מה חסר בכל הכותרות האחרונות ממערכת החינוך: קיש: "לימוד התנ"ך אינו הדתה, נשנה את המגמה", "אדישות וזלזול": ההורים נגד שר החינוך יואב קיש, רן ארז תוקף את יואב קיש: "צריך לדפוק על השולחן", אחרי שהזדעזעו מסרטון האולפנה, נתניהו ויואב קיש עובדים על שכפול המודל שלה.
והנה המשותף: כולן חדשות עתיקות. כותרות עבשות על אנשים חסרי אחריות ומעוף, שעסוקים בעבר, לכל היותר בעתיד המיידי של עצמם - במקום בעתיד הרחוק של הילדים שלנו. יש כאן סוגיות חשובות, אבל אין שום הסתכלות אמיצה על העולם, שום הבנה של מהירות השינויים שמתחוללים בו, אין התמודדות עם ההשפעה על החיים שצפויים לתלמידים והתאמת תכנית הלימודים ודרכי ההוראה. ולא, המטרה היא לא להפוך את כל התלמידים למדעני חלל ומהנדסות מחשבים. רק להשתכר בכבוד בתחום כלשהו ולהיות אזרחים תורמים לחברה. שני היעדים הצנועים והברורים מאליהם עומדים עכשיו בסימן שאלה גדול מאי פעם.
האם-אמא של הבינה
אם עוד לא הפנמתם את ההשפעה העצומה של בינה מלאכותית כמו ChatGPT על החיים שלנו ועל כל מקצוע כמעט - הנה בא עוד גל גדול. AutoGPT הופך את מטוס הסילון הזה למעבורת חלל.
אם הצ'אט יודע לטפל במשימה אחת כל פעם - לפני חודש הוצגה קפיצה חדשה: האם-אמא של הבינות המלאכותיות, אם תרצו, שיודעת לקבל משימה מורכבת ("אני רוצה לפתוח חנות נעליים. אילו מותגים משתלם למכור?"), לפרק אותה בעצמה למשימות קטנות יותר. היא מפעילה בעצמה את ChatGPT על המשימות הקטנת בסדר הנכון ובמקביל, היא מנסחת עבורו את השאלות, משביחה את התוצאה ומגישה אותה באופן שימושי.
אם את ChatGPT צריך לשאול שאלות מדויקות, AutoGPT זה הבוס שלו. הוא מוכן לקבל את המחשבות הגולמיות יותר שיש לכם בראש: "איזה אוזניות הכי טובות עד 800 שקל", "איך להכניס יותר כסף מהעסק שלי", ולפרק אותן בעצמו לתתי משימות ולהפעיל את הבינה המלאכותית שתבצע אותן בסדר הנכון, ולארוז בסוף את התוצר - דו"ח, מסמך, או תוכנה עובדת. הוא יודע לשפר יעילות של תהליך, לנתח מניה או לקדם תכנים ומיזמים. (כאן תוכלו לצלול קצת יותר לעומק).
הכלי החדש יודע גם לחפש בעצמו ברשת, לכתוב תוכנה, לזהות איזה קבצים חסרים, למצוא אותם ברשת, להוריד למחשב, להתקין ולהפעיל. אני יודע שזה מורכב, אבל תתרכזו עוד רגע, ותנסו לדמיין איך זה הולך לשנות גם את החיים שלכם. יש לכם רעיון לאפליקציה? מעולם לא היה פשוט כל כך להקים אותו לתחייה בלי לדעת כלום במחשבים. מתלבטים מה לקנות לעצמכם או מה למכור בעסק? תבקשו מ-AutoGPT, המכונה גם AgentGPT, שיבדוק בשבילכם.
שעות, ימים וחודשים של עבודה של כוח אדם מיומן הפכו לעניין של פחות מדקה - עם ההסתייגויות המוכרות: לא תמיד מדויק, לפעמים מחרטט לגמרי.
אז מה זה עושה?
אם תבקשו מ-ChatGPT להשוות בין מותגי נעליים מובילים לגברים, הוא יבחר 5-7 מותגים, יוסיף מתחת לכל אחד כמה מהתכונות שמיוחסות אליהן - "עמיד במיוחד", "מעוצב באלגנטיות" (לא ברור מי הכתיב - המותג עצמו או צרכניו). וכדי לקבל משהו בעל משמעות תצטרכו להמשיך לתחקר את הבינה הזו.
אבל אם תבקשו אותו דבר מ-AutoGPT, הוא יפרק בעצמו את המשימה לתתי-משימות, וישלח כל אחת ל-ChatGPT לביצוע בסדר הגיוני:
- זהה את מותגי הנעליים המובילים בהתבסס על נתח שוק ופופולריות.
- נתח את ביקורות הצרכנים לכל מותג בנפרד, וודא את מהימנות הביקורות בכל אתר.
- השווה את טווחי המחירים, קהל היעד, ונקודות הבידול של כל מותג.
וזו רק ההתחלה. התוצאה היא דו"ח מפורט ושימושי למי שרוצה להיכנס לביזנס הזה. ואולי פחות שימושי, למי שעבד עד כה בביצוע הניתוחים האלה.
