות ה-WiFi, שגם בה לא השתמשנו. זו כאמור נועדה כדי לחבר את המצלמה לטלפון, כך שניתן יהיה לשלוט בה מרחוק, לצפות בתצוגה חיה, לבצע עדכון גרסה אם צריך ולשתף בסרטונים ובתמונות, אם רוצים, באופן מיידי ומהיר.
איכותית גם בלילה
מי שהחזיק בדור הראשון של מצלמות הרכב, אלה שצילמו באיכות 640p או פחות, גילה כי הן לא מצליחות לצלם את מספרי הרישוי של הרכבים מסביב - דבר חשוב מאין כמוהו לצורך השימוש בחומר המצולם. היום רוב המצלמות כבר מסוגלות לצלם ב-1080p ויותר מכך וכך גם Yi Dashcam, המסוגלת לצלם באיכות מקסימלית של 1080p ב-60 פריימים/לשנייה.
האיכות שקיבלנו, גם ב-30 פריימים/לשנייה "בלבד", הייתה טובה למדי. הראות מצוינת ובלי יותר מדי רעידות, אם כי רעש דיגיטלי הובחן היטב בצילומי יום וכמובן עוד יותר בצילומי הלילה. ובכל זאת, מדובר באיכות טובה ללא ספק. המצלמה בעלת עדשה רחבה מאוד של 165 מעלות ("עין הדג") מצליחה לקלוט היטב מקצה לקצה של הרכב.
בכל וידאו מוטמעים השעה והתאריך בצד ימין באופן מובנה, שלא ניתן לביטול וחשוב כראייה משפטית. משום מה, גם הלוגו של החברה (YI) מוטמע בצד שמאל למעלה.
גזר דין
מדובר באחת ממצלמות הרכב המוצלחות ביותר, ללא ספק. היא מספקת את כל מה שצריך: תושבת קלה להרכבה ופירוק, סוללה פנימית המאפשרת גם שימוש מחוץ לרכב לזמן קצר לצורך תיעוד, איכות תמונה טובה והכי חשוב – תג מחיר נמוך יחסית העומד על 449 שקל ברשת באג. לא יכולנו לבקש יותר.