בשבועיים הקרובים צפויה פרטנר להכריז על כניסה לשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית – שהוא כיום צפוף ותחרותי מאי פעם. המשמעות עבור הצרכנים היא שעל המדף תהיה חבילת טלוויזיה רב-ערוצית נוספת, הזולה ביותר מ-50% מהחבילות של HOT ו-yes. המהלך צפוי להעצים את התחרות הגוברת בענף הטלוויזיה, לאחר שהיה רדום במשך שנים, ולהגדיל את כוח המיקוח של הצרכנים.
אחרי שנים של דואופול ששלט בשוק – HOT ו-yes – כיום פועלת כבר מתחרה שלישית: סלקום TV, עם כ-150 אלף לקוחות. לצדה יש אפשרויות צפייה זולות ברשת, כמו נטפליקס ואמזון פריים.
השוק הישראלי מתאפיין גם בצפייה פיראטית רבה בהשוואה לעולם, כשכל סרט או פרק מסדרה זמין לצפייה ישירה לכל דורש, באופן קל יחסית לשימוש. בתנאים האלה, פרטנר תצטרך להתאמץ כדי לתפוס מקום, ואלה המהלכים שהיא צפויה לעשות.
פרטנר תשתף פעולה עם נטפליקס
פרטנר תשיק טלוויזיה רב-ערוצית שתיקרא פרטנר TV. החברה הודיעה לבורסה באופן מחייב על המהלך, וההשקה חייבת להתבצע עד ה-30 ביוני – אחרת תצטרך החברה להוציא עדכון למשקיעים, צעד שממנו היא תעדיף להימנע. שירות הטלוויזיה של פרטנר יכלול "עשרות ערוצים", כפי שאישרו בכירים בחברה.
עוד ידוע כי הטלוויזיה של פרטנר מבוססת על ממיר של LG, שעליו מערכת ההפעלה אנדרואיד TV. זו מערכת הפעלה פתוחה שתאפשר התקנה של אפליקציות צפייה אחרות, כולל סלקום TV (באמצעות תשלום דמי מנוי גם לסלקום), למשל כדי לצפות בתכנים של HBO, שלא יהיו בפרטנר.
עוד נמסר מהחברה כי יש לה שיתוף פעולה ייחודי עם נטפליקס, והשירות שלה ייכלל בפרטנר TV. ככל הנראה, פרטנר תבצע את הגבייה של השירות של נטפליקס ותוכל גם לסבסד אותו, להעניק חודשי חינם וכדומה.
מבחינת פרטנר, נטפליקס היא שירות VOD נוסף שהיא יכולה להציע לצרכנים, עשיר בתכנים, בתמחור דומה ל-VOD של HOT ו-yes. עוד נחשף כאן ב-NEXTER כי שלט הטלוויזיה של פרטנר כולל כפתור Youtube, שיאפשר גישה נוחה גם לתכנים אלה.
ומה לגבי המחיר? סלקום גובה על מוצר הטלוויזיה 99 שקל לחודש, ועל חבילת הטריפל – הכוללת טלוויזיה, אינטרנט וטלפון – 149 שקל לחודש (המחירים לשנה הראשונה ואחר כך עולים מעט). פרטנר חייבת לגבות פחות מסלקום, וייתכן שתבחר להיכנס לשוק במחיר של 89 שקל לחודש.
כמו כן, מכיוון שהטלוויזיה של סלקום סייעה לה להיות המגייסת הגדולה ביותר בשירותי אינטרנט, פרטנר צפויה לנסות לחקות את המהלך, ולהציע חבילת טריפל.
מה פרטנר מחפשת בטלוויזיה?
יש הרבה תהיות לגבי ההשקה של פרטנר. בניגוד לסלקום, שנכנסה לשוק שבו היו רק שתי ענקיות, פרטנר נכנסת לשוק רווי עם מגוון מוצרים, ובהם חבילות זולות במיוחד לצד חבילות פרימיום יקרות. כיצד פרטנר תבדל את עצמה?
פרטנר TV מכוונת רחב. בניגוד לסלקום TV, שיצאה עם מוצר VOD באופיו, שמיועד לדור המילניום, פרטנר מכוונת לבית של הישראלי הממוצע. כך למשל, אם בסלקום המסך נדלק על תפריט VOD, בפרטנר הטלוויזיה נדלקת על ערוץ לינארי. כמו כן, בטלוויזיה של פרטנר יתאפשר לזפזפ בין עשרות ערוצים, כמו ב-HOT ו-yes.
אגב, גם בסלקום הרחיבו בהדרגה את הערוצים הלינאריים מאז ההשקה של המוצר, כנראה נוכח דרישה של הצופים. עם כל הרעש שעושים "חותכי הכבלים", לפי נתוני comScore, רק 25% מזמן הצפייה הכללי הוא של הקלטות ושל תכני VOD, כששאר ה-75% נשארים בטלוויזיה הליניארית המסורתית.
ואולם, מוצר הטלוויזיה של פרטנר נבנה מאוחר יחסית – בשנתיים האחרונות, כך שבנוסף לערוצים הלינאריים יהיו בו את כל הפיצ'רים של שירות טלוויזיוני מודרני: VOD, הקלטת תוכניות, Start Over, צפייה נדחית, צפייה מהסמארטפון והטאבלט וכן הלאה.
פרטנר החליטה לוותר על מעריצי הספורט המושבעים, ומתוך שאיפה לחסוך בעלויות לא רכשה את התוכן היקר של צ'רלטון ("ספורט 1", "ספורט 2" וכו'), המשדר אירועי ספורט מרכזיים. היא ויתרה גם על חובבי משחקי הכס שרוצים לראות את תכני HBO. מנגד, בטלוויזיה של פרטנר יהיו הערוצים 1,2 ו-10, תכני ילדים כולל ערוץ הילדים, ערוצי הספורט של RGE (ערוצים 5 ו-5 פלוס), ערוץ צחוק, ערוצי ויוה, תכני Vice ועוד תוכן הפונה לקהל הרחב.
מכיוון שפרטנר תמכור את התכנים האלה במחיר נמוך באופן ניכר מזה של HOT ו-yes, יש להן ממה לחשוש. בפרטנר מאמינים כי התכנים שלהם מתאימים לצופים רבים ומגוונים, וכי הם הצליחו לרכוש את התכנים האלה במחירים נוחים, שיאפשרו גם תמחור נוח לצרכן.
עם זאת, פרטנר נכנסת לענף הטלוויזיה בלית ברירה. החברה הבינה כי גם אם אין בשידורים כסף גדול – אין לה ברירה אלא להשיק שירות טלוויזיה, שכן אחרת היא תהיה קבוצה חסרה מול המתחרות. ענף התקשורת הישראלי מתכנס לארבע קבוצות תקשורת מרובות שירותים, כשהתמחור מבוסס חבילות (דאבל, טריפל וקוואטרו). לבזק, HOT וסלקום יש כבר שירותי טלוויזיה רב-ערוצית, ולאורך זמן פרטנר אינה יכולה להישאר בלי הצעת תוכן. בנוסף, הטלוויזיה, בניגוד למוצרי התקשורת האחרים כמו האינטרנט והטלפון, היא גורם מבדל ולקוחות נקשרים אליה רגשית.
מה עושות המתחרות?
HOT ו-yes בלחץ. עוד לפני פרטנר TV, החברות מאבדות כל רבעון אלפי מנויים. ב-2016 HOT איבדה 13,000 צופים, ו-yes איבדה 21,000 צופים. בחברות הגדולות הבינו כי המוצר העיקרי שלהן כבר אינו מספיק כדי להתמודד בתחרות, ולכן הן מציעות מוצרים נוספים, זולים יותר, שיתאימו לקהלים אחרים – אלה שעשויים לנטוש אותן או כבר נטשו אותן לטובת סלקום או נטפליקס.
הצעד החלוצי היה של HOT. החברה השיקה במארס את נקסט (Next) – פלטפורמת צפייה הכוללת VOD אינטרנטי בלבד ומכוונת לקהלים צעירים, סטודנטים ושאר "חותכי כבלים". נקסט משווקת במחיר נמוך של 49-69 שקל, אבל עדיין מוקדם לדעת אם היא נוחלת הצלחה.
ממש בשבועות האחרונים מבשלת HOT משהו חדש: שיתוף פעולה עם איש העסקים רמי לוי להשקת מותג טלוויזיוני מוזל אחר. אם יבשיל המשא ומתן, החברה תמכור באמצעות רמי לוי תקשורת חבילת כבלים מצומצמת במחיר נמוך. רוב הפרטים לגבי המהלך עדיין חסויים ואינם ידועים, אבל נראה כי HOT מתכננת מהלך חסימה לפרטנר באמצעות הצעה דומה מאוד.
yes בצרות גדולות יותר. החברה מאבדת פי שניים מנויים מ-HOT בכל רבעון, ובסיס הלקוחות שלה קטן יותר. yes, בניגוד למתחרה, אינה יכולה לסבסד את פעילות הטלוויזיה באמצעות פעילות הטלפון והאינטרנט. הכניסה של עוד מתחרה לענף אינה משמחת אותה במיוחד. לכן, גם חברת הלוויין מפתחת מוצר טלוויזיוני חדש משלה – בכוונתה להשיק שירות מצומצם עד סוף 2017, תחת מותג נפרד.
גם המיזם הזה סודי, אבל אנו יודעים כי yes תשתמש גם היא בממיר מבוסס אנדרואיד TV, וכי כל התכנים שלה ירוצו על האינטרנט. כלומר, ל-yes יהיה מוצר שאינו מבוסס על תשתית הלוויינים. אמנם עדיין מוקדם להספיד את הלוויין, אבל נראה שיום אחד לא יהיה בו צורך יותר, כמו גם בתשתית הכבלים, שכן האינטרנט ימלא את מקומם.
גם בעולם: האינטרנט עוקף את הכבלים והלוויין
התהליכים שקורים בענף הטלווזיה הרב-ערוצית בישראל דומים למתרחש בעולם. נתונים חדשים הנוגעים לרבעון הראשון של 2017 בארה"ב מראים כי לראשונה עבר מספר הלקוחות של נטפליקס את מספר לקוחות הכבלים: 50.8 מיליון לקוחות לנטפליקס מול 48.6 לקוחות כבלים. אלא שהנתון מעט מוטה, מכיוון שאינו כולל את 38 מיליון לקוחות הלוויין – כך שייקח לנטפליקס עוד זמן להביס את הפלטפורמות הישנות.
עם זאת, המגמה ברורה. נטפליקס צומחת בקצב מהיר: 3.6 מיליון לקוחות נוספו לה בארה"ב ברבעון – גידול של 8%. מנגד, הטלוויזיה הרב-ערוצית מדממת, כשחברות הטלוויזיה הרב-ערוצית בארה"ב עברו את הרבעון הגרוע בתולדותיהן, עם נטישה של 758,000 לקוחות ברבעון הראשון של השנה לעומת קודמו – 2.4% מבסיס הלקוחות שלהן. המגמה הזאת נמשכת מאז רבעון הרביעי של 2012, אם כי שיעורי הנטישה היו נמוכים יותר.
יתרה מזאת, בסקר שנערך באחרונה על ידי ארגון הצרכנות האמריקאי ASCI התגלה כי שביעות הרצון של הלקוחות משירותי הכבלים והלוויין נמוכה ביותר – ציון 64 ומקום אחרון במידת שביעות הרצון מבין 43 תעשיות שונות שנבדקו. כמו כן, 9% מהנשאלים מסרו כי יש סבירות גבוהה מאוד שיעזבו בשנה הקרובה את חברת הכבלים או הלוויין לטובת פתרונות צפייה מבוססי סטרימינג – עלייה דרמטית מ-6% מהנשאלים בשנה הקודמת.
בקרב הצעירים התמונה ברורה אף יותר. בסקר שערכה חברת Salesforce נמצא כי 68% מבני דור המילניום (גילי 18-34) מוכנים לנטוש את חברת הטלוויזיה שלהם לטובת שירות טלוויזיה של חברת טכנולוגיה. זו אמנם שאלה תיאורטית למחצה (כרגע יש רק ניסיונות ראשוניים), אבל היא מוכיחה כי צעירים יעדיפו לקבל שירות טלוויזיה מאפל, גוגל או פייסבוק.
בארה"ב, בדומה לישראל, יש לחברות הטלוויזיה מוניטין רעים בהיבטי תמחור, שירות וגבייה. הן נחשבות לחברות חמדניות עם שירות לקוחות גרוע. אגב, המחירים של טלוויזיה בארה"ב גבוהים במיוחד: מ-81 דולר בחודש בחברת הכבלים צ'ארטר עד 149 דולר לחברת הכבלים קומקאסט – מול מנוי ב-8-12 דולר לנטפליקס או אמזון. זה חלק מההסבר לנטישה.
אז מה עושות חברות הטלוויזיה המסורתיות נגד הצמיחה המטאורית של נטפליקס, Hulu, ואמזון? בדומה ל-HOT ו-yes, הן החליטו להשיק מוצרים מצומצמים משלהן, הכוללים פעילות מבוססת אינטרנט, חבילת ערוצים דלה יותר ובעיקר מחיר נמוך יותר.
חברת הלוויין האמריקאית Dish הקימה את Sling TV – פעילות נפרדת לחלוטין, המציעה חבילה של 30 ערוצים ב-20 דולר לחודש (אפשר להגדיל ל-45 ערוצים ב-40 דולר לחודש). חברת הטלקום AT&T, בעלת חברת הלוויין Direct TV, השיקה בנובמבר 2016 את Direct TV Now, מוצר אונליין עם חבילה הכולת 70 ערוצים ב-35 דולר לחודש.
לפי הערכות, שתי הפעילויות האלה הביאו לכל אחת מהחברות הוותיקות כ-175 אלף לקוחות ברבעון הראשון של 2017, והן הצליחו למתן במידה מסוימת את הירידה החדה במנויים בענף כולו. גם באירופה יש דוגמאות לשירותים מצומצמים של חברות ותיקות, ובהם Now TV מבית Sky.
החברות הוותיקות והשחקנים החדשים ייפגשו בסופו של דבר באמצע, כנראה עם חבילה של כמה עשרות ערוצים בכ-30 דולר לחודש. זה גם התהליך שעובר על השוק הישראלי.
עוד ב-TheMarker:
הרכישה הבאה של אמזון? מתעניינת ברכישת Slack, הפייסבוק לעסקים
בריטניה וצרפת מאיימות להעניש את גוגל ופייסבוק אם לא יעצרו את ההסתה