האנשים שנדהמו לפני חצי שנה מהבינה המלאכותית - נותרו שוב עם פה פעור.
"הטלטלה הגדולה ביותר בשוק העבודה"
אבל מי שכלל לא יידע להשתמש בכלים האלה, לא יבין איך הם עובדים, מתי הם מתאימים ומתי לא - לא יוכל להיות מתכנת, איש שיווק, ניהול, לוגיסטיקה, עורכת דין, רופא ועוד ועוד. עזבו את הכלי הזה - הבנו כבר שאנחנו תחת מבול של כלים חדשים. ושהלמידה שלהם והשיפוט המהיר - אם זה מתאים ולמה בדיוק זה טוב - הפכו להיות חלק מהיומיום של כל מקצוע כמעט. גם המורים חייבים לאמץ את זה, ויחד עם התלמידים לבחון כלים חדשים ולאמוד את מידת יעילותם והתאמתם למטרות, להבים יתרונות וחסרונות.
אני יודע, אמרנו את זה כאן לא מזמן. עדיין מבעבעת בי הציפייה שמערכת החינוך תריח משהו מכל זה, ולא רק ניסיון להריח עבודות שתלמידים מגישים אבל בינה מלאכותית כתבה. כנראה שאני עדיין תמים. במהפכת הבגרויות העדכנית, אגב, יש דגש על כישורי המאה ה-21.
"בכל תחום נצטרך יכולת להשתמש בכלים של בינה מלאכותית, שמתנהגים אחרת לגמרי ממה שהורגלנו אליו. זה דבר שמטלטל את כל עולם התעסוקה ומשפיע על שכבות שונות. גם הצווארון הכחול ישתנה. נצטרך להתרגל לעולם תעסוקה פחות מקובע ויציב, לאנשים שמחליפים עיסוקים בתדירות הרבה יותר גבוהה וגם לא מחוברים לארגון. אני מסתכל על בתי הספר ממעוף הציפור, וגם אם המורים טובים, יש קושי גדול להדביק פערים".
אם תשאלו אותי, מר ורשבסקי מדבר בעדינות רבה. רבה מדי. העתיד מתחלף לנו מול העיניים, ובתי הספר מתקוטטים על זוטות כל הדרך לחוסר רלוונטיות מוחלט.
הדגמות נקודתיות זה לא הסיפור. מה שמעניין זה קצב השינוי ועומקו. מהר מאוד, עמוק מאוד. זה מה שאמור להטריד את תלמידי בתי הספר, את הוריהם, ואת כל מי שעתיד המדינה מעניין אותו.
עשו איתי מה שתרצו
בזמן שנמנמנו, הזמרת והאמנית גריימס (שהיא גם במקרה האקסית של אילון מאסק והאמא של ילדיהם המשותפים X Æ A-XII ו-Exa Dark Sideræl) הודיעה השבוע שהיא נותנת רשות לכל מי שרוצה לקחת את הקול שלה ולהשתמש בו בעזרת בינה מלאכותית בשירים חדשים. היא דורשת רק 50% מהתמלוגים, שיחולקו אוטומטית בעזרת רשת בלוקצ'יין.
גריימס בעצם פותחת כאן חלון לסוג חדש של דרך להתפרנס עבור אמנים וזמרים. את הקול שלי כבר קל להמשיך להפעיל גם בלעדיי, בעזרת בינה מלאכותית: אז שיהיה לכם בהצלחה. רק תשלמו בזמן.
השבוע נולדו עוד כמה מאות כלי בינה מלאכותית חדשים, ובהם גם הבוט של סנאפצ'ט, שמבוסס על ChatGPT, ומיועד לספק חברה למשתמש בו. הוא מבין שפה טבעית, ומנהל שיחה כמו אדם אמיתי. הבוט השני מכוון להתחרות ב-ChatGPT, ובנותי בקוד פתוח של סטייבל דיפיוז'ן.
הנה השוני
הכלים האלה באמת מגדילים פרודוקטיביות של מי שכן משתמשים בהם. חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד ומ-MIT גילו שהפרודוקטיביות של עובדי שירות לקוחות עלתה ב-14% יחסית לאלה שלא השתמשו בהם.
החוקרים פיתחו מערכת בינה מלאכותית שהציעה להם הצעות בזמן אמת וקישורים לתיעוד פנימי של שיחות. זמן הטיפול בלקוחות ירד ושביעות רצונם עלתה. עובדים שירות לקוחות בעלי ניסיון של חודשיים בלבד בעבודה שהשתמשו במערכת, תפקדו באותה רמת הצלחה של עובדים בעל ניסיון של חצי שנה, שלא השתמשו במערכת.
כל זה רק הצצה קטנטנה למה שקורה כבר היום בעולם, שאליו צריך להכין את הילדים האלה. אגב, יש סיכוי לא מבוטל שזה כבר מעבר להישג ידם. ששום דבר שמשרד החינוך יעשה לא ישנה את זה. אבל זה בטח לא יקרה כששר החינוך מתווכח עם רן ארז על הסכמי שכר ומתכונות, ומנסה ליילד עוד כותרת סנסציונית, כל הדרך למדינה שהזמן שכח מאחור.