הכירו את "CYBORG"- החנות האוטונומית הראשונה בישראל, שמוכרת מוצרי מזון לחיות מחמד. בחנות- אין מוכרים, קופות, מלקטים, ובכלל- עובדים. אז איך היא פועלת?
מגיעים לעמדת ההרשמה שבכניסה לחנות עם כרטיס אשראי, מקלידים את השם, מעבירים את הכרטיס ומספקים טביעת אצבע- וכך נכנסים למערכת. על מנת להיכנס לחנות, יש להניח את האצבע על קורא טביעות האצבע- והדלת נפתחת. בוחרים את המוצר, פותחים אל הדלת שוב עם טביעת אצבע, והמערכת מזהה באופן אוטומטי איזה מוצר נלקח ומה השווי שלו (לפי המשקל), ואז היא מחייבת את כרטיס האשראי.
"בחנות יש מאות חיישנים מסוגים שונים", סיפר ארז גור, יזם "CYB-ORG Auto Shop". "חיישני שקילה, חיישנים המזהים תמונה ותנועה, חיישנים המודדים דופק של לקוח". בעזרת כל החיישנים האלה המערכת מבצעת זיהוי לקוחות, חיוב על מוצרים ואפילו בקרת גניבות. "ברגע שלקוח נכנס, יש לנו מערכת שיודעת לצלם את העור שלו, את האזורים שבהם הוא לא לבוש (פנים וידיים) ואנחנו דוגמים את טיב הדופק שלו. זו מערכת שיודעת לזהות חוסר עקביות בדופק, כלומר אם הדופק היה על 70 ופתאום עולה ל-130, הנתון עובר למערכת שלנו ונלקח בחשבון – אבל זה לא אומר בהכרח שהאדם עשה משהו לא אתי".
עוד סיפר גור למערכת next, כי הלקוחות יהיו מודעים לכל עניין החיישנים ומערכות הזיהוי: "זה כתוב בתקנון שלנו, שמפורסם ברגע שמבצעים הרשמה. גם בהמשך, כשהחנויות יהיו בכל העולם, ההרשמה תהיה חד פעמית והיא תזהה את המדדים של אותו לקוח בכל חנות בעולם".
איפה אתם שומרים את כל הנתונים? זה לא פרוץ?
"המערכת שלנו תעמוד בתקן אבטחה של מערכת צבאית - כל הנתונים והמדדים ישמרו בשרתים שיהיה קשה מאד לפרוץ אליהם. אנחנו שומרים גם את הנתונים לא באופן גולמי, כלומר אנחנו דוגמים את הדופק של אותו לקוח ובודקים האם היה שינוי שיוצר חשד או שינוי שאנחנו רוצים להתחשב בו ביחד עם מכלול הנתונים שאנחנו יודעים לדגום מהלקוח. אבל אם מישהו יפרוץ לשרת וירצה לבדוק מה הדופק של דודה עליזה, הוא לא יוכל".
גור מתכנן לפתוח 20 חנויות ברחבי תל אביב, כדי להנגיש את השירות בצורה נרחבת, כאשר התכנית היא לפתוח 100 חנויות בכל רחבי הארץ. "החנויות האוטומטיות יעבדו 24/7, מה שיחסוך לבעלי חנויות הון עתק על עובדים", סיפר גור. "במקום להחזיק עובדים מסביב לשעון- יש את החנות האוטומטית שתעשה זאת. ההצדקה הכלכלית להפעיל חנות מאוישת קרסה. ההערכה היא שתוך 5 שנים אנחנו כמעט ולא נוכל למצוא חנויות מאוישות ברחוב".
בעולם פועלות כבר כמה חנויות אוטונומיות, בהן אמזון גו – שם אין קופאים או קופות רושמות, אלא חשבון האמזון של הלקוחות מנוכה אוטומטית עבור מה שהם לקחו. בכל פעם שלקוחות מורידים מוצר מהמדף, הוא נרשם אוטומטית בעגלת הקניות בחשבון המקוון שלהם. אם הוא מוחזר למדף, אמזון מסירה אותו מהסל הוירטואלי. "לחנות הזו אין הצדקה", הסביר גור על אמזון גו. "אמזון גו עולה 160 מיליון דולר לפי פרסומים של אמזון וזה לא מוצדק, זה צעצוע של ג'ף בזוס. המדדים שלנו הם עלויות ההקמה וההצדקה התפעולית, כי לא מדובר על מכונה אחת שמכילה מוצרים ב-1000 ש"ח, אלא על מלאי בשווי עשרות אלפי שקלים. הפיננסיות פה היא בראש סדר העדיפויות, ומדובר במודל שצריכה להיות לו הצדקה כדי שקמעונאים ירוויחו יותר ויהיה להם פחות כאב ראש